Zawody związane z pracą w internecie, w Polsce wciąż wydają się dla wielu zajęciem dość abstrakcyjnym, dzięki któremu można raczej dorabiać niż zarabiać. I faktycznie, jeszcze kilka lat temu tak było. Obecnie jednak, ze względu na to, że światowy handel coraz śmielej przenosi się do Internetu, rośnie również zapotrzebowanie na twórców dobrej jakości treści reklamowych, sprzedażowych oraz content marketingowych. W odpowiedzi na tę potrzebę rynku – stosunkowo niedawno, bo nie wcześniej niż na początku XXI wieku – powstał zawód copywritera. Ale konkretnie, kto to copywriter?

CV copywritera – spis treści:

Copywriter – kto to?

Copywriter (czyt. kopirajter) – najogólniej jest to osoba pisząca teksty, głównie reklamowe i sprzedażowe, ale wraz z rozwojem branży, wyklarowało się już wiele specjalności copywritingu. Copywriter tworzy też slogany reklamowe, redaguje teksty, tworzy treści na strony internetowe, ulotki, plakaty. Pomaga w pozycjonowaniu stron, pisząc artykuły zgodne z zasadami SEO, przygotowuje scenariusze do spotów reklamowych, hasła na billboardy, a także pisze artykuły do gazet.

Współczesny copywriter uczestniczy więc w całym procesie kreacji treści, dlatego powinien posiadać szereg różnych kompetencji, takich jak: wyczucie marketingowe, siła perswazji czy wiedza z zakresu psychologii oraz socjologii. Powinien nieustannie się uczyć, by nadążać za obecnymi trendami i doskonalić swój warsztat.

Copywriting to pisanie atrakcyjnych – zarówno pod kątem formy, jak i treści – tekstów, których celem jest:

  • zwrócenie uwagi odbiorców;
  • nawiązanie z nimi relacji;
  • stworzenie w nich jakiejś potrzeby;
  • budowanie wizerunku firmy i świadomości marki wśród odbiorców;
  • przybliżenie istoty jakiegoś problemu/tematu.

Praca dla copywritera – rodzaje i profesje

Copywriter to mówiąc najogólniej – twórca treści. Natomiast, w zależności od tego, jakiego rodzaju są to treści, jakie funkcje spełniają, jaką formę pracy wybierze osoba trudniąca się tym fachem – wyróżnia się kilka copywriterskich profesji oraz dwa rodzaje copywritingu.

Copywriterzy – profesje

Content writer – zajmuje się planowaniem i pisaniem dłuższych, merytorycznych artykułów w sposób zdecydowanie mniej reklamowy niż copywriter. Specjalizuje się w tekstach eksperckich, e-bookach, poradnikach i artykułach na blogi. Tworzy też treści budujące wizerunek firmy i świadomość marki wśród klientów.

SEO copywriter – jego zadaniem jest praca z frazami kluczowymi, które pozycjonują stronę w wyszukiwarce. SEO copywriter tworzy teksty na strony internetowe, opisy produktów, artykuły na blogi – zgodnie z zasadami SEO, ale też z zachowaniem jakości tekstu: poprawności stylistycznej i merytorycznej, co nie jest łatwym zadaniem. Jest odpowiedzialny za tzw. zaplecze stron i blogów. 

Copywriter sprzedażowy – jak sama nazwa wskazuje, jego zadaniem jest przekonanie klienta do zakupu jakiegoś produktu lub usługi. Tworzy oferty handlowe, teksty do katalogów i broszur, listy i maile sprzedażowe oraz  reklamy do mediów społecznościowych.

Copywriter kreatywny – tworzy koncepcje kreatywne marek. Wymyśla nazwy firm, slogany reklamowe, scenariusze do reklam, treści banerów, a także scenariusze spotów radiowych i telewizyjnych. W swojej pracy musi wykazywać się dużą kreatywnością i wyobraźnią, by tworzone przez niego teksty  przyciągały uwagę odbiorcy i zapadały w pamięć.

Wyróżnij się na tle innych za pomocą kreatywnego CV dla copywritera

Copywriter – praca zdalna czy stacjonarna?

Praca copywriterów może być różna, w zależności od tego, jaką formę przybierze. Zupełnie inaczej wygląda copywriting stacjonarny (w biurze, na etacie), a inaczej copywriting, jako samodzielna praca zdalna.

Dowiedz się, jak zarabiać przez internet 2021

Copywriter stacjonarnie

Pracuje w określonych godzinach na umowie o pracę, w siedzibie firmy/agencji, w której jest zatrudniony. Otrzymuje konkretne zadania/projekty do zrealizowania. Może liczyć w pracy na wsparcie przełożonych i uczyć się od nich. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które mają problem ze skupieniem się i odpowiednią motywacją w warunkach domowych.

Sprawdź, jak stworzyć list motywacyjny i CV do biura

Copywriter freelancer 

To niezależny twórca wykonujący swoje obowiązki zdalnie (praca z domu) na podstawie umów zlecenie/dzieło lub kontraktu B2B (jeżeli założył własną firmę). Pracuje na własny rachunek, tzn. sam organizuje sobie czas pracy, może swobodnie wybierać tematy, o których będzie pisał, a także sam ustawia stawki. Zajmuje się w zasadzie wszystkim – od pozyskania klienta, przez realizację zlecenia, po wystawienie faktury. Praca zdalna copywritera może być wykonywana z dowolnego miejsca na świecie, więc jest to rozwiązanie idealne dla osób podróżujących.

Cechy dobrego copywritera

Jeżeli jeszcze się wahasz czy praca copywritera jest dla Ciebie, sprawdź jakie cechy i umiejętności powinna posiadać osoba pracująca w tym zawodzie:

  • łatwość w wyrażaniu własnych myśli, czyli tzw. lekkie pióro;
  • doskonała znajomość języka, w którym tworzy treści: ortografii, interpunkcji, stylistyki, by w przystępny i najbardziej zrozumiały sposób przekazywać informacje;
  • bogata wyobraźnia, kreatywność i moc perswazji;
  • rozwinięta komunikacja interpersonalna i zdolności negocjacyjne;
  • wiedza z zakresu marketingu i SEO;
  • umiejętność pracy w grupie i pod presją czasu;
  • umiejętność researchu: szybkość wyszukiwania rzetelnych informacji ze źródeł dobrej jakości;
  • wiedza socjologiczna i psychologiczna;
  • zdolności analityczne – praca SEO copywriter;
  • dociekliwość i ciekawość świata;
  • empatia – umiejętność postawienia się w roli osoby, do której skierowany jest tekst.


Copywriter – co robi?

Dowiedziałeś się już nieco o tym, na czym polega praca copywritera, żeby jednak niczego nie pominąć i wyczerpać ten temat, poniżej przedstawiamy zadania, które leżą w kompetencjach copywritera. Jest to przede wszystkim pisanie:

  • tekstów na blogi i strony www;
  • opisów produktów;
  • publikacji w social mediach;
  • artykułów sponsorowanych;
  • tekstów reklamowych;
  • zapleczowych tekstów SEO;
  • tekstów na banery i ulotki;
  • artykułów eksperckich wysokiej jakości;
  • treści artykułów i reklam prasowych, radiowych i telewizyjnych;
  • e-booków, poradników, podcastów, raportów (content marketing);
  • newsletterów i ofert handlowych;
  • komentarzy w internecie (marketing szeptany);
  • prowadzeniem fanpage’y na Facebooku;
  • prowadzeniem dla firm ich stron www, blogów, sklepów internetowych;
  • mailingów.

Teraz wiesz już dokładnie, co robi copywriter. Sądzisz, że to zawód dla Ciebie? Świetnie! Tylko jak zacząć?

Copywriting – jak zacząć? Praca jako copywriter

Jak zostać copywriterem? Początki – jak chyba w każdym zawodzie – nie są łatwe. Może zdarzyć się tak, że na starcie będziesz zmuszony pracować za darmo, żeby zdobyć doświadczenie i zbudować swoje portfolio, które w tym zawodzie są najważniejsze.

Potrzebne będą Ci również spore pokłady wytrwałości i cierpliwości. Może minąć sporo czasu, zanim zdobędziesz pierwszą pracę w agencji albo pozyskasz swoich pierwszych klientów.

Ale spokojnie – to możliwe. Przecież każdy kiedyś zaczynał.

Jak to zrobić? Jak pracować przez internet/w agencji i zarabiać na pisaniu?

Odpowiedź jest oczywista – trzeba być w tym dobrym!

A żeby być w czymś dobrym, trzeba się najpierw do tego dobrze przygotować, czyli ćwiczyć swój warsztat i zdobywać wiedzę.

Poznaj też nasz spis nazw zawodów w Polsce

Copywriter studia

Jakie wykształcenie powinien mieć copywriter? Nie ma co do tego jasno określonych wymagań. Wykształcenie wyższe zwykle jest mile widziane, ale nie stanowi ono absolutnej konieczności w tym przypadku. O wiele ważniejsze od wykształcenia w zawodzie copywritera są:

Dzięki portfolio klient ma szansę dowiedzieć się, jaki jest Twój styl i w jakiej dziedzinie się specjalizujesz. Dzięki temu może ocenić czy to, co proponujesz, wpisuje się w jego wyobrażenie o tekście/projekcie, który zleca.

Co prawda, najczęściej copywritingiem trudnią się osoby po kierunkach humanistycznych (takich jak: filologia, socjologia, psychologia, dziennikarstwo), natomiast jeżeli studiowałeś coś zupełnie innego (np. chemię, rachunkowość czy ochronę środowiska), ale potrafisz dobrze pisać – nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować swoich sił w tej profesji. Tym bardziej że wielu pracodawców ceni sobie copywriterów wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach.

Zacznij zarabiać dzięki naszym poradnikom – podpowiadamy:

Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?
Jak napisać pierwsze CV?
Jak wyróżnić swoje CV na tle innych?
Jakich zwrotów grzecznościowych użyć w mailu?
Jak napisać CV po angielsku?

Literatura dla copywriterów

W przygotowaniu się do zawodu copywritera pomogą Ci też książki. Oto niektóre z nich:

  •  Biblia Copywritingu (Dariusz Puzyrkiewicz);
  •  Tajniki warsztatu legendarnego copywritera (Claude Hopkins);
  •  Magia słów, jak pisać teksty, które porwą tłumy (Joanna Wryczy-Bekier);
  •  Zakamarki Marki (Paweł Tkaczyk);
  •  Copywriting. Jak sprzedawać słowem (Dorota Jędrzewska, Rafał Niemczyk);
  •  Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować (Artur Jabłoński);
  • Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów (Barbara Stawarz).

Jak być dobrym copywriterem – co jeszcze możesz zrobić?

Zawód copywritera jest dość dynamiczny, ponieważ musi nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów oraz trendami w branży e-commerce. W tym przypadku nie wystarczy jedynie dobre wykształcenie i przeczytanie kilku książek, gdyż za chwilę może się okazać, że to, co wiesz, jest już nieaktualne.

Warto więc na bieżąco śledzić blogi i portale branżowe, robić kursy dla copywriterów, a w swojej pracy korzystać z aplikacji usprawniających pisanie.

Blogi i portale branżowe, na które warto zaglądać:

  • nowymarketing.pl
  • marketingprzykawie.pl
  • happycontent.pl
  • contentespresso.pl
  • rocketjobs.pl
  • semurai.pl – artykuł Tomka Stopki o pisaniu z zachowaniem zasad SEO
  • klosinski.net – teksty o tworzeniu marki osobistej w pracy freelancera.

Kursy dla copywriterów znajdziesz na:

  • udemy.com
  • pasjapisania.pl
  • FutureLearn
  • sprawnymarketing.pl
  • Coursera
  • Internetowe Rewolucje Google
  • maszynydopisania.pl

Copywriting – przydatne aplikacje:

  • jasnopis.pl – program wykorzystujący Indeks Czytelności FOG (skala wyrażająca stopień trudności tekstu). Analizuje wklejony tekst i za pomocą algorytmu ocenia jego czytelność;
  • languagetool.org – aplikacja przeglądarkowa. Wychwytuje różne rodzaje błędów: literówki, zwroty niepoprawne językowo, błędy ortograficzne
  • surfer SEO– narzędzie pomocne w pozycjonowaniu stron: podpowiada słowa kluczowe i optymalną strukturę tekstu;
  • answerthepublic.com – aplikacja wyszukująca aktualnie najpopularniejsze hasła wpisywane w wyszukiwarki internetowe. Dzięki niej nigdy nie zabraknie Ci pomysłu na artykuł o czymś, co obecnie najbardziej interesuje odbiorców.

Kto zatrudnia copywriterów i gdzie szukać ofert pracy?

Copywriter jest potrzebny w każdej firmie, która prowadzi swoją stronę internetową, bloga, fanpage czy sklep internetowy. Zapotrzebowanie na tego typu specjalistów jest więc duże. Żeby to sprawdzić, wpisz w wyszukiwarkę hasło „copywriter praca Warszawa” lub inne miasto, a ilość wyników z ofertami pracy na pewno Cię zaskoczy.

Najczęściej jednak copywriterzy zatrudniani są w:

  • agencjach reklamowych, marketingowych;
  • firmach contentowych i copywriterskich;
  • redakcjach;
  • firmach korporacyjnych;

Gdzie szukać zleceń?

Aby zdobyć swoje pierwsze zlecenia najlepiej, jeżeli założysz własną stronę internetową lub bloga, na których umieścisz swoje portfolio. Przeglądając strony www firm, zwracaj również uwagę na publikowane tam treści. Jeżeli uważasz, że są niskiej jakości, możesz napisać wiadomość z propozycją współpracy. Jeśli masz znajomego, który prowadzi firmę – odezwij się do niego. Poczta pantoflowa nadal jest świetnym sposobem na zdobywanie klientów. Mnóstwo ofert pracy znajdziesz też w internecie. Gdzie ich szukać?

Grupy na Facebooku:

  • copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy;
  • copywriting – zlecenia i oferty pracy zdalnej i stacjonarnej;
  • copywriting – praca / zlecenia w Polsce;
  • freelancerzy – szukam / dam pracę;
  • SEO / SEM Polska / Marketing Internetowy / E-commerce / Copywriter / WordPress – zlecenia dla freelancerów.

Platformy copywriterskie:

  • giełdatekstów.pl;
  • useme.pl;
  • reachablogger.pl;
  • wirtualnemedia.pl;
  • tekstbroker.pl;
  • goodcontent.pl.

Portale ogłoszeniowe:

  • OLX;
  • pracuj.pl;
  • indeed;
  • infopraca;
  • gumtree.

Serwisy rozwoju zawodowego:

  • LinkedIn;
  • Goldenline.

Więcej informacji na temat efektywnego szukania pracy znajdziesz w artykule: Jak i gdzie szukać pracy?

Copywriter zarobki – ile zarabia copywriter?

Według informacji o zarobkach z portalu pracuj.pl, osoba pracująca w Polsce na stanowisku copywritera zarabia aktualnie, średnio 5300 zł brutto na miesiąc. 

Wpływ na wysokość wynagrodzenia ma kilka czynników:

  • doświadczenie – osoba z większym doświadczeniem zarabia więcej niż copywriter stawiający swoje pierwsze kroki w zawodzie. W przypadku freelancera znaczenie ma liczba współpracujących z nim klientów oraz ilość zleceń, natomiast copywriter pracujący stacjonarnie może z czasem zyskać awans i podwyżkę;
  • czas poświęcony na pracę – dotyczy freelancerów. Oczywiście im więcej czasu poświęcisz na pisanie, tym więcej jesteś w stanie zarobić. Jeżeli traktujesz copywriting, jako główne źródło utrzymania i skupiasz się tylko na nim, z pewnością również zarobisz więcej niż w sytuacji, gdy potraktujesz go jako dodatkowe źródło dochodu;

Wymiar czasu pracy 2021, czyli ile godzin w miesiącu powinieneś pracować

  • wielkość i lokalizacja firmy – dotyczy copywriterów pracujących stacjonarnie. Wynagrodzenie za pracę w małej firmie i w małym miasteczku może być o wiele niższe niż praca na tym samym stanowisku i z tym samym doświadczeniem w zagranicznej korporacji w dużym mieście.

Sprawdź też: najlepiej płatne zawody w Polsce i wybierz idealny dla siebie

CV bez doświadczenia
Gotowy szablon CV bez doświadczenia ze zdjęciem w kolorze żółtym

Wygeneruj CV!

Profesjonalne CV
Profesjonalne CV w kolorze grafitowym

Stwórz CV!

Podstawowe CV
Darmowy prosty szablon CV

Skonfiguruj CV!

Copywriter online – plusy i minusy pracy freelancera

Jesteś zdecydowany, by spróbować? Szczególnie przemawia do Ciebie możliwość pracy z domu oraz niezłe zarobki? Świetnie! Jednak, abyś podjął w pełni świadomą decyzję – koniecznie zerknij jeszcze na poniższy bilans.

Otóż copywriting w wersji zdalnej ma – jak wszystko – swoje plusy i minusy. O ile ten wykonywany stacjonarnie nie różni się w zasadzie niczym od innych prac biurowych, o tyle ten wykonywany w domu może dla niektórych okazać się czymś, co sprawdza się świetnie, natomiast u drugich – nie sprawdza się wcale.

Oto blaski i cienie tego zawodu:

Zalety copywritingu online:

  • praca w domu – to bardzo wygodne i o wiele mniej stresujące, niż praca w biurze;
  • pisanie rozwija kreatywność i osobowość, poszerza też wiedzę w wielu dziedzinach;
  • uczy systematyczności i samokontroli;
  • jest to ciekawa i twórcza praca;
  • daje możliwość planowania swojego czasu pracy w sposób najbardziej dogodny;
  • możliwość wykazania się na wielu płaszczyznach i osiągnięcia dużych sukcesów.

Wady copywritingu online:

  • brak kontaktu z ludźmi (współpracownikami) i towarzysząca temu samotność;
  • jest zajęciem wyczerpującym intelektualnie – wymaga dużej kreatywności i często też weny, która raz jest, raz jej nie ma, a tekst mimo to trzeba oddać w terminie;
  • pokusa późnego wstawania do pracy;
  • wymaga działania pod presją czasu;
  • spędzanie wielu godzin przed komputerem;
  • nieustanne szukanie motywacji do pracy i natchnienia.

CV copywritera

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już naprawdę wiele na temat copywritingu. Jeżeli czujesz się na siłach, by zacząć swoją przygodę w tym zawodzie, albo jeżeli od jakiegoś czasu już piszesz, ale czujesz, że Twoje copywriterskie CV wymaga poprawek, na koniec prezentujemy kilka cennych wskazówek:

  • zacznij od interesującego podsumowania zawodowego – godnego dobrego, kreatywnego copywritera. Bądź jednak ostrożny, CV to nie tomik poetycki. Możesz zamieścić link do swojego profilu na LinkedIn, gdzie rekruter będzie mógł znaleźć dodatkowe informacje o Twoim doświadczeniu;
  • doświadczenie – opisując je, uwzględnij rodzaj realizowanych tekstów (eksperckie, SEO, e-booki itp.), zakres obowiązków na danym stanowisku (redakcja treści, samodzielne przygotowanie słów kluczowych, interakcje z klientami itp.) oraz z jakich narzędzi, systemów i edytorów tekstowych korzystałeś (WordPress, CMS, Device itp.). Jeżeli piszesz bloga lub posiadasz interaktywne portfolio, koniecznie podaj do nich link;
  • krótko opisz swoje wykształcenie. Jeżeli ukończyłeś uczelnię o profilu humanistycznym – super! Jeżeli nie – nic straconego. Warto również w CV umieścić ukończone kursy i warsztaty z pisania, marketingu czy komunikacji interpersonalnej;
  • umiejętności – w tej sekcji możesz wykorzystać podane w tym artykule przykłady umiejętności. Staraj się umieścić te, których pracodawca wymaga w ogłoszeniu o pracę. Nie zapomnij dodać też informacji o znajomości programów niezbędnych w pracy copywritera;
  • zainteresowania – wzbudź ciekawość rekrutera. Skoro piszesz, na pewno jesteś ciekawą osobą, utarte kwestie, jak “kino i muzyka”, nie udowodnią Twojej kreatywności.

Pamiętaj, że jesteś specjalistą od tekstów, zatem Twoje CV copywritera powinno być dopracowane w najmniejszych szczegółach. Sprawdź więc dokładnie czy przypadkiem nie wkradły się tam jakieś literówki, błędy stylistyczne, ortograficzne itp. Dopracuj je również pod kątem edytorskim – stosuj pogrubienia, odstępy, grafiki (np. gwiazdki przy określaniu stopnia znajomości języków). Nie zapomnij o klauzuli ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych w stopce. Postaraj się, by CV zawierało elementy potwierdzające Twoje dopasowanie do wymagań z ogłoszenia o pracę. Świetnie, jeżeli dodasz też informację o preferowanej przez Ciebie formie rozliczenia, w  zależności od tego czy prowadzisz własną działalność, preferujesz umowę o dzieło, czy może interesuje Cię wyłącznie umowa o pracę.

Życzymy połamania długopisu!

Przeczytaj również:

Obsługa komputera – jak opisać znajomość programów w CV?
Jak napisać dobre cv? – Najczęstsze błędy podczas pisania CV
Graficzne CV – oryginalne spojrzenie na życiorys zawodowy
CV kelner / CV kelnerka -Zobacz jak napisać CV dla kelnera
Ratownik medyczny – zarobki, kariera, CV ratownik medyczny – Ciekawe CV
Przebranżowienie i przekwalifikowanie
Zdjęcie do CV: czy w CV musi być zdjęcie? jakie zdjęcie do CV wybrać?