JAK NAPISAĆ CV?

Profesjonalne CV to najważniejszy dokument w procesie rekrutacji. To właśnie nasz życiorys zawodowy  potencjalny pracodawca widzi na samym początku i właśnie po wyglądzie tego dokumentu ocenia, czy warto zaprosić nas na rozmowę, czy odrzucić naszą kandydaturę już na starcie. Wielu z nas ma tę świadomość i siadając do komputera zadaje sobie pytanie “CV – jak napisać taki dokument, by zrobić dobre pierwsze wrażenie”? Tu z pomocą przychodzi kreator CiekaweCV i krok po kroku prowadzi nas i wyjaśnia jak zrobić CV, na które rekruterzy z pewnością zwrócą uwagę. 

Instruktaż tworzenia CV znajdziecie tu: Jak napisać CV?


JAK POWINNO WYGLĄDAĆ CV?

To, jak wygląda nasze CV ma ogromne znaczenie podczas rekrutacji. Osoba przeglądająca nadesłane aplikacji na pewno chętniej zaprosi na rozmowę osobę, której dokumenty wyglądają profesjonalnie, przejrzyście i mają w sobie wszystko, co powinno zawierać CV. Kluczowy w życiorysie jest odpowiedni jego układ – odwrócona chronologia (czyli najpierw wpisane ostatnie miejsca edukacji lub zatrudnienia, a dopiero niżej dalsza historia), czytelna metryczka (czyli podstawowe dane osobowe, profesjonalny adres mailowy i numer telefonu do kontaktu; bez stanu cywilnego czy adresu zamieszkania), profesjonalne zdjęcie (nie selfie z wakacji) oraz opisy kwalifikacji, umiejętności i ostatnio zajmowanych stanowisk tylko tych, które odpowiadają wymaganiom postawionym w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Każdy, kto ma wątpliwości, jak przygotować tak wyglądające CV powinien skorzystać z kreatora online i w kilku prostych krokach stworzyć profesjonalny dokument. Dzięki wielu funkcjom dostępnym w kreatorze CiekaweCV pytanie co wpisujemy w CV czy co napisać o sobie w CV stanie się banalnie proste.


JAK NAPISAĆ DOBRE CV?

Kiedy musimy stworzyć życiorys CV i wysłać go do potencjalnego pracodawcy, nie wystarczy, że w edytorze tekstu wpiszemy swoje doświadczenie zawodowe, szkoły, które skończyliśmy i dodamy zdjęcie w eleganckiej koszuli. Dobry wzór, jak napisać CV to podstawa – zapewni nam odpowiedni wygląd, układ i format dokumentu, a przy tym poprowadzi nas krok po kroku przez proces tworzenia nowoczesnego, eleganckiego CV, które zwróci uwagę rekrutera. Nie ma potrzeby przeszukiwania internetu i męczenia się z układem CV samodzielnie. Kreator CiekaweCV został stworzony tak, by każdy – bez względu na branżę, w której szuka pracy – szybko dowiedział się wszystkiego na temat, jak napisać dobre CV.


JAKIE UMIEJĘTNOŚCI WPISAĆ W CV?

Wbrew pozorom pracodawca wcale nie chce wiedzieć o nas absolutnie wszystkiego. Nie interesuje go to, że potrafimy szydełkować, kiedy poszukuje pracownika do obsługi wózka widłowego. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio wybrać jakie umiejętności w CV będą przydatne. Wpisujmy tam tylko te, które bezpośrednio związane są z tym, co pracodawca wpisał w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Rekruter nie będzie musiał czytać całej historii naszego życia, tylko szybko będzie mógł ocenić, czy posiadamy umiejętności wymagane do sprawnej pracy na danym stanowisku.


CO NAPISAĆ W MAILU Z CV?

Wbrew pozorom, zasad jak napisać maila z CV jest całkiem sporo. Nie wystarczy bowiem załączyć pliku z Curriculum Vitae i w tytule wiadomości wpisać Jan Kowalski – CV. Jeśli napiszemy takiego samego maila, jak dziesiątki innych osób, nasze zgłoszenie może – po prostu – zginąć w tłumie. Więc jak zatytułować maila z CV? Co napisać w mailu wysyłając CV? Na ten temat nasi eksperci przygotowali artykuł, który wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz krok po kroku tłumaczy, jak wysłać maila z CV.

Przeczytacie go tu: Co napisać w mailu z CV?, Jak wysłać CV, by dostać pracę?


CZY W CV NALEŻY PISAĆ TYLKO PRAWDĘ?

Odpowiedź jest banalnie prosta – tak! Rekruter bardzo szybko zorientuje się, kiedy naściemniałeś w CV. Wyjdzie to już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej lub spotkania. Sytuacja, kiedy nakłamałeś w CV skończy się tym, że najesz się wstydu i z pewnością pracy nie dostaniesz. Poza tym, nie warto starać się o posadę, do której nie masz kompetencji – taka praca na pewno nie będzie satysfakcjonująca.


JAKA CZCIONKA DO CV?

Wybór czcionki jest tak naprawdę dowolny. Obowiązuje jednak naczelna zasada – czcionka w całym dokumencie musi być taka sama, tej samej wielkości i z zastosowaniem identycznych interlinii. Oczywiście, należy wybierać czcionkę, która jest czytelna, raczej prosta i nie posiada żadnych ozdobników. Jeśli zastanawiasz się, jaką czcionką pisać CV to polecamy Arial, Calibri, czy klasyczny Times New Roman. Pozostaje jeszcze wybór, jaki rozmiar czcionki do CV będzie idealny – tu polecamy sprawdzony rozmiar 12, ewentualnie 11. Mniejsze lub większe litery nie będą mile widziane.


JAKIE ZAINTERESOWANIE WPISAĆ DO CV?

Co wpisać w zainteresowaniach do CV? To pytanie zadajemy sobie bardzo często. Idealnie byłoby, gdyby zainteresowanie wpisane w CV były – choć trochę – powiązane z pracą, o którą się staramy. To dobrze świadczy o pracowniku, jeśli łączy pracę z pasją. Jednak w tej części CV nie można zmyślać i kłamać – rekruter najpewniej zapyta nas o wymienione hobby. Będzie bardzo niezręcznie, jeśli nie będziemy potrafili nic powiedzieć o pasji, którą sami wskazaliśmy.  Nie pisz też zbyt wiele, wymień jedną – dwie rzeczy, to wystarczy.


JAKA KLAUZULA W CV?

Dodanie klauzuli RODO do CV jest konieczne. Bez tego rekruter nie będzie mógł wziąć naszego CV pod uwagę nawet, jeśli nasza kandydatura wyda mu się interesująca. Z założenia możliwe do wyboru są dwie klauzule – pierwsza, która oznacza naszą zgodę na przetwarzanie danych zawartych  w CV tylko na potrzeby jednej rekrutacji, w której bierzemy udział. Druga oznacza, że zgadzamy się aby rekruter “sięgnął” po nasze CV jeśli w przyszłości rozpocznie inną rekrutację. Rozwiązaniem, dzięki któremu nie trzeba się zastanawiać, jak dodać klauzulę do CV jest generator CiekaweCV – wystarczy tylko kliknąć, którą klauzulę chcemy dodać do naszego CV i system zrobi to za nas.


JAKIE ZDJĘCIE DO CV?

Zdjęcie w CV nie jest obowiązkowe, ale dobrze widziane i wskazane. Nie wolno jednak w CV umieszczać prywatnych zdjęć, w nieformalnych sytuacjach – jak np. zdjęcie z wycieczki rowerowej czy selfie z wakacji nad morzem. Zdjęcie do CV powinno być profesjonalne, na jednolitym tle. Powinno przedstawiać naszą twarz, ewentualnie obejmować kadr do ramion. Oczy na zdjęciu powinny być skierowane w stronę obiektywu aparatu. Nasza twarz na zdjęciu powinna być pogodna, z lekkim – ale nie szerokim – uśmiechem. Oczywiście najlepiej wypadają fotografie zrobione u profesjonalnego fotografa. Oczywiście nie każdy ma możliwość i czas, by takie zdjęcie zrobić, dlatego na naszym blogu znajdziecie instruktaż, jak zrobić zdjęcie do CV.


GDZIE WPISAĆ PRAWO JAZDY W CV?

Posiadane prawo jazdy (bez względu jakiej kategorii) wpisujemy jako umiejętności. Jeśli nie jest to związane z przyszłymi obowiązkami, wpisanie uprawnień do prowadzenia pojazdów nie jest obowiązkowe. Ważne jest to, że jeśli pracodawca wymaga np. posiadania prawa jazdy kat. B, możemy je wpisać tylko jeśli nasze uprawnienia są aktywne. Jeśli prawo jazdy zostało nam odebrane lub czasowo zawieszone, nie wpisujemy go w CV.


GDZIE WPISAĆ KSIĄŻECZKĘ SANEPIDOWSKĄ?

Jeśli posiadanie książeczki wystawianej przez SANEPID znajduje się wśród wymagań, jakie stawia potencjalny pracodawca, wpisujemy ją jako certyfikaty lub umiejętności. Ważne, aby w tym przypadku podać datę, do kiedy nasze badania są aktualne.


JAK WPISAĆ ERASMUSA W CV?

Zagraniczne wymiany, wyjazdy naukowe, praktyki itp. to bardzo ważny element CV – wskazuje i dokumentuje pracę, jaką włożył kandydat w zdobywanie cennego doświadczenia. I właśnie jako doświadczenie należy takie etapy zawodowej kariery wpisywać.


JAK NAPISAĆ CV BEZ DOŚWIADCZENIA?

Brak doświadczenia – szczególnie u ludzi młodych, zaczynających dopiero rozwijać swoją karierę zawodową – nie dyskwalifikuje kandydata. Wielu pracodawców ceni sobie młode osoby, które mają właściwe wykształcenie i np. wiele przydatnych kursów, które mogą przyuczyć do wykonywania konkretnych zadań. W takim przypadku – uczniów, czy studentów – bardzo ważne jest precyzyjne wypunktowanie poszczególnych etapów edukacji. Oczywiście podstawówkę pomijamy, ale wpisujemy już np. kierunkowe technikum czy studia. Dodatkowo ważne jest, by wyszczególnić wszystkie kursy, praktyki, zdobyte certyfikaty. Wszystkie te elementy – podobnie jak stypendia, nagrody, wygrane konkursy – wpisujemy we właściwych rubrykach – tu najlepiej sprawdzi się kreator CiekaweCV, który wraz z profesjonalnymi podpowiedziami poprowadzi niedoświadczoną osobą krok po kroku i sprawi, że CV bez doświadczenia zawodowego będzie wyglądało bardzo profesjonalnie.


JAK NAPISAĆ CV PO ANGIELSKU?

Tu sprawa jest dość prosta – CV w języku obcym może wyglądać identycznie, jak wersja przygotowana dla polskiego pracodawcy. Układ, format, poszczególne elementy graficzne i czcionka są uniwersalne i czytelne dla rekruterów w dowolnym kraju. Pozostaje tylko kwestia tłumaczenia – jeśli znamy j. angielski, wystarczy CV po prostu przetłumaczyć. Jeśli nie znamy języka obcego, możemy skorzystać z internetowych translatorów lub zlecić tę pracę tłumaczowi.


JAK DŁUGIE POWINNO BYĆ CV?

Zasada jest taka, że CV powinno przekazywać jak najwięcej informacji o kandydacie. Ale trzeba uważać w przypadku profesjonalnego CV ile stron powinno liczyć. Przyjmuje się, że 2 strony to idealna długość.


JAK NAPISAĆ PIERWSZE CV?

To zależy, w jakim momencie życia stajemy przed koniecznością napisnia pierwszego CV. Jeśli mowa o uczniach lub studentach, powinni stworzyć CV bez doświadczenia, które opisywaliśmy tu: #### natomiast jeśli wzrór CV jest potrzebny osobie, która ma doświadczenie zawodowe, tylko nigdy wcześniej nie pracowała nad życiorysem, to najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z kreatora CV CiekaweCV. Wystarczy przygotować zdjęcie, zebrać najważniejsze dane dotyczące wykształcenia, doświadczenia, umiejętności itp. Dalej kreator CiekaweCV poprowadzi już od początku procesu aż po zapisanie na dysku gotowego – profesjonalnego CV.


JAK NAPISAĆ PROSTE CV

Zdarza się tak, że pracodawcy nie zależy na rozbudowanym dokumencie, tylko potrzebuje prostego zebrania najważniejszych danych o potencjalnym pracowniku. W tym przypadku wystarczą takie informacje, jak wykształcenie, doświadczenie, umiejętności odpowiadające wymaganiom zawartym w ogłoszeniu i oczywiście dane kontaktowe. Jednak nawet proste CV powinno wyglądać schludnie i profesjonalnie. Dlatego, kiedy wyżej wymienione dane, mamy już przygotowane, warto skorzystać z kreatora CV, który “za nas” uporządkuje wszystkie informacje i stworzy z nich, przyjemny dla oka rekrutera, dokument.


CO TO JEST CV?

CV to skrót od łacińskiego określenia Curriculum Vitae, czyli życiorys zawodowy. Jest to dokument, w którym osoba poszukująca pracy wypisuje najważniejsze informacje o sobie takie, jak wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, uprawnienia i certyfikaty. CV powinno też zawierać zdjęcie kandydata i koniecznie dane kontaktowe. CV musi także mieć określoną formę i kształt poszczególnych elementów. CV wysyła się do potencjalnego pracodawcy, który właśnie na podstawie tego dokument decyduje, czy daną osobę zaprosić na spotkanie i ewentualnie zaproponować zatrudnienie.