cechy dobrego pracownika

Na dzisiejszym rynku pracy doświadczenie i specjalistyczne umiejętności to coś, co niewątpliwie odgrywa ogromną rolę. Jednak czy wiesz, że pracodawcy podczas budowania zespołów bardzo dużą uwagę zwracają na kompetencje miękkie swoich pracowników.  Dlaczego? Ponieważ dużo łatwiej nauczyć kogoś twardych umiejętności niż ukształtować jego osobowość. Sprawdź, jakie cechy pracownika są szczególnie pożądane na rynku pracy!

Cechy dobrego pracownika – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

12 cech dobrego pracownika

Czy istnieje idealny pracownik? Nie da się ukryć, że trudno stworzyć model naprawdę perfekcyjnego pracownika – tak naprawdę zależy to od konkretnych wymagań danego pracodawcy i branży, w której pracujesz. Postanowiliśmy jednak stworzyć listę 12 cech, które powinny charakteryzować dobrego pracownika. Sprawdź je i zastanów się, ile z nich spełniasz!

Dobre cechy pracownika – chęć nauki i rozwoju

Nowe technologie wciąż się rozwijają, a wraz z nimi świat i dzisiejszy rynek pracy, dlatego tak ważne jest, abyś nie stał w miejscu. Chęć rozwoju i nauki jest dla pracodawców kluczowa. Opanowałeś swoje obowiązki do perfekcji? Nie osiadaj na laurach i stawiaj czoła nowym zadaniom, aby stawać się coraz lepszym. Odmawiasz poszerzania swoich kwalifikacji zawodowych? Nie będziesz pożądanym kandydatem.

Najważniejsze cechy pracownika – pozytywne nastawienie

Energiczny, gotowy do działania, zaangażowany – właśnie taki według pracodawców powinien być idealny pracownik. Jeśli nie narzekasz na swoje obowiązki i z entuzjazmem podchodzisz do nowych wyzwań to zdecydowanie warto Cię zatrudnić. Praca nie powinna być dla Ciebie smutnym obowiązkiem, a szansą na rozwój i spełnianie ambicji. To szczególnie ważne wśród młodych osób, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową i nie posiadają jeszcze specjalistycznych umiejętności.

Pozytywne cechy pracownika – dobra organizacja pracy

Nie da się ukryć, że wielozadaniowość odgrywa dzisiaj dużą rolę, dlatego dobra organizacja pracy to w oczach pracodawców klucz do sukcesu. Cenią oni osoby, które przede wszystkim potrafią odpowiednio rozplanować swoje zadania, dzięki czemu ich realizacja nie sprawia żadnego problemu. Dobry pracownik powinien wyznaczać sobie priorytety i przeznaczyć odpowiednią ilość czasu oraz margines błędu (często konieczny). Dobrze zorganizowana osoba najczęściej rozpoczyna kolejne “taski” dopiero po zakończeniu poprzednich, dzięki czemu nie pozostawia wielu niedokończonych zadań.

Umiejętności dobrego pracownika – profesjonalizm

Dobry pracownik musi być profesjonalistą, a więc posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętnie ją wykorzystywać. Chodzi o to, aby znać się na swojej branży – rozróżniać, które informacje są poufne, umiejętnie rozmawiać z klientami czy podejmować działania przynoszące pożądany wynik. Profesjonalista zauważa szanse na rozwój i szybko dostrzega ryzyko. Dzięki takiemu wielowymiarowemu myśleniu firma zyskuje.

pozytywne cechy pracownika
cechy idealnego pracownika

Cechy idealnego pracownika – pracowitość

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że dobry pracownik jest pracowity. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o rzetelne wykonywanie swoich obowiązków. Z pewnością zostaniesz doceniony, jeśli potrafisz efektywnie wykorzystywać czas, w którym masz mniej pracy. Pamiętaj jednak o zachowaniu work-life-balance. Nie chodzi przecież o pracę w weekendy, po nocach czy regularne nadgodziny – to szybko prowadzi do wypalenia zawodowego.

Wzorowy pracownik – lojalność i oddanie pracy

Nigdy nie pracowałeś w jednej firmie dłużej niż 5 miesięcy? W ciągu ostatniego roku czterokrotnie zmieniałeś miejsce zatrudnienia? Pracodawcy nie niechętnie przyjmują takie osoby. Przełożony poczuje się “oszukany” jeśli po odbyciu szkoleń nagle postanowisz odejść do konkurencji. Poza tym lojalny pracownik to taki, który wierzy w firmę i zawsze można na nim polegać.

Cechy dobrego pracownika – uczciwość

Uczciwość to bardzo pożądana cecha u wszystkich ludzi. Uczciwy pracownik nie kradnie, nie wystawia fałszywych zwolnień lekarskich, nie przypisuje sobie cudzych zasług – jednym słowem działa zgodnie z zasadami fair play. Chodzi przecież o to, aby sumiennie zapracować na swój własny sukces, a przy tym nikogo nie krzywdzić.

Pozytywne cechy pracownika – odpowiedzialność i obowiązkowość

Pracodawcy stawiają na osoby, które potrafią brać pełną odpowiedzialność za swoją pracę i powierzone im zadania. Dobry pracownik stawia się punktualnie na ważnych spotkaniach, przestrzega deadline’ów, sumiennie realizuje swoje obowiązki. Nie boi się pytać o pomoc i konsekwentnie dąży do założonego celu. 

wzorowy pracownik
umiejętności dobrego pracownika

Dobre cechy pracownika – komunikatywność

Komunikatywność ogólnie postrzegana jest jako umiejętność rozmawiania z każdym i o wszystkim. Ale tak naprawdę chodzi przede wszystkim o takie formułowanie komunikatów, aby rozmówca bez żadnego problemu nas zrozumiał. To jedna z cech, którą bardzo łatwo zweryfikować już podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Cechy dobrego pracownika – samodzielność, a jednocześnie umiejętność pracy zespołowej

Idealny pracownik powinien radzić sobie samodzielnie, ale też potrafić pracować w grupie. Chodzi o to, aby odnajdywać się w zadaniach wymagających tylko jego zaangażowania, a jednocześnie dyskutować o projektach z innymi tak, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie (niekoniecznie zaproponowane przez niego samego). Samodzielność oznacza także szybkie wdrażanie się w nowe obowiązki oraz odnalezienie balansu pomiędzy samodzielnością a pracą zespołową.

Zalety pracownika – radzenie sobie ze stresem

Prędzej czy później stres dopada każdego, bardzo powszechny jest np. stres przed pierwszym dniem pracy – sprawdź, jak go pokonać. Ważne, aby umieć nad nim zapanować, nie wykonywać nerwowych ruchów i nie popełniać błędów. Zachowanie zimnej krwi i umiejętność pracy pod presją czasu to bardzo pożądana cecha na rynku pracy, ale nie tylko – w życiu codziennym także się przydaje.

Najważniejsze wartości w pracy – elastyczność

Jak wspomnieliśmy na początku – nic nie stoi w miejscu – często więc sposób pracy czy przyjmowane strategie z czasem są ulepszane. Dla pracownika oznacza to zmiany w systemie codziennych obowiązków. Profesjonalista nie ma problemu z dostosowaniem się do nich. Najczęściej są to osoby, które swoje doświadczenie zawodowe zbierały w różnych miejscach, dzięki czemu przyjęcie innego sposobu pracy nie stanowi żadnego problemu.

zalety pracownika

Jakie zalety do CV?

Obecne standardy rekrutacji jasno wskazują, że to CV jest aktualnie podstawowym dokumentem aplikacyjnym. To ono odpowiada za pierwsze wrażenie pracodawcy, dlatego Twoim zadaniem jest zaprezentowanie się w możliwie najlepszy sposób. W życiorysie nie ma miejsca na skromność, dlatego zalety w CV są bardzo mile widziane. 

Jakie zalety do CV wpisać, aby wyróżnić się na tle konkurencji? Przede wszystkim skup się na wymaganiach pracodawcy, które znajdziesz w ofercie pracy i wypisz je jako pierwsze. W ten sposób stworzysz wrażenie idealnego kandydata, który spełnia wszystkie oczekiwania. Oczywiście wybierz tylko te cechy, które faktycznie Cię dotyczą. Kłamstwo bardzo szybko wyjdzie na jaw, jeśli nie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, to w pierwszych dniach pracy. Jeśli otrzymasz umowę na okres próbny bardzo prawdopodobne, że nie zostanie ona przedłużona.

najważniejsze wartości w pracy

Jak odpowiadać na pytania o mocne i słabe strony? To również może Cię zainteresować.

Jak wpisać zalety w CV?

Umiejętności pracownika powinny znaleźć się w osobnej sekcji tuż pod doświadczeniem zawodowym. Najlepiej jeśli podzielisz je na kompetencje miękkie i twarde – w ten sposób uzyskasz przejrzysty i czytelny dokument, z którym pracodawca chętnie się zapozna.

Chcesz stworzyć profesjonalne CV w kilka chwil? Wybierz intuicyjny Kreator CV, który zawiera uniwersalne wzory CV dopasowane do każdej branży. Wystarczy, że puste sekcje uzupełnisz informacjami o sobie, a generator krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces. To naprawdę proste!

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Zobacz też nasze pozostałe artykuły:
Choroba zawodowa – Czy należy Ci się odszkodowanie za chorobę zawodową?
Jakie osiągnięcia w CV? Jak je wpisać? 
Kontroler ruchu lotniczego – ile zarabia kontroler lotów? Jakie wymagania trzeba spełnić?
Okresowa ocena pracownika + metody oceniania pracowników
Praca w przedszkolu – nauczyciel oraz pomoc nauczyciela w przedszkolu
Jaka czcionka do CV? Popularne czcionki do CV
Spedytor kto to? Co robi i czym zajmuje się spedytor?
Ustawa o ochronie danych osobowych – co to jest ochrona danych osobowych i na czym polega RODO?
Jak opisać sekcję “o mnie” w CV? Co napisać o sobie w CV?
Umowa zlecenie a emerytura – czy umowa zlecenie wlicza się do emerytury i stażu pracy?
Elementy CV – jaka jest odpowiednia budowa CV?
Jak się nie stresować? Poznaj sprawdzone sposoby na stres!