praca na statku

Praca na statkach daje wiele możliwości – można liczyć na wysokie zarobki, niezapomniane przygody i zwiedzanie najdalszych zakątków świata. Dla wielu osób to wymarzone zajęcie, ale należy mieć świadomość, że wymaga dużej wiedzy i umiejętności, a także wiąże się z długą rozłąką z rodziną. Taka praca naprawdę jest osiągalna, ale przed jej rozpoczęciem warto lepiej zorientować się w temacie. Dowiedz się, jak zostać marynarzem i jak wygląda praca na morzu.

Jak wygląda praca na statku? Spis streści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Kim jest marynarz i jak wygląda praca marynarza?

Pierwsze skojarzenie ze słowem marynarz? Mężczyzna w białym ubraniu, w koszuli z charakterystycznym kołnierzykiem i w oryginalnym nakryciu głowy. Jednak czy wiesz, na czym polega jego praca? Tak naprawdę marynarz to dość ogólne pojęcie, w którego zakres wchodzą różne specjalności. Może nim być zarówno kapitan, jak i bosman, czyli osoby znajdujące się w załodze statku. To trudna praca, która wiąże się z dużym poświęceniem ze strony pracownika. Marynarze podpisują długie, często wielomiesięczne kontrakty, podczas których wymagana jest całkowita dyspozycyjność, niemalże przez całą dobę. Jeśli jesteś na to gotowy, a dodatkowo wyróżniasz się odpowiedzialnością, wytrwałością, gotowością na rozłąkę z najbliższymi i dobrą kondycją, możesz starać się o taką posadę.

Jak zostać marynarzem?

Musisz wiedzieć, że droga do zostania marynarzem nie jest prosta. Pierwszym i najważniejszym krokiem do pełnienia tej funkcji zawodowo jest ukończenie szkoły morskiej. W Polsce jest ich kilka, między innymi:

  • Zespół Szkół Morskich Darłowo;
  • Zespół Szkół Morskich im. Polskich Rybaków i Marynarzy w Kołobrzegu;
  • Zespół Szkół Morskich Świnoujście;
  • Uniwersytet Morski w Gdyni;
  • Akademia Morska w Szczecinie;
  • Szkoła Morska w Gdyni.

Szkoły morskie kształcą w różnych kierunkach: możesz zostać oficerem, oficerem wachtowym, marynarzem, nawigatorem, mechanikiem, inżynierem czy motorzystą. Co więcej, takie placówki prowadzą także liczne kursy doszkalające np. podstawowy kurs bezpieczeństwa w morskim przemyśle wydobywczym czy przeszkolenie w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych. 

Marzy Ci się praca na statku wycieczkowym lub towarowym? Możesz zostać marynarzem  nie kończąc szkoły, wystarczy, że posiadasz książeczkę żeglarską. Jakie są warunki jej otrzymania?

jak zostać marynarzem
  1. Ukończenie czterech podstawowych kursów:
  • kurs elementarnej pomocy medycznej;
  • kurs bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej;
  • kurs indywidualnych technik ratunkowych;
  • kurs pożarowy.
  1. Ukończenie:
  • szkolenie na zbiornikowce;
  • kurs ratownika morskiego.
  1. Wyrobienie świadectwa zdrowia oraz wykonanie testu na obecność alkoholu i narkotyków.
  2. Po ukończeniu wszystkich kursów i szkoleń, wyrobienie wyżej wspomnianej książeczki żeglarskiej oraz świadectwa młodszego marynarza lub młodszego motorzysty w Urzędzie Morskim.

Sprawdź też, jak wyrobić książeczkę sanepidowską?

Ile zarabia marynarz?

Podaje się, że marynarze zarabiają od 1000 do 10 0000 euro miesięcznie, ale zarobki marynarzy zależą od wielu czynników, takich jak typu statku i jego wielkość, długość kontraktu, pełniona funkcja i systemy używane na statkach. Bardzo ważna jest także długość stażu pracy – osoby bardziej doświadczone zarabiają więcej.

Praca na statku – zarobki ze względu na stanowisko:

  • marynarz – 1100 – 2000 dolarów;
  • starszy marynarz – 1300-2200 dolarów;
  • bosman – 1600-2500 dolarów;
  • oficer – 3000 dolarów;
  • starszy oficer – 5000-7000 dolarów;
  • kapitan statku – zarobki to nawet 10 000 dolarów.

Warto wiedzieć, że są to kwoty przysługujące jedynie w czasie pracy na statku. Po zejściu na ląd żadna pensja nie zasila konta marynarza.

Najlepiej płatne zawody w Polsce – sprawdź czy jest wśród nich marynarz

Praca statki – podstawa prawna zatrudnienia

Konwencja o pracy na morzu zawiera wszystkie międzynarodowe normy i zalecenia dotyczące pracy na morzu. Jej zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo i utrzymanie odpowiedniego standardu życia marynarzy. Z tego powodu w Polsce wprowadzono ustawę o pracy na morzu, która reguluje następujące kwestie:

1) prawa i obowiązki stron stosunku pracy na statkach morskich o polskiej przynależności;
2) pośrednictwo pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich;
3) wymagania dotyczące dokumentów związanych z pracą na statkach morskich;
4) warunki pracy i życia marynarzy na statkach morskich o polskiej przynależności;
5) ochronę zdrowia i ochronę socjalną marynarzy.

W art. 26 znajdziesz także zasady, na podstawie których zatrudniani są marynarze: 

1. Zatrudnienie na statku następuje na podstawie marynarskiej umowy o pracę. W imieniu armatora marynarską umowę o pracę może zawierać agencja zatrudnienia.
2. Marynarską umowę o pracę zawiera się na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas podróży morskiej.

Dzięki ujednoliceniu prawa, praca na promie czy praca na statku pasażerskim została unormowana i może korzystać z rozwiązań Kodeksu pracy. Wymagania, kwalifikacje i obowiązki pracowników zostały dokładnie określone, co pozwala zatrudniać odpowiednie osoby.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Praca na kontenerowcu/ praca na wycieczkowcu –  jakie stanowiska można wyróżnić?

Nie da się ukryć, że załoga statku odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie maszyny i utrzymanie jej w dobrym stanie, ponadto dba o bezpieczeństwo i poprawną nawigację. Hierarchię na statku można porównać do stopni wojskowych, na przykład występuje podział na dwa departamenty – pokładowy i maszynowy, a ich załogi dzieli się na następujące stopnie. 

Stopnie załogi pokładowej:

  • kapitan;
  • starszy oficer;
  • oficer I-IV stopnia;
  • asystent pokładowy;
  • bosman;
  • starszy marynarz;
  • marynarz;
  • młodszy marynarz;
  • praktykant pokładowy.

Stopnie załogi maszynowej:

  • pierwszy mechanik statku;
  • I-IV mechanik, a także I-II elektryk;
  • asystent maszynowy i asystent elektryka;
  • magazynier maszynowy;
  • elektromonter i motorzysta;
  • młodszy motorzysta;
  • praktykant motorzysty.
praca na statkach

Jakie możliwości oferuje praca na morzu?

Jesteś zainteresowany pracą na statku? Możliwości masz naprawdę wiele- możesz przebywać na statku wycieczkowym, kontenerowcu, masowcu, statku badawczym, wiertniczym, chemikaliowcu czy offshore. Praca na morzu to także piastowanie różnych stanowisk typowo mechanicznych, technicznych czy nawigacyjnych. Praca na statku towarowym, kontenerowym lub mniejszym statku handlowym może zostać podzielona na trzy departamenty:

  1. departament maszynowy – załoga wykonuje większość czynności pod pokładem. Odpowiada za utrzymanie sprawnej pracy jednostki napędowej oraz dokonywanie bieżących napraw, składowanie i dystrybucję paliwa, a także dbanie o całą elektronikę;
  2. departament pokładowy – wszystkie osoby pracujące na powierzchni statku. Ich zadaniem jest dbanie o stan techniczny i bezpieczeństwo większości elementów pokładowych;
  3. obsługa cateringowa – osoby pracujące w tym departamencie zajmują się zaopatrzeniem całej załogi statku w żywność. Odpowiadają też za jakość zamówień i utrzymanie czystości. 

Obsługiwanie całej maszynerii jednostki pod pokładem, utrzymanie statku w jak najlepszej kondycji, nawigowanie, sterowanie, wsparcie dla wyżej postawionych marynarzy, praca biurowa – sam zdecyduj, którą z funkcji chciałbyś objąć. Nie można też zapomnieć o kucharzach, obsłudze hotelowej i stewardach, którzy zapewniają odpowiednie warunki i żywność obsłudze technicznej. 

Stwórz profesjonalne CV kucharza

Oferty pracy na statku dla marynarzy i nie tylko

Interesuje Cię praca na statku od zaraz? Sprawdź te portale:

  • Polferries – polferries praca na morzu to polski operator promowy zajmujący się pośrednictwem pracy za granicą, uprawniony do kierowania marynarzy do pracy na statkach;
  • Portal morski Crewing – crewing praca na morzu to profesjonalny serwis poświęcony branży morskiej, a także pracy na lądzie powiązanej z gospodarką morską;
  • Sea4you – portal stworzony przez Organizację Marynarzy Kontraktowych NSZZ Solidarność, umożliwiający bezpłatne zamieszczanie ofert pracy dla marynarzy;
  • Seaman – serwis z informacjami dla ludzi związanych z morzem, którzy w przyszłości chcą pracować w sektorze morskim.

Statki wycieczkowe praca – czy można pracować na statku bez uprawnień?

Bardzo ważnym ogniwem pracy na statku jest wcześniej wspomniana obsługa hotelowa i cateringowa, która istotną funkcję spełnia na statkach wycieczkowych. Praca na morzu nie musi oznaczać wyłącznie zatrudnienia na typowo marynarskim stanowisku, ale także w sektorze usług świadczonych pasażerom. Najbardziej luksusowe statki oferują pracę tysiącom osób niemal z każdej branży. W zależności od oferty danego przewoźnika niekiedy wymaga się zatrudnienia kelnerów, sprzątaczek, stewardów, pokojówek, animatorów, masażystów, lekarzy, a nawet DJ’ów.

Przykładowe CV sprzątaczki

Okazuje się, że pracę na statku może dostać praktycznie każdy, kto spełnia podstawowy warunek, czyli bardzo dobrze zna język angielski. Dlaczego? Na wycieczkowcu spotkasz ludzi praktycznie z całego świata, a oficjalnym językiem rejsowym jest właśnie język angielski. W tym języku pisane są wszystkie instrukcje dla załogi, a także prowadzone są szkolenia. 

Zarobki na statku w branży hotelowej

To ile można zarobić, zależy od wielu czynników, jednak zarobki mniej więcej kształtują się następująco:

  • kelner na statku – 2500 – 4000 dolarów;
  • pomoc kuchenna – 15000 – 3000 dolarów;
  • barman – 1500 – 3000 dolarów.

Zdobądź pracę na statku z profesjonalnym CV kelnera

Praca na statkach wycieczkowych – jak zdobyć zatrudnienie nie będąc marynarzem?

Praca na morzu to dla jednych praca sezonowa, a dla innych stałe zatrudnienie na różnego rodzaju statkach. Jednym ze sposobów rozpoczęcia zatrudnienia jest nawiązanie współpracy z agencjami zatrudnienia, które rekrutują pracowników na całym świecie. Możesz liczyć na opiekę takiej agencji oraz doradztwo w kwestiach prawnych. Wiele osób kontaktuje się także bezpośrednio z armatorem, wysyłając profesjonalne CV. Warto również przejrzeć strony internetowe z bezpośrednimi ofertami od nich:

  • Astral Limited – agencja rekrutacyjna obsługująca liczących się armatorów, zaopatrując ich w pracowników działu hotelowego;
  • Batory Recruitment – nowoczesna i innowacyjna  firma crewingowa, działająca w Polsce i wschodniej części Europy, obsługująca wszystkich liczących się operatorów rejsów wycieczkowych zaopatrując ich w pracowników działu hotelowego;
  • Seachefs – firma dostarczająca pracowników z branży HoReCa.

Pamiętaj, że odpowiednio stworzone dokumenty aplikacyjne w znacznym stopniu przyczyniają się do zdobycia zatrudnienia, także na statku. Zadbaj o to, aby zamieszczone informacje były konkretne i pokaż pracodawcy, że dzięki posiadanym cechom i umiejętnościom doskonale odnajdziesz się na pokładzie. CV powinno być przejrzyste i czytelne – do jego stworzenia wybierz nasz Kreator. Gotowe szablony CV zostały stworzone zgodnie z aktualnymi wymogami rekrutacyjnymi. Wystarczy, że uzupełnisz je informacjami o sobie, a nowoczesny życiorys stworzysz w kilka minut.

Oferty pracy na morzu – jak wygląda rekrutacja?

W zależności od branży, w której chcesz pracować, rekrutacja do pracy na statku będzie wyglądać inaczej. Jednak po pomyślnej rozmowie kwalifikacyjnej pracę możesz zacząć praktycznie od zaraz. Jeden rejs wycieczkowy trwa ok. 2 tygodnie, a gdy się skończy, rozpoczyna się kolejny z nowymi pasażerami. Możesz być pewien, że Twój kontrakt będzie znacznie dłuższy niż taka jednorazowa wycieczka, może trwać 2 miesiące, a nawet pół roku. 

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Warto zauważyć, że na statku o wiele trudniej stracić pracę niż na lądzie. Aby do tego doszło musiałbyś popełnić naprawdę poważne przestępstwo, jak bójki,narkotyki czy kradzieże. Silne związki zawodowe w branży morskiej i organizacje marynarzy dbają o interesy i warunki pracy załogi statku. Zwalnianie pracowników jest dla firmy nieopłacalne, ponieważ wiąże się z dużymi kosztami. Pracodawcy zobowiązani są opłacić powrotny bilet lotniczy. Każdy przypadek przewinienia rozpatrywany jest przez radę kierowników pracowników, a po ich głosowaniu ostateczną decyzję podejmuje kapitan.

Więcej informacji na temat rekrutacji znajdziesz w naszych artykułach:

Jak napisać CV i dopasować je do konkretnej oferty pracy?
Freelancer – kim jest freelancer i jak zacząć?
CV pielęgniarka – jak napisać CV i list motywacyjny pielęgniarki?
Jak stworzyć profesjonalne CV dla elektryka?
Programista – jak zostać programistą i co robi programista?
Jak napisać list motywacyjny do urzędu? – CV do urzędu

Jak wygląda życie na statku?

Załoga statku to w zdecydowanej większości mężczyźni w różnym wieku, od 20 do 40 lat. Kobiet jest znacznie mniej, stanową jedynie ok. 5-10% ogółu i pracują głównie jako pielęgniarki, kosmetyczki, masażystki, animatorki czy recepcjonistki. Osoby pracujące na statku są bardzo zróżnicowane pod względem narodowości. Podczas rejsu mieszkasz i pracujesz z nimi przez kilka miesięcy, dlatego dbanie o odpowiednie relacje jest bardzo istotne. Ze względu na to, że załogę stanowią głównie mężczyźni i występuje wiele stopni zawodowych, atmosfera przypomina nieco armię, w której panuje ścisła hierarchia. Najwyżej są oficerowie, którzy posiadają specjalne przywileje niedostępne dla reszty załogi. Dzięki ścisłym zasadom wszystko sprawnie funkcjonuje i jest odpowiednio zorganizowane. Dyscyplina jest niezwykle ważna, dlatego praca na statku wycieczkowym to często prawdziwa szkoła charakteru.

ile zarabia marynarz

Warunki życia załogi są dobre, ponieważ najczęściej pracują na nowoczesnych statkach o innowacyjnych rozwiązaniach. 1- lub 2-osobowe kabiny są małe, ale schludne i wyposażone w klimatyzację, łazienkę, telewizor, telefon satelitarny i szafkę zamykaną na kłódkę. Ponadto na pokładzie znajdują się oddzielne pomieszczenia do spędzania wolnego czasu: dyskoteki, jacuzzi, stołówki, biblioteki, kawiarenki internetowe. Pasażerowie nie mają do nich wstępu, ponieważ załoga nie może mieć oficjalnie żadnych relacji z pasażerami, poza służbowymi w czasie pracy. 

Jak długo pracuje marynarz na statku?

Praca na morzu jest trudna i wymagająca, a czas jej trwania zależy od kontraktu. Czasem będzie to 12 godzin dziennie z jednym dniem półwolnym, a niekiedy nieustanna praca z odpoczynkiem jedynie w nocy. Zdarza się, że wypocząć można jedynie podczas dłuższych przerw na lądzie, które są też szansą na zwiedzanie interesujących miejsc.

Czym jest cruising?

Rejs statkiem to dla wielu osób prawdziwa przygoda i spełnienie marzeń. Luksus, ludzie z całego świata i niezapomniane widoki. Czy potrzeba czegoś więcej? Jeśli kochasz podróże i nie posiadasz zobowiązań na lądzie, to co powiesz na Cruising? W USA, Japonii czy krajach Europy Zachodniej, Cruising jest bardzo popularną formą spędzania urlopu, ale z roku na rok także w Polsce rośnie zainteresowanie morskimi wypadami. 

statki wycieczkowe praca

Cruising umożliwia odwiedzenie kilku krajów podczas jednej podróży. Możesz wybrać krótki, kilkudniowy rejs lub czteromiesięczną wyprawę dookoła świata. Na statkach znajdziesz wszystko, czego zapragniesz: restauracje, baseny, dyskoteki, sale gimnastyczne, kasyna czy teatry, Podczas takiej wyprawy na pewno uda Ci się skorzystać ze wszystkiego. Wbrew powszechnej opinii, taka forma spędzania czasu nie jest przeznaczona tylko dla bogatych. Mniej zamożni mogą wybrać się na duży statek o mniejszym luksusie.

Praca na morzu – jakie ma wady i zalety?

Każdy zawód ma swoje blaski i cienie, podobnie jest z pracą na morzu, która wiąże z wieloma wyrzeczeniami. Przed podjęciem ostatecznej decyzji poznaj jej wady i zalety.

Wady pracy na statku:

  • dużo pracy – pracujesz niemal bez przerwy, 7 dni w tygodniu;
  • rozłąka z najbliższymi – marynarze podpisują zwykle wielomiesięczne kontrakty, podczas których nie ma ich w domu, a po kilkutygodniowym powrocie znów wyruszają w długi rejs;
  • skromne warunki zakwaterowania – kabiny, choć nowoczesne, nie są zbyt duże, często trzeba dzielić je z inną osobą, co znacząco ogranicza prywatność;
  • pracujesz i mieszkasz z tymi samymi ludźmi – musisz mocno dbać o dobrą atmosferę między pozostałymi członkami załogi.
stanowiska na statku
praca marynarz

Zalety pracy na statku:

  • możliwość zwiedzania świata- dzięki rejsom, możesz odwiedzić najbardziej oddalone miejsca;
  • możliwość poznania wielu osób – na statkach pracują ludzie niemalże z każdej narodowości;
  • wysokie zarobki – praca na statku to świetna alternatywa, szczególnie dla młodych ludzi. Pensje są atrakcyjne, a ponieważ zyskujesz zakwaterowanie i wyżywienie, możesz sporo zaoszczędzić;
  • doświadczenie – zdobyte doświadczenie świetnie sprawdzi się w CV, poza tym praca na morzu uczy pokory i dyscypliny, co zostanie docenione przez przyszłego pracodawcę;
  • możliwości awansu – jeśli jesteś zawodowym marynarzem i właśnie z branżą morską wiążesz swoją przyszłość, to masz wiele możliwości awansu, a samą pracę trudno stracić;
  • przygoda życia – możliwość wypłynięcia w morze to doskonały sposób na oderwanie się od rzeczywistości.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Praca na statku – podsumowanie

  1. Praca zawodowego marynarza wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Osoby gotowe pracować w tym zawodzie, muszą nastawić się na długie rozłąki z najbliższymi i ciężką pracę każdego dnia.
  2. Aby zostać marynarzem, należy ukończyć jedną ze szkół morskich w wybranym przez siebie kierunku lub zdobyć książeczkę żeglarską.
  3. Marynarzem jest każda osoba pracująca na statku z wyłączeniem obsługi hotelowej. Marynarze podzieleni są na stopnie, dzięki czemu na statku obowiązuje określona hierarchia, w której najważniejszy jest kapitan.
  4. Niezbędnym warunkiem zdobycia pracy na morzu jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.
  5. Zarobki w tej branży są wysokie, jednak przysługują jedynie podczas pobytu na morzu.
  6. Pracę na statku można zdobyć, aplikując na oferty zamieszczane na portalach branżowych.
  7. Firma organizująca rejs zobowiązana jest do zapewniania pracownikom zakwaterowania i wyżywienia.
  8. Na statkach wycieczkowych pracują również osoby z innych branż, które nie są marynarzami, a mają umilić czas pasażerom. W zależności od oferty statku mogą być to kelnerzy, barmani, masażyści, animatorzy, dźwiękowcy.
  9. Pracę na morzu trudno stracić. Jest to przede wszystkim nieopłacalne dla firmy organizującej rejs, ponieważ wiąże się z pokryciem kosztów biletu powrotnego.
  10. Większość załogi statku stanowią mężczyźni różnych narodowości.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź:

Praca na pół etatu – jak wygląda zatrudnienie na pół etatu?
List motywacyjny geodeta – jak stworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne?
Jak napisać wypowiedzenie z pracy? Wzór wypowiedzenia umowy o pracę
CV logistyk – porady, jak napisać CV i list motywacyjny logistyka
Jak napisać CV i list motywacyjny mechanika samochodowego? Sprawdzone porady
Program do pisania CV
Przebranżowienie i przekwalifikowanie
Jak odpowiadać na pytania o mocne i słabe strony (wady i zalety)?