FMCG co to

FMCG to skrót od angielskiego Fast Moving Consumer Goods, oznaczający dobra szybko zbywalne. Branża FMCG nieustannie się rozwija, a zarazem jest najbardziej odporna na potencjalne kryzysy gospodarcze. W jaki sposób działa ten sektor i czy warto podjąć w nim pracę? Dowiedz się, jak wygląda rynek FMCG w Polsce.

Z tego artykułu dowiesz się:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

FMCG co to?

Sektor FMCG zajmuje się zaopatrzeniem sklepów w tzw. produkty pierwszej potrzeby, inaczej towary szybko rotujące. Ich cechą charakterystyczną jest przede wszystkim niska cena oraz dostępność (znajdziesz je w każdym sklepie, dyskoncie i supermarkecie), co jeszcze bardziej skłania klientów do zakupu.

Produkty FMCG

Produkty FMCG ze względu na duże zapotrzebowanie, sprzedają się niezwykle szybko. Można wśród nich wymienić:

FMCG branża
  • artykuły spożywcze (makarony, płatki, produkty mleczne);
  • napoje (woda butelkowana, napoje energetyczne, soki);
  • żywność mrożoną;
  • żywność świeżą (owoce, warzywa);
  • produkty suche (rodzynki, pestki, orzechy);
  • wypieki (ciastka, rogaliki, bułki);
  • kosmetyki do higieny osobistej;
  • środki czystości;
  • używki (alkohol, wyroby tytoniowe);
  • suplementy diety i lekarstwa sprzedawane bez recepty;
  • artykuły biurowe (długopisy, spinacze, ołówki).

Jak widzisz, są to produkty, w które zaopatrzamy się każdego dnia. Wybieramy je bez namysłu, ponieważ są nam potrzebne w codziennym życiu.

Pokolenie Z – Kim są i co ich charakteryzuje?

FMCG przykłady firm

Mimo trudnych warunków biznesowych, rosnącej konkurencji i presji ze strony inwestorów – największe firmy z branży FMCG wciąż odnoszą wyraźne sukcesy. Poniżej znajdziesz listę największych firm konsumenckich na świecie:

  1. Nestle AG,
  2. Procter & Gamble,
  3. PepsiCo,
  4. Unilever,
  5. AB InBerv,
  6. JBS,
  7. Tyson Foods,
  8. British American Tobacco P.L.C,
  9. Coca-Cola Company,
  10. L’Oreal,
  11. Philip Moris International,
  12. Danone,
  13. Heineken Holding,
  14. Kraft Heinz,
  15. Mondelez.
branża FMCG

Ze względu na wysokie wskaźniki obrotu, branża FMCG jest naprawdę duża, a więc również konkurencyjna. Firmy rywalizują o udział w rynku, a także zaufanie klientów. Dlatego kładą ogromny nacisk na wszelkie działania marketingowe i PRowe (Public Relations). Duże znaczenie ma dla nich reklama, ale też atrakcyjny wizualnie produkt, który zachęci potencjalnego klienta do zakupu. 

Przyszłość branży FMCG w Polsce

Pandemia w dużym stopniu zmieniła zachowania konsumentów nie tylko w Polsce, ale też na świecie. Konsument ma przede wszystkim dosyć życia w izolacji, chce skupić się na swoim zdrowiu oraz losie planety. Według raportu Global Trends Study 2021 – priorytetowym wyborem w 2022 roku będą firmy z misją, czyli nastawione nie tylko na przychody, ale też dobro środowiska. Dla kupujących duże znaczenie odgrywają certyfikaty świadczące o transparentności producentów. Wzrost świadomości wśród konsumentów oraz wybór przez nich etycznych i ekologicznych produktów znacząco wpływa na kształtowanie rynku. 

W czasie pandemii wzrosło też zainteresowanie pracą zdalną – sprawdź, jak znaleźć pracą zdalną?

FMCG skrót

COVID-19 zmienił priorytety Polaków, którzy stawiają obecnie na bezpieczeństwo finansowe oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Rozrywka i wypoczynek schodzą na dalszy plan, a wydawanie pieniędzy koncentruje się na konsumpcji w domu. Szalejąca inflacja, skłania do minimalizowania wydatków poza nim. Co to oznacza? Jak podaje NielsenIQ będą oni zwracali jeszcze większą uwagę na stosunek ceny do jakości produktów FMCG oraz na benefity towarów, których szukają. Jeśli nie będą odpowiadać ich konkretnym potrzebom – pozostaną w tyle. W Polsce panuje też silny trend na produkty z gamy superfoods, żywność bio, eko oraz suplementy diety, dlatego firmy muszą tak planować swoje działania, aby zrealizować własne założenia, a jednocześnie sprostać oczekiwaniom klientów.

FMCG branża a rynek pracy

Rynek FMCG jest dynamiczny. Firmy nieustannie rywalizują o swoje miejsce – opracowują strategię, wdrażają innowacyjne pomysły i badają aktualne trendy konsumenckie. Co oznacza taka walka o klienta i duża dynamika dla potencjalnego pracownika? Szczególnie pożądanie są umiejętności miękkie i twarde. To, co liczy się przede wszystkim, to odporność na stres, umiejętność opanowania sytuacji niestandardowych oraz nastawienie na ciężką pracę. W zależności od zajmowanego stanowiska, znaczenie będzie mieć również kreatywność i utrzymywanie dobrych relacji z ludźmi.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Branża FMCG jest jednak niezwykle atrakcyjna w kontekście planowania kariery. Jej niewątpliwym plusem jest fakt, że zatrudnia zarówno wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, jak i osoby bez wyższego wykształcenia. To również doskonałe rozwiązanie dla osób dopiero wkraczających na rynek, które poszukują swojej pierwszej pracy. Istotne jest to, aby szybko opanować wymagane umiejętności, które w tej branży są niezwykle ważne. Kogo potrzebuje firma FMCG? Na specjalistycznych stanowiskach zatrudnienie znajdzie:

  • Kierownik produktu,
  • Manager,
  • Logistyk,
  • Specjalista ds. marketingu,
  • Merchandiser,
  • Przedstawiciel handlowy.

Zobacz przykładowe CV doradcy klienta

Oczywiście tych stanowisk jest o wiele więcej. Pracownicy produkcyjni. magazynierzy, spedytorzy, kadra zarządzająca – wszystkie te osoby dbają o to, abyś niezbędne produkty miał zawsze pod ręką. 

Chcesz pracować z żywnością? Niezbędna będzie książeczka sanepidowska

Niezależnie od tego, czy skończyłeś studia, czy szkołę zawodową – możesz pracować w FMCG. Na wielu stanowiskach nie jest wymagany dyplom. Ale jeśli chcesz przesłać np. swoje CV sprzedawcy – pod uwagę będą brane umiejętności i doświadczenie w pracy z klientem. Pracownicy FMCG mogą też pracować w niepełnym wymiarze czasu pracy,  między innymi na pół etatu. To dobra opcja dla studentów, dlatego nie zwlekaj i wyślij swoje pierwsze CV.

Stwórz CV dla studenta

Czy opłaca się pracować w branży FMCG?

Jak w każdej branży, na najlepsze zarobki mogą liczyć oczywiście osoby zajmujące najwyższe stanowiska w danej firmie. Mediana wynagrodzenia dyrektora marketingu wynosi 17 920 zł brutto miesięcznie, a kierownika sprzedaży 9 800 zł brutto. Ale osoby piastujące inne funkcje również są sowicie wynagradzane:

  • Kierownik produktu – 12 840 zł brutto;
  • PR Manager – 10 310 zł brutto;
  • Analityk sprzedaży 7 770 zł brutto;
  • Regionalny Dyrektor Sprzedaży 17 930 zł brutto.

Zobacz też: Najlepiej płatne zawody w Polsce

rynek FMCG

Dobra wiadomość jest taka, że największe zakłady z branży FMCG zatrudniają nawet tysiące pracowników na ogromnych halach produkcyjnych i w laboratoriach. Pierwszym krokiem jest przygotowanie profesjonalnego życiorysu. Zobacz nasze przykładowe CV i skorzystaj z prostego w obsłudze kreatora! 

Sprawdzone porady dla poszukujących pracy znajdziesz poniżej:

Zdjęcie do CV: czy w CV musi być zdjęcie? jakie zdjęcie do CV wybrać?
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i gotowe odpowiedzi
Rekrutacja w formie AC – jak wygląda? jak się do niej przygotować?
Jak napisać podanie o pracę?
Jaki zawód wybrać, by do mnie pasował?
Zwroty grzecznościowe w mailu
Obsługa komputera – jak opisać znajomość programów w CV?
Gotowe wzory CV do wypełnienia – Zobacz 24 szablony CV do pobrania
Program do pisania CV
Jak napisać CV i dopasować je do konkretnej oferty pracy?
Rozmowa kwalifikacyjna – jakie są najczęstsze błędy podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Pierwszy dzień w nowej pracy – jak go przeżyć i jak pokonać stres przed nową pracą