pilot samolotu

Piloci w świadomości ludzi plasują się jako ludzie sukcesu, którzy jednak rzadko są obecni w domu. Mężczyźni i kobiety w mundurach, zawsze zadbani, eleganccy i opanowani – dobrze zarabiają, latając po całym świecie i zwiedzając ciekawe miejsca. W jakim stopniu wizerunek pilotów w naszych głowach jest zgodny z prawdą? Jak zostać pilotem samolotu? Jak zostać pilotem śmigłowca? A ile zarabia pilot helikoptera? Jeśli interesuje Cię kurs na pilota lub wiążesz z tym zajęciem swoją przyszłość – koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Pilot samolotu – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Licencja pilota – wszystko, co musisz wiedzieć

Licencja, którą musi zdobyć każdy pilot, jest niejako uprawnieniem do latania danym rodzajem pojazdu powietrznego. Wobec tego potrzebujesz osobnego zezwolenia na pilotowanie samolotu pasażerskiego czy helikoptera. Ile kosztuje wyrobienie takiego zaświadczenia i jakie są wymogi? 

Pilot samolotu – jak zacząć?

Pierwszym krokiem będzie zdobycie licencji PPL(A), która uprawnia do prywatnych lotów turystycznych. Oznacza to, że nie możesz jej wykorzystywać do organizowania przelotów, za które będziesz pobierać opłatę od współpasażerów. Licencja lotnicza Private Pilot Licence (Aircraft) umożliwia latanie w dobrych warunkach atmosferycznych, czyli przy odpowiedniej pogodzie. 

Na pokładzie samolotu pracuje test stewardessa – zobacz, jak nią zostać!

Licencja PPL cena – jakie są wymagania i ile zapłacisz?

Przy opłacaniu kursu i egzaminu, prowadzących do uzyskania licencji PPL, musisz liczyć się z kosztem około 30 tys. zł. Aby rozpocząć szkolenie konieczne jest ukończenie 16. roku życia (z czego podczas egzaminu, aby zdobyć uprawnienia, musisz już mieć minimum 17 lat). Samo przygotowanie teoretyczne wiąże się z przynajmniej 100. godzinami wykładów. Szkolenie teoretyczne natomiast potrwa minimum 45 godzin. Część z nich to loty samodzielne, w których instruktor nie siedzi obok Ciebie w samolocie (oczywiście na początku nauczyciel zawsze będzie leciał z Tobą). Zaliczenie praktycznego egzaminu wewnątrz kursu umożliwi Ci rozpoczęcie podróżowania w powietrzu bez niego.  

jak zostać pilotem

Licencja PPL za darmo – czy uda się zredukować koszty?

Niektóre fundacje i organizacje co jakiś czas przygotowują specjalny program dofinansowań dla młodych lotników. Czasami odbywa się to z ramienia UE. Trzeba jednak dobrze poszukać, aby znaleźć aktualne, ponieważ część z takich dotacji obejmowało czas największego kryzysu COVID – 19. Wobec tego dokładnie sprawdź daty artykułów. 

Jeżeli napotkasz problem ze znalezieniem dofinansowania , możesz też zapytać o nie bezpośrednio w aeroklubie, czy na lotnisku, gdzie odbywają się takie szkolenia. 

Licencja CPL(A) – czym się różni?

Uprawnienia Commercial Pilot Licence (Aircraft) są niejako drugim stopniem licencji pilotażu. Wiąże się to bowiem z szansą rozpoczęcia pilotowania zarobkowego. Umożliwia wobec tego wstępne loty jako pilot zawodowy. Tutaj jednak nadal musisz liczyć się z ograniczeniami w postaci wagi samolotu (do 5,7 tony) oraz liczby pasażerów (maksymalnie 9).

licencja pilota cena

Jeśli maszyna przekracza podane wyżej wartości, czyli przykładowo, gdy jest więcej pasażerów, nie możesz niestety, ze względu na wymogi, zostać dowódcą samolotu. Jednakże daje Ci to inne możliwości. Masz prawo siedzieć w kokpicie większej maszyny, ale tylko na stanowisku pierwszego oficera. To świetna okazja do pilotowania samolotu nawet takiego jak Boeing, ponieważ robisz to pod okiem kogoś bardziej doświadczonego, o wyższym wykształceniu. Kapitan samolotu będzie odpowiedzialny za całą podróż, co dla Ciebie stanowi dobrą szansę do nawiązania znajomości z ludźmi znajdującymi się na wyższych szczeblach kariery. 

Kurs pilotażu cena – CPL(A)

W przypadku tej licencji cena jest uzależniona od tego, jaki zestaw kursu wybierzesz. Zazwyczaj podaje się łączny koszt dla kursów CPL(A) i ATPL(A) dochodzi do ok. 150 – 200 tys. zł. Jeżeli jednak chcesz zacząć od samego szkolenia CPL(A), to jego koszt może Cię wynieść ponad 17 tys. zł. Wyższa cena będzie prawdopodobnie uzależniona od dodatkowych modułów lub kolejnych lotów, które zechcesz odbyć ponadprogramowo.

Uzyskanie tej licencji także wiąże się z pewnymi wymogami:

  • musisz mieć ukończone 18 lat;
  • gdy rozpoczynasz szkolenie, to wymagane jest, abyś już miał za sobą przynajmniej 150 godzin nalotu ogólnego;
  • konieczne jest wcześniejsze przejście kursu teoretycznego do CPL(A) lub szkolenie z teorii do ATPL(A);
  • posiadanie orzeczenia lotniczo – lekarskiego klasy 1.
jak zostać pilotem samolotu

ATPL licencja

Uprawnienia Airline Transport Pilot Licence są szczytem marzeń, jeśli chcesz zostać pilotem zawodowym. Świadczą one bowiem o osiągnięciu najwyższego stopnia, który jest do zaoferowania poprzez licencje. Znoszą ograniczenia związane z wagą maszyny, a także liczbą pasażerów. Umożliwią Ci wobec tego pilotowanie samolotów pasażerskich.

Na tym etapie powinieneś posiadać już powyższe dwie licencje, a oprócz tego IR(A) (umożliwia latanie według wskazań przyrządów), a także MEP(L) (dzięki niej masz szansę pilotować samoloty wielosilnikowe). Oczywiście są też inne moduły i dodatkowe zasady, które trzeba poznać, takie jak VFR noc, który umożliwia wykonywanie lotów po zmierzchu.

Licencja pilota cena – co jeszcze musisz wiedzieć?

Pamiętaj o tym, że konkretna cena szkolenia jest uzależniona od miejsca, w którym będziesz je robił. Najlepiej zatem porównać oferty, które są dla Ciebie osiągalne także pod względem odległości, aby znaleźć najlepszą z propozycji.

Możesz wspinać się po kolejnych szczeblach i zdobyć wszystkie ze wspomnianych uprawnień. Jeśli jednak Twoje aspiracje nie obejmują wszystkich kursów – nie ma przeszkód, abyś wybrał np. tylko jedno szkolenie. Pierwszym krokiem jest PPL(A), a więc od niego zacznij i zastanów się na ile jest to ścieżka zawodowa dla Ciebie, a na ile chcesz po prostu mieć możliwość latania rekreacyjnego. 

Kurs na pilota samolotu – czego się nauczysz?

Podczas kursów nauczysz się przydatnych zagadnień, a będą to między innymi:

licencja pilota
  • nawigacja;
  • zasady lotu;
  • łączność (abyś potrafił poprawnie skomunikować się z wieżą);
  • prawo lotnicze;
  • meteorologia (musisz umieć ocenić jaki kurs obrać, aby np. nie znaleźć się wewnątrz burzy – jest to związane z oceną bezpieczeństwa);
  • osiągi samolotu (należy być świadomym tego, na co stać maszynę – tak samo jest w przypadku jazdy samochodem);
  • planowanie i monitoring lotu (tu akurat lot samolotem różni się od jazdy samochodem – skoro nie masz dróg i znaków, to należy wcześniej zaplanować trasę, którą polecisz i na bieżąco monitorować czy nie zboczyłeś z kursu);
  • wyposażenie i elektronika pokładowa (musisz znać działanie wszystkich urządzeń, które znajdują się w maszynie, aby móc prawidłowo i bezpiecznie z niej korzystać).

Kursy i certyfikaty – gdzie wpisać je w CV?

Jak zostać pilotem za darmo?

Płatne wyrabianie licencji to nie jedyna droga do zostania pilotem. 

Drugą z możliwości jest bezpośrednie zwrócenie się do linii lotniczych. Część z nich oferuje czasami o wiele tańsze, a nawet darmowe szkolenia. Wiąże się to jednak z pewnym warunkiem. Po ukończeniu kursu masz obowiązek odpracować konkretną liczbę lat w tej linii lotniczej. Twoje zarobki mogą wtedy być trochę niższe, ponieważ część wypłaty jest odciągana do linii lotniczej za Twój wcześniejszy darmowy kurs. Jest to jednak dla wielu ludzi opłacalna umowa i dobra szansa na rozpoczęcie nauki nawet pomimo braku wystarczających środków.

Trzecią opcją jest szkoła dla pilotów. Jeżeli postanowisz podjąć naukę na uczelni wyższej, która organizuje kurs latania samolotem w ramach programu kształcenia studentów – także nie będziesz musiał za to płacić, gdyż studia dzienne są w Polsce darmowe.

Zacznij swoją karierę zawodową od praktyk – napisz podanie o praktyki

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Studia lotnicze w Polsce – gdzie i jak możesz aplikować? Pilot zawód – różne ścieżki kariery

Marzysz o zostaniu pilotem, ale nie stać Cię na studia za granicą? Nie ma problemu! W Polsce także znajdziesz kierunki, które odpowiednio Cię wykształcą, abyś mógł osiągnąć swój cel. Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? 

Musisz najpierw zdecydować czy faktycznie chcesz zostać pilotem cywilnym, czy może wolisz pójść ścieżką zawodową pilota wojskowego? Szkoła pilotażu wchodzi w zakres kształcenia uczelni wyższych w kilku polskich miastach, między innymi w: 

  • Rzeszowie (Politechnika Rzeszowska);
  • Chełmie ((Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie);
  • Dęblinie (Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie).

Jeżeli postanowisz zostać pilotem wojskowym – Dęblin także jest dobrym wyborem. Absolwenci tej uczelni często decydują się na tę właśnie ścieżkę.

Jak się dostać do wojska? I jak wygląda praca w wojsku? Zajrzyj do naszego poradnika

kurs pilota

Możesz rozważyć też jakim typem maszyn chcesz latać. Sama licencja bowiem prawdopodobnie okaże się niewystarczająca – mimo wszystko będziesz musiał nauczyć się obsługi każdego modelu, który masz zamiar pilotować. Dobrze przemyśl tę decyzję, ponieważ poszczególne maszyny będą charakteryzować się czymś innym. Pilot odrzutowca przykładowo musi liczyć się z większymi prędkościami, jakie rozwija ten typ samolotu.

Rekrutacja na powyższe uczelnie nie różni się zazwyczaj znacząco od rekrutacji na kierunki niezwiązane z lotnictwem czy na inne uniwersytety. Na niektórych z nich możesz się jednak spotkać z egzaminami wstępnymi, w których znaczenie będzie miało Twoje dotychczasowe doświadczenie i posiadane licencje, a także wiedza z zakresu lotnictwa. Obowiązkowa jest znajomość języka angielskiego, ponieważ jest on językiem międzynarodowym także w lotnictwie. To za jego pomocą będziesz w stanie porozumieć się z wieżami kontroli lotów, zwłaszcza za granicą. Oprócz ogólnej znajomości języka istotne jest też zapoznanie się z terminologią lotniczą. Możesz jednak skorzystać ze specjalnego kursu, aby dopracować niuanse i uzupełnić braki w swojej wiedzy.

Nie wiesz jakie studia wybrać? Podpowiadamy!

kurs na pilota

Pilot samolotu – jak bardzo rygorystyczne są wymagania zdrowotne?

W ramach rekrutacji konieczne jest też zrobienie badań lotniczo – lekarskich, które określą czy jesteś zdolny do wykonywania tego zawodu. Nie martw się jednak – nie wszystkie problemy ze zdrowiem od razu Cię dyskwalifikują. Tak naprawdę jest duża szansa, że uzyskasz orzeczenie lekarskie ze zgodą. Będzie na nim widniała informacja o tym którą klasę otrzymałeś. Jej numer określa Twoje predyspozycje do zawodu. 

Klasa 1 – umożliwia wszystkie aktywności i profesje, związane z lotnictwem. Możemy w niej wyróżnić między innymi:

  • pilota samolotowego zawodowego;
  • pilota śmigłowcowego zawodowego;
  • pilota sterowcowego zawodowego.

Klasa 2 – nadal daje szansę latania zarobkowego, chociaż już w innym zakresie. Jeśli dostaniesz klasę 2. oznacza to, że jesteś zdolny do wykonywania pracy na stanowiskach takich jak:

  • pilot samolotowy turystyczny;
  • pilot śmigłowcowy turystyczny;
  • pilot balonu wodnego;
  • mechanik pokładowy;
  • nawigator lotniczy.

Klasa 3 – umożliwia ona pracę na posadach związanych z lotnictwem, jednak jeśli otrzymasz po badaniach klasę 3 nie możesz zostać pilotem. Wada, która to wykluczyła może być jednak korygowalna. Dopóki Twój stan zdrowia się nie zmieni, znajdziesz pracę na stanowiskach:

  • informator (w służbie powietrznej);
  • dyspozytor lotniczy;
  • kontroler ruchu lotniczego.
jak zostać pilotem za darmo

Badania lekarskie dla pilotów

Aby uzyskać orzeczenie z badań lotniczo – lekarskich najlepiej jest zapisać się na wizytę do przychodni specjalizującej się w tej dziedzinie. Wtedy wszystkie badania wykonasz w jednym miejscu i tego samego dnia. Oszczędzi Ci to czasu i pieniędzy, które wydałbyś na ewentualne dojazdy. Taka usługa lekarska jest oczywiście płatna, ale jest to konieczny koszt, jeśli chcesz uzyskać uprawnienia do bycia pilotem lub pracować w tej branży.

Nie zrażaj się, jeśli usłyszałeś, że z konkretnymi wadami nie masz szansy zostać pilotem. W społeczeństwie wciąż panuje mit o tym, że pilot musi mieć doskonały wzrok. Wymogi są jednak inne. Pilot samolotu może latać w szkłach korekcyjnych, jednak tylko wtedy, gdy wada wzroku mieści się w dozwolonym przedziale. Dla pilotów liniowych wynosi on od -6 do +5 dioptrii, a gdy chcesz latać turystycznie: od -8 do +5. 

Kto musi zdawać psychotesty?

Jeśli masz poważny problem z rozróżnianiem kolorów, musisz liczyć się z tym, że może to być powód, przez który nie uzyskasz zgody na pracę w lotnictwie. Sygnały świetlne są bowiem w lotnictwie bardzo istotne i to od ich barwy zależy jak je odczytamy. Ważne jest, aby dokładnie się przebadać. Nie rezygnuj, gdyż może się okazać, że Twoja wada wcale Cię nie wyklucza.

Wykonanie badań jest niezwykle istotne, ponieważ pozwoli Ci dowiedzieć się w jakiś sytuacji się znalazłeś. Najlepiej jest udać się na nie jak najszybciej, jeszcze przed rozpoczęciem szkoleń czy edukacji w tym kierunku. Dzięki temu przekonasz się czy w ogóle warto inwestować pieniądze w taką przyszłość. 

Pamiętaj też o tym, że praca pilota samolotu wymaga rutynowego sprawdzania stanu zdrowia. Wobec tego wyniki po wizycie lekarskiej, na której byłeś 2 lata temu, mogą okazać się nieprzydatne w momencie, w którym chcesz dostać się na studia lub rozpocząć kurs i zdobyć licencję. Powtórzenie ich prawdopodobnie okaże się konieczne.

Interesują Cię inne ciekawe zawody? Sprawdź:

Maszynista: jak zostać maszynistą? Ile zarabia maszynista?
Państwowa Straż Pożarna – jak zostać strażakiem?
Praca na statku – jak zostać marynarzem?
Podanie do policji – jak napisać CV i list motywacyjny do policji?
Jak stworzyć profesjonalne CV fotografa wraz z listem motywacyjnym
Programista – jak zostać programistą i co robi programista?

praca pliota

Ile zarabia pilot samolotu? – pilot zarobki

Pewnie słyszałeś nie raz o tym, że pilot samolotu to dobrze płatna praca. Niektórzy kończą studia, aby nim zostać. Inni decydują się na kosztowny kurs pilota, biorąc nawet w tym celu kredyt. Dlaczego? Wiedzą, że taka inwestycja ma dużą szansę się zwrócić!

Ile zarabia pilot? Jest to zależne od linii lotniczej, w której jest zatrudniony, od doświadczenia pilota, a także od modelu samolotu, jakim lata. Sprawdziliśmy dla Ciebie szacowaną wypłatę w kilku przypadkach.

Najlepiej płatne zawody w Polsce – zobacz naszą listę

Stopnie w lotnictwie cywilnym

Stopnie pilotów pasażerskich dzielą się na kapitana, czyli pilota – dowódcę, oraz pierwszego oficera, czyli drugiego pilota. Największa odpowiedzialność spoczywa na tym pierwszym – to on jest głównym pilotującym. On także posiada większe doświadczenie i nierzadko wyższe wykształcenie. Ten drugi jest niejako zastępcą. Jak już wspomnieliśmy wcześniej. aby zostać kapitanem musisz zdobyć licencję ATPL, natomiast, aby być pierwszym oficerem, wystarczy CPL(A).

W Polskich Liniach Lotniczych LOT piloci Boeinga 787 Dreamliner zarabiają miesięcznie około 20 – 30 tysięcy zł (jest to zależne od tego czy pilot pełni funkcję kapitana – którego stawka jest zawsze wyższa – czy pierwszego oficera). 

W tej samej linii lotniczej, ale już przy modelu Boeing 737 stawka jest niższa (około 23 tys. zł dla kapitana i ok. 15 tys. zł dla drugiego pilota).

W przypadku WizzAir można liczyć na zarobki w wysokości ok. 15 – 20 tys. zł. Ryanair natomiast proponuje 13 tys. euro, co aktualnie przekłada się na ponad 60 tys. zł.

Lufthansa, która uchodzi za jedną z najlepiej płatnych linii lotniczych, oferuje zarobki w granicach 25 – 80 tys. zł brutto

A ile zarabia pilot samolotu emirates? W zależności od maszyny niektórzy mogą liczyć nawet na 60 tys. zł. 

Jeżeli liczysz na naprawdę wysokie zarobki, powinieneś zastanowić się nad ofertą pracy w chińskich liniach, takich jak Sichuan Airline czy Qingda Airlines, gdzie jeszcze do niedawna można było zarobić 25 tys. dolarów miesięcznie, a więc aktualnie powyżej 100 tys. zł.

Zobacz, jakie branże mają przyszłość?

Jak zostać pilotem – gdzie szukać ofert pracy?

Jak już zostało napisane wcześniej – niektóre linie lotnicze oferują darmowe lub tańsze kursy w zamian za pracę u nich. Jeśli zatem nie masz jeszcze wyrobionej licencji, a chcesz pracować u konkretnego przewoźnika, możesz rozpatrzyć też takie oferty.. W sytuacji, gdy już posiadasz odpowiednie wykształcenie, najlepiej jest szukać ogłoszeń bezpośrednio na stronach linii lotniczych czy na stronach skierowanych do pilotów. 

Pamiętaj, że po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, pracę możesz znaleźć także w aeroklubach, nawet w tym, gdzie sam się szkoliłeś. Możliwe, że ktoś podpowie Ci, gdzie aktualnie poszukiwani są pracownicy lub zatrudnisz się jako instruktor, aby szkolić przyszłych pilotów.

Dowiedz się więcej: Jak i gdzie szukać pracy?

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Licencje lotnicze – pilot śmigłowca

Licencje, które wymieniliśmy wcześniej, to nie jedynie uprawnienia lotnicze, które możesz zdobyć. Wybierz tę, która najbardziej Ci odpowiada.

Kurs na pilota helikoptera a kurs pilota śmigłowca

Helikopter i śmigłowiec to nazwy wymienne, więc ich znaczenie jest takie samo. Jeśli chcesz nimi latać – tak jak w przypadku samolotu – musisz zdobyć odpowiednie pozwolenia. Licencja na helikopter składa się z kilku podstawowych kategorii:

  1. Licencja LAPL(H) – pilot lekkich śmigłowców

Obejmuje jednosilnikowe helikoptery, których masa nie przekracza 2 ton. Na pokładzie mogą znajdować się maksymalnie 3 osoby (poza pilotem). Licencja ta, podobnie do PPL(A) uprawnia do lotów prywatnych, niekomercyjnych, a żeby ją wyrobić musisz mieć ukończone 17 lat.

  1. Licencja PPL(H) – pilot turystyczny śmigłowca

Jest bardzo podobna do poprzedniej kategorii. Nadal dotyczy lotów niekomercyjnych, a jedyną różnicą jest masa helikoptera, która w tym przypadku może przekroczyć 2 tony. Wiek wymagany do uzyskania tych uprawnień to ponownie 17 lat. Ze względu na podobieństwo (jeśli posiadasz już licencję LAPL(H)) nie musisz robić całego kursu na PPL(H), a jedynie douczyć się tych elementów, których nie obejmuje poprzedni. 

  1. Licencja CPL – pilot zawodowy śmigłowca

Aby móc pracować jako pilot helikoptera musisz mieć ukończone 18 lat. W tym wieku masz już możliwość uzyskania odpowiednich uprawnień, aby latać w celach zarobkowych, takich jak pilotowanie w lotniczym pogotowiu ratunkowym. Możesz także zostać instruktorem lub egzaminatorem i szkolić przyszłych pilotów. 

Kurs pilota śmigłowca cena

Koszt kursu jest zależy od typu licencji, który chcesz uzyskać. Na początek, przy kursie na LAPL(H), powinno Ci wystarczyć około 25 – 30 tys. zł. Dalsza nauka wiązać się jednak będzie z dużo wyższymi kosztami.

ile zarabia pliot samolotu

Jak zostać pilotem samolotu? Podsumowanie

Jeśli powyższe opisy Cię zainteresowały i chcesz zostać pilotem – przed Tobą jeszcze jedna kwestia do rozważenia. Musisz podjąć decyzję czy pójdziesz ścieżką studiowania na uczelni, czy raczej zainteresowała Cię szkoła pilotażu na kursach. Pamiętaj jednak, aby najpierw wykonać badania, żeby przekonać się, czy spełniasz wszystkie wymagania niezbędne do wykonywania tego zawodu.

Zajrzyj do naszych poradników:

Dlaczego nie mogę znaleźć pracy? Co robić, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie?
Zwolnienie dyscyplinarne – za co można zwolnić dyscyplinarnie? Skutki zwolnienia dyscyplinarnego
Wypowiedzenie umowy o pracę za porozumieniem stron
Praca w wydawnictwie – co robi redaktor? Ile zarabia korektor?
Bon turystyczny – do kiedy jest ważny? Jak aktywować bon turystyczny?
Project manager – kim jest i jaki ma zakres obowiązków?
Jak negocjować podwyżkę i wynagrodzenie?
Emerytury stażowe – kiedy emerytury stażowe wejdą w życie? Zobacz najnowsze informacje o emeryturach stażowych
Praca dla niepełnosprawnych – Jak wygląda praca dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności?