bloger

Jak założyć bloga i na nim zarabiać? Od ilu lajków można zarabiać? Jak zacząć pisać bloga? To pytania, które coraz częściej zadają sobie młodzi ludzie. W dzisiejszych czasach zdecydowanie chętniej sięgamy po artykuł w sieci niż w papierowej gazecie, co wpływa na popularność blogów, a blogować może tak naprawdę każdy. Czy istnieje taki zawód jak bloger i na czym polega jego praca? Więcej dowiesz się z naszego artykułu.

Bloger / blogerka – z tego artykułu dowiesz się:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Kto to jest bloger?

Bloger (lub blogger) to osoba, która prowadzi bloga – platformę lub stronę internetową, na której regularnie publikuje treści na różne tematy. Treści te mogą dotyczyć praktycznie każdego aspektu życia, takiego jak np. moda, kulinaria, podróże, technologia, nauka, rodzicielstwo itp. Blogerzy dzielą się swoimi przemyśleniami, doświadczeniami, recenzjami produktów czy poradami z wybranej dziedziny.

Celem blogera jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców.

Kiedyś bloger zajmował się wyłącznie pisaniem artykułów na bloga obecnie pojęcie to jest znacznie szersze – obejmuje także publikację treści na Facebooku, YouTube, Instagramie czy TikToku. Co wykształciło wiele nowych określeń m.in.:

  • Youtuber
  • Influencer
  • Tiktoker
  • Vloger.

Warto zauważyć, że blogerzy korzystają z różnych kanałów mediów społecznościowych do promowania swoich treści i budowania społeczności wokół swojego bloga. Istnieje też wiele różnych rodzajów blogów, od osobistych dzienników internetowych, przez blogi tematyczne, po profesjonalne blogi biznesowe i korporacyjne.

Jak zostać blogerem?

Zostać blogerem może każdy i to w prosty sposób, choć zbudowanie popularności i uzyskanie szerokiego grona czytelników jest często procesem wymagającym czasu, konsekwencji i ciężkiej pracy. 

Jak zacząć pisać bloga?

Na samym początku zdecyduj o tematyce bloga.

  • Wybierz niszę – zastanów się, o czym chcesz pisać, i sprawdź, czy istnieje publiczność zainteresowana tą tematyką.
  • Twoja pasja – idealnie, jeśli temat bloga jest również Twoją pasją, co pozwoli Ci konsekwentnie tworzyć treści nawet, gdy nie osiągniesz szybkich wyników.

Następnie zadbaj o techniczną stronę blogowania.

  • Platforma – wybierz platformę do prowadzenia bloga. Popularne platformy to m.in. WordPress, Blogger i Medium.
  • Nazwa i domena – wybierz unikalną i zapadającą w pamięć nazwę dla swojego bloga oraz zarejestruj domenę.
  • Hosting – wybierz firmę hostingową, która przechowywać będzie dane Twojego bloga.
  • Wygląd bloga – zainstaluj wybrany szablon lub zleć stworzenie indywidualnej grafiki.

Czuwaj nad regularnym tworzeniem treści.

  • Plan postów – stwórz plan publikacji postów i staraj się trzymać regularnego harmonogramu.
  • Jakość treści – pisz treści wartościowe, ciekawe, oryginalne i przydatne dla Twoich czytelników.
  • Zdjęcia i multimedia – dodaj wysokiej jakości zdjęcia, filmy czy infografiki.

Ostatni krok do efektywnego prowadzenia bloga to promocja i budowanie społeczności.

  • Media Społecznościowe – utwórz profile w mediach społecznościowych, aby promować swoje treści i budować społeczność wokół bloga.
  • SEO – zdobądź wiedzę na temat optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), aby zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.
  • Networking – dołącz do społeczności blogerów, uczestnicz w wydarzeniach i współpracuj z innymi twórcami.
jak zostać blogerem

Pamiętaj, że kluczowym elementem sukcesu w blogowaniu jest cierpliwość i konsekwencja. Warto także zawsze być autentycznym i budować prawdziwe relacje z czytelnikami oraz innymi blogerami. Blogowanie to często długoterminowe przedsięwzięcie, które przynosi efekty po pewnym czasie.

To również Cię zainteresuje: Freelancer – kim jest freelancer i jak wygląda praca freelancera?

Jak prowadzić bloga, by odnieść sukces?

Oczywiście nie ma jednej recepty na sukces w blogowaniu. Najważniejsze jest, aby tworzyć treści, które są interesujące i wartościowe dla Twojej grupy docelowej. Jeśli będziesz konsekwentnie pracował nad swoim blogiem, z pewnością przyciągniesz do niego nowych czytelników i zbudujesz silną społeczność.

  • Nazwę i domenę swojego bloga należy wybrać tak, aby były łatwe do zapamiętania i kojarzyły się z tematem Twojego bloga.
  • Blogowanie o czymś, co Cię interesuje i w czym jesteś dobry, sprawi, że pisanie będzie przyjemniejsze i łatwiejsze.
  • Wybierz odpowiednią szatę graficzną i układ swojego bloga, aby był przyjazny dla użytkownika i estetyczny.
  • Im więcej publikujesz, tym więcej czytelników przyciągniesz.
  • Twoi czytelnicy powinni mieć ochotę klikać, czytać i dzielić się Twoimi artykułami.
  • Media społecznościowe to świetny sposób na dotarcie do nowych czytelników i utrzymanie kontaktu z obecnymi.
  • Współpraca z innymi blogerami to świetny sposób na promowanie swojego bloga i zdobycie nowych czytelników.

Dodatkowo:

  • Bądź sobą – ludzie lubią czytać blogi osób, które są autentyczne i szczere.
  • Słuchaj swoich czytelników – odpowiadaj na komentarze i wiadomości, aby poznać ich potrzeby i oczekiwania.
  • Uaktualniaj swój blog – dodawaj nowe treści, aby utrzymać zainteresowanie czytelników.
  • Bądź cierpliwy – sukces w blogowaniu wymaga czasu i wysiłku.
jak prowadzić bloga

Jak stworzyć bloga za darmo?

Aby założyć i prowadzić bloga za darmo możesz wybrać jedną z kilku możliwości.

  • Korzystanie z platformy blogowej – platformy blogowe, takie jak Blogger, WordPress.com i Tumblr oferują bezpłatne plany, które umożliwiają tworzenie i prowadzenie bloga. W ramach tych planów otrzymujesz dostęp do podstawowych funkcji, takich jak możliwość publikowania postów, dodawania zdjęć i filmów oraz zarządzania komentarzami.
  • Korzystanie z kreatora stron internetowych – kreatory stron internetowych, takie jak Wix i Squarespace, umożliwiają tworzenie stron internetowych i blogów bez konieczności kodowania. W ramach bezpłatnych planów otrzymujesz dostęp do podstawowych funkcji, takich jak możliwość dodawania tekstu, zdjęć i filmów oraz tworzenia układu strony.
  • Korzystanie z własnego hostingu – hosting  to usługa, która umożliwia przechowywanie plików Twojego bloga na Twoim własnym serwerze. Możesz zainstalować na nim dowolną platformę blogową, w tym WordPress, Blogger lub Tumblr. W ramach bezpłatnych planów hostingu otrzymujesz dostęp do ograniczonej ilości miejsca na serwerze i transferu danych.

Sprawdź też: Własna działalność – jak założyć firmę? Jak otworzyć działalność jednoosobową?

Jak zarabiać na blogu?

jak zarabiać na blogu

Aby zarabiać na blogu, musisz mieć dużą liczbę czytelników. Im więcej czytelników masz, tym więcej możesz zarobić na reklamach, współpracy z firmami i sprzedaży produktów i usług.

  • Reklamy – rozważ umieszczanie reklam na swoim blogu, gdy już zbudujesz pewną bazę czytelników. Najpopularniejszymi sieciami reklamowymi są Google AdSense i Media.net.
  • Afiliacja – dołącz do programów afiliacyjnych i promuj produkty w zamian za prowizję.
  • Współprace z firmami – nawiąż współprace z markami związanymi z Twoją tematyką. Możesz otrzymywać wynagrodzenie za napisanie artykułu sponsorowanego, umieszczenie linku do produktu lub usługi w swoim artykule lub nawet zorganizowanie konkursu lub promocji dla firmy.
  • Sprzedaż produktów – rozważ sprzedaż własnych produktów lub usług. Może to obejmować fizyczne produkty, takie jak książki lub ubrania, lub cyfrowe produkty, takie jak kursy online lub webinary.
  • Darowizny – możesz prosić swoich czytelników o wsparcie finansowe w postaci darowizn np. tworząc specjalną stronę na swoim blogu lub korzystając z platformy do zbierania darowizn, takiej jak Patreon lub GoFundMe.

Jak prowadzić bloga i zarabiać – artykuły sponsorowane i współpraca z markami

Artykuły sponsorowane uchodzą za najbardziej skuteczną formę zarabiania na blogu. Praca blogera polega na tworzeniu treści, a więc taki sposób reklamy jest po prostu naturalny. Marki wybierają blogi z konkretną grupą docelową, silną społecznością i dużymi zasięgami.

Takie współprace nawiązują wyłącznie blogerzy, którzy wypracowali już swój wizerunek i zbudowali silną społeczność wokół swojego bloga. Do takich osób chętnie zgłaszają się reklamodawcy, którzy płacą nie za przygotowanie wpisu, ale dotarcie do tej społeczności. Wśród najpopularniejszych form tego typu współprac wyróżnia się artykuły sponsorowane, product placement, kampanie wizerunkowe, recenzje, banery reklamowe.

Zobacz dodatkowo: Zarabianie w internecie – jak zarabiać przez internet w 2024?

Prowadzenie bloga zarobki – reklamy

Choć reklamy uchodzą za najmniej skuteczne mimo to są najczęściej wybieraną formą monetyzacji bloga. Popularnym narzędziem do zamieszczania reklam jest sieć reklamowa Google oraz AdSense, które umożliwiają wyświetlanie reklam w postaci banerów, tekstów i krótkich video.

O wysokości zarobków z reklam decyduje tematyka bloga, jego oglądalność oraz sposób rozmieszczenia reklam. Wykorzystywany model rozliczeniowy to CPC czyli koszt za jedno kliknięcie, co automatycznie oznacza, że uzyskiwane kwoty zależą od oglądalności.

Jak zarabiać na blogu – sprzedaż własnych produktów

Blogerzy raczej nieczęsto decydują się na sprzedaż własnych produktów lub usług. Taka forma monetyzacji bloga wymaga dużego zaangażowania, kreatywności przedsiębiorczości, choć niewątpliwie jest to sposób z dużym potencjałem.

Najczęściej taki sklep podpięty jest pod bloga lub założony na jednej z platform dedykowanych e-commerce. Na blogu oczywiście musi znajdować się wyraźny odnośnik do sklepu, ponieważ każdy czytelnik jest potencjalnym klientem, który przeniesie towar do koszyka, a następnie dokona płatności. Ważne, aby produkty były zgodne z tematyką na stronie np. jeżeli bloger pisze o modzie może sprzedawać ubrania i dodatki. Istnieje także możliwość stworzenia własnej linii produktów, co ostatnio cieszy się coraz większą popularnością.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Ile zarabiają blogerzy?

Zarobki blogerów w Polsce są bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak:

  • tematyka bloga – blogi o popularnych tematach, takich jak moda, uroda czy podróże, mają większe szanse na zdobycie dużej popularności i zarabianie na reklamach,
  • wielkość społeczności – im większa społeczność bloga, tym więcej potencjalnych klientów dla reklamodawców,
  • aktywność w mediach społecznościowych – blogerzy, którzy aktywnie promują swoje treści w mediach społecznościowych, mają większe szanse na zdobycie nowych czytelników,
  • współpraca z markami – blogerzy mogą zarabiać na współpracy z markami, na przykład poprzez tworzenie postów sponsorowanych lub reklamowanie produktów i usług.

Serwis whitepress.pl w 2015 roku przeprowadził ankietę, w której blogerzy wskazali swoje zarobki oraz najbardziej i najmniej skuteczne formy współpracy.

Wśród najpopularniejszych form zarobkowania znalazły się artykuły sponsorowane (66,1 proc.), reklamy AdSense, banery (64,5 proc.), a także współprace z agencjami i markami (41,5 proc.)

Najmniej popularne są z kolei programy partnerskie (34,4 proc.), sieci afiliacyjne (32,8 proc.) oraz sprzedaż własnych produktów lub usług (30,1 proc.)

ile zarabiają blogerzy

Ile zarabia bloger?

Zgodnie z powyższą ankietą przeprowadzoną przez serwis whitepress.pl miesięczne zarobki blogerów rozkładają się następująco:

  • 100 – 500 zł – 23,5 proc.
  • 1000 – 9 999 zł – 21,3 proc.
  • 500 – 1000 zł – 19,1 proc.
  • mniej niż 50 zł – 11,5 proc.
  • 50 – 100 zł – 10,4 proc.
  • powyżej 10 000 zł – 5,5 proc.

Warto jednak mieć na uwadze, że podane dane są sprzed 8 lat, więc aktualne zarobki mogły znacząco wzrosnąć biorąc pod uwagę dzisiejszy postęp, rozwój technologiczny i popularność blogerów.

Wolny zawód – co to jest wolny zawód? Lista wolnych zawodów – sprawdź czy bloger się na niej znalazł!

Bloger / blogerka – czy to zawód marzeń?

Zawód blogera ma zarówno zalety, jak i wady. Jest to praca wymagająca zaangażowania i poświęcenia, ale może być również bardzo satysfakcjonująca. Jeśli chcesz zostać blogerem, musisz być gotowy na to, że będzie to wymagało od Ciebie sporo wysiłku.

Zalety pracy blogera

  • Samodzielność – bloger jest swoim własnym szefem i może pracować w dowolnym miejscu i czasie.
  • Wolność – bloger może pisać o tym, co go interesuje i co chce przekazać innym.
  • Możliwość zarabiania – blogerzy mogą zarabiać na swojej pasji, na przykład poprzez sprzedaż produktów lub usług, współpracę z markami lub reklamę.
  • Rozwój osobisty – prowadzenie bloga to doskonały sposób na rozwój umiejętności pisania, kreatywności i komunikacji.
zalety pracy blogera
wady pracy blogera

Wady pracy blogera

  • Konkurencja – na rynku jest wiele blogów, dlatego trudno się wybić i zdobyć popularność.
  • Czasochłonność – prowadzenie bloga wymaga regularnej pracy i zaangażowania.
  • Niepewność – dochody z blogowania mogą być nieregularne i niepewne, szczególnie na początku kariery.
  • Hejt – blogerzy mogą być narażeni na hejt ze strony czytelników.

Do głównych trudności, z jakimi mogą się spotkać blogerzy, należą:

  • Zbudowanie społeczności – aby blog był popularny, trzeba zdobyć grono stałych czytelników.
  • Pozyskiwanie ruchu – trzeba znaleźć sposoby na to, aby ludzie trafiali na blog.
  • Zarabianie – zarabianie na blogu wymaga czasu i wysiłku.

Pamiętaj, że blogowanie jest ciągłą podróżą, w której ważne jest, aby pozostać elastycznym, dostosowywać się do zmian i nieustannie uczyć się nowych rzeczy. Ostateczny sukces często zależy od determinacji, kreatywności i zdolności do dostosowywania się do zmieniającego się krajobrazu internetu.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Zajrzyj też do naszych pozostałych artykułów:
Digital marketing  – co to? Co warto wiedzieć o marketingu cyfrowym?
Praca chałupnicza: uczciwa praca chałupnicza oferty pracy – jak szukać?
Co to jest open space? Dla kogo? Jakie ma wady i zalety?
Szybkie CV – jak stworzyć szybkie CV w 5 minut?
Awans zawodowy – czym jest i jak go zdobyć?
Pracoholizm – skutki i objawy przepracowania
Resume – co oznacza po polsku? Czym różni się od CV?
Technika pomodoro – jak działa metoda pomodoro i czy jest skuteczna?
Analiza SWOT – analiza SWOT firmy, szanse i zagrożenia
Outsourcing co to? Wady i zalety + rodzaje outsourcingu
Zmiana pracy – kiedy i jak zmienić pracę bez stresu?
Headhunter – kto to? Czym się zajmuje? Ile zarabia?
Wzory CV
Szablony CV
Przykładowe CV
Multitasking – o co chodzi? Czy wielozadaniowość jest efektywna?
Etyka zawodowa co to? Poznaj podstawowe zasady etyki zawodowej
Onboarding pracowników – jak powinien przebiegać proces onboardingu?
Work life balance – jak osiągnąć równowagę w życiu?