merchandising

Słyszałeś kiedyś o takim zawodzie jak merchandiser lub visual merchandiser? A może nie miałeś jeszcze okazji, ale jesteś ciekawy, co mogą oznaczać? Jeśli chcesz się dowiedzieć – koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem!

Merchandising – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Merchandiser co to i visual merchandiser co to – jak należy rozumieć te dwa pojęcia? VM co to znaczy?

Czy merchandiser i visual merchandiser to to samo? Niektórzy sprowadzają te pojęcia do wspólnej definicji, mimo że w rzeczywistości różnią się one od siebie. Merchandiser zajmuje się merchandisingiem, czyli działaniem marketingowym, mającym na celu zwiększenie sprzedaży. Visual merchandiser (VM) działa podobnie – jest to bowiem nadal pracownik jednej z odmian merchandisingu. W jego przypadku jednak technika skupia się na sprzedaży wizualnej, a zatem na odpowiednim prezentowaniu produktów, całego sklepu oraz marki. 

Zobacz przykładowe CV:

Merchandiser praca – dlaczego jest trudna do zdefiniowania?

Oprócz zamiennego stosowania przez ludzi różnych nazw należy też zwrócić uwagę na fakt, że merchandising to coś więcej niż układanie towaru na półce. Wszystko zależy od tego, czy jesteś osobą początkującą, np. w trakcie praktyk, czy specjalistą. Jak wobec tego opisać to, kim jest merchandiser?

Merchandiser kto to? Na czym polega praca merchandisera?

Najlepszym sposobem na zdefiniowanie zawodu jest określenie zakresu obowiązków, jakie ma osoba na takim stanowisku. Merchandising to działalność z zakresu marketingu. Dotyczy on jak najlepszej sprzedaży określonych towarów. Merchandiser musi skutecznie przyciągnąć wzrok klienta oraz zainteresować go i zachęcić do zakupu. Zawód ten nie polega jednak na bezpośrednim kontakcie i rozmowie z nabywcą – a na stworzeniu w sklepie takiej okazji, która zainteresuje kupujących (np. poprzez wykorzystanie promocji). 

Do obowiązków merchandisera można zaliczyć między innymi:

  • przygotowywanie odpowiednich działań, które zachęcą klientów;
  • zarządzanie akcjami promocyjnymi;
  • dbanie o zapasy – kontrola oraz zakup, aby sklep był wyposażony w odpowiednią ilość produktów;
  • negocjowanie cen zamawianych produktów;
  • analizowanie informacji o sprzedaży i zakupach – w celu sprawdzenia co klienci kupują i czego należy zamówić więcej.
merchandiser kto to

Zobacz też inne zawody:

Headhunter – kto to? Czym się zajmuje? Ile zarabia?
Architekt – ile zarabia architekt i jak wygląda praca architekta?
Kontroler ruchu lotniczego – ile zarabia kontroler lotów? Jakie wymagania trzeba spełnić?
Spedytor kto to? Co robi i czym zajmuje się spedytor?
Kucharz – ile zarabia kucharz? Jak zostać szefem kuchni?

Merchandiser mobilny – kto to?

Merchandiser mobilny to osoba, która pracuje na stanowisku merchandisera w danej sieci sklepów. Jest ona odpowiedzialna za dbanie o przestrzeganie ustalonych zasad w każdym lokalu. Musi on posiadać prawo jazdy (zobacz, gdzie wpisać prawo jazdy w CV), ponieważ jazda samochodem jest konieczna, zwłaszcza gdy sklepy są oddalone od siebie.

Visual merchandiser praca – na czym polega ten zawód?

Visual merchandiser skupia się na warstwie wizualnej, odbiorze firmy przez klienta. Jego praca skupia się przede wszystkim wokół marki – budowaniu jej tożsamości, a także wszystkim, co się na to składa. Znaczenie będzie miał zatem sposób komunikacji z klientem czy atmosfera panująca w sklepie. Promuje on także nowe produkty. Należy zauważyć, że visual merchandiser zajmuje się tym zakresem zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i na stronie internetowej. Musi on wiedzieć, jaki czas i jakie miejsce jest najlepsze dla danych produktów, a więc w jakim ustawieniu sprzedadzą się najlepiej.

visual merchandiser

Do obowiązków visual merchandisera można zaliczyć między innymi:

  • działanie zgodnie z określonymi regułami w branży (visual merchandising zasady);
  • wpływ na pozytywny odbiór marki jako całości oraz sklepów samych w sobie;
  • rozplanowywanie ułożenia towarów w sklepie zgodnie z określonymi regułami;
  • aktualizowanie wystaw i ułożenia odpowiednio do sytuacji i zapotrzebowania;
  • przygotowywanie witryn sklepowych w celu zachęcenia klienta;
  • ułożenie produktów w sklepie, aby przyciągnąć wzrok klienta do konkretnych linii (np. nowa marka, nowy produkt, promocja).

Należy zauważyć, że w wielu przypadkach obowiązki merchandisera i visual merchandisera mogą się ze sobą mieszać. Wynika to przede wszystkim z faktu małego rozgraniczenia ich obowiązków. Przykładowo: dbając o atmosferę, visual merchandiser powinien zwrócić uwagę na rozmieszczenie produktów w sklepie – to przecież też ma znaczenie. Można zatem próbować rozróżnić te pojęcia – jednakże nadal, zwłaszcza w Polsce, postrzegane są one jako obce i traktowane jak jeden zawód.

Własna działalność – jak założyć firmę? Jak otworzyć działalność jednoosobową?

Merchandiser i visual merchandiser – do czego dążą osoby zatrudnione na tych stanowiskach?

Niezależnie od tego, że obowiązki merchandisera i visual merchandisera trochę się różnią – ich cel jest jeden. Zwiększenie sprzedaży jest nadrzędną zasadą, którą się kierują. Mimo, że visual merchandiser skupia się bardziej na wpływie na opinie klientów o marce – to dzięki temu zachęca ich do ponownego (lub pierwszego) odwiedzenia sklepu stacjonarnego / strony internetowej.

Merchandising praca oraz visual merchandising praca – jak zdobyć zatrudnienie na tych stanowiskach?

Merchandiser oraz visual merchandiser są zatrudniani głównie w miejscach związanych ze sprzedażą. Zapotrzebowanie na takich pracowników jest duże przede wszystkim w sklepach należących do danych sieci. Małe sklepiki nie dbają często o takie szczegóły – z powodu kosztów lub braku potrzeby. Gdy posiadają oni stałych klientów, to atmosfera w sklepie jest tworzona przez miłą, znajomą obsługę, a nie rozłożenie produktów. Sieci sklepów muszą z kolei zachowywać pewną spójność i określać standardy, które pomogą im zachować klientów oraz pozyskać nowych. 

merchandising praca

Merchandiser – jakie rodzaje można wyróżnić?

Merchandising odpowiada za zwiększenie sprzedaży. Czy praca merchandisera musi się jednak ograniczać do określonej firmy? Okazuje się, że nie ma takiej konieczności! Merchandising jest przecież potrzebny także w sklepach wielobranżowych, czy nawet o określonym rodzaju produktów, ale pochodzących z różnych marek. Wyróżnia się:

  • merchandising producenta – skupia się na danej marce;
  • merchandising handlowy – skupia się na danym sklepie.

Dowiedz się więcej o branży FMCG w Polsce

Merchandiser zarobki – na jaką stawkę można liczyć na stanowisku merchandisera?

Jak podaje portal wynagrodzenia.pl – mediana zarobków merchandiserów wynosi 5 170 zł brutto. Musisz wziąć pod uwagę, że nie wszyscy mieszczą się w tej kwocie. 25 procent osób na tym stanowisku, które zarabiają najgorzej, może liczyć na kwotę niższą niż 4 380 zł brutto. Z kolei najlepiej zarabiające 25 procent otrzymuje stawkę wyższą niż 7 480 zł brutto.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź:

Analiza SWOT – analiza SWOT firmy, szanse i zagrożenia
CV naukowe – jak napisać życiorys naukowy?
Curriculum Vitae, czyli CV – jak napisać?
Wzory CV
Zaświadczenie o dochodach oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach – wzór
ATS system do rekrutacji – czym jest?
Networking – co to? Jak stworzyć sieć kontaktów?
Prawnik – ile zarabia prawnik? Co robić po prawie?
Work life balance – jak osiągnąć równowagę w życiu?
Jakie osiągnięcia w CV? Jak je wpisać? 
Szablony CV
Jakie są rodzaje umów o pracę? Poznaj typy umów o pracę
Mobbing w pracy – co to jest mobbing? Przykłady mobbingu w pracy
Ile zarabia psycholog? Jak zostać psychologiem?