Moment, gdy wchodzisz do pokoju i stajesz twarzą w twarz z rekruterem, może być stresujący. To pierwsze spotkanie, od którego zależy wiele – potencjalny szef ocenia Cię nie tylko pod kątem kwalifikacji, ale również Twojej osobowości i umiejętności interpersonalnych. Drżące ręce, ścisk niczym zgnieciona puszka po napoju, nerwowy uścisk – to scenariusze, których zdecydowanie chcesz uniknąć. Pamiętaj, że ucisk dłoni to Twój pierwszy występ na tej scenie, a od niego zależy dalszy przebieg rozmowy. Kto pierwszy podaje rękę szef czy pracownik? Poznaj najważniejsze zasady witania się!
Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?
To również może Cię zainteresować: Co powiedzieć o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej? [kilka słów o sobie przykłady]
Kto pierwszy podaje rękę na powitanie?
Gratulacje! Twoje CV zrobiło wrażenie i dostałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. To ogromna szansa, ale też wyzwanie – w końcu stawka jest wysoka. Masz zaledwie kilka sekund, aby wywrzeć na rekruterze pozytywne wrażenie i przekonać go, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko.
Czy wiesz, że pierwsze 5-10 sekund rozmowy to kluczowy moment, w którym rekruter wyrabia sobie o Tobie pierwszą opinię? W tym krótkim czasie dzieje się naprawdę wiele:
- Usain Bolt przebiegłby już 100 metrów.
- Bakterie nie zdążyłyby zanieczyścić jedzenia, które spadło Ci na ziemię.
- A rekruter w swojej głowie może już myśleć: “To właśnie on/ona! Idealna osoba na to stanowisko!”.
Pozostaw po sobie to dobre wrażenie poprzez odpowiednie przywitanie i uścisk dłoni!
Savoir-vivre kolejność powitania
Zgodnie z zasadami savoir-vivre:
- młodszy przedstawia się starszemu;
- mężczyzna kobiecie;
- gospodarz gościowi.
W przypadku uścisku dłoni kolejność jest jednak odwrotna! Dlaczego uścisk dłoni jest tak ważny?
- Mocny uścisk dłoni to sygnał dobrych intencji;
- podanie ręki na początku znajomości wpływa na pozytywne wrażenie o rozmówcy;
- osoby, które podają rękę na początku rozmowy są mniej skłonne do kłamstwa.
Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?
Wyobraź sobie, że jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej. Dotarłeś punktualnie, ubrany schludnie i profesjonalnie, gotowy do zaprezentowania swoich umiejętności i zdobycia wymarzonej pracy. Wtem pojawia się rekruter. Wychodzi z pokoju i zbliża się w Twoją stronę. Co robisz w tej sytuacji? Wyciągasz dłoń na powitanie, czy czekasz na jego gest?
Ta z pozoru błaha decyzja może generować ogromny stres. Krótka chwila niepewności, czy Twój gest zostanie odwzajemniony, może ważyć na całym przebiegu rozmowy.
A więc kto komu podaje rękę? Rozróżnijmy trzy czynniki:
- Płeć – pierwsza podaje rękę kobieta;
- wiek – pierwsza podaje rękę osoba starsza;
- pozycja – pierwsza podaje rękę osoba na wyższej pozycji, czyli przełożony podwładnemu.
Zasady dotyczące płci i wieku dotyczą raczej sytuacji nieformalnych, w których nie musisz załatwiać żadnych istotnych spraw. Kryterium pozycji odnosi się natomiast do sytuacji urzędowych i biznesowych, takich jak rozmowa kwalifikacyjna, w których ranga rozmówcy ma znaczenie.
Jak wyglądana podawanie ręki w praktyce?
Załóżmy, że starsza o 15 lat księgowa przychodzi do swojego szefa. Kto pierwszy podaje rękę w tej sytuacji? Młodszy, ale wyższy rangą przełożony.
Przykład innej sytuacji – starszy mężczyzna wita się z młodą kobietą. W tej sytuacji pierwszeństwo odgrywa wiek. Dlatego np. studentka nie powinna pierwsza podawać ręki starszemu koledze z innego działu.
Podawanie ręki kobiecie – jakie są zasady witania się z kobietą?
W kwestii witania się z kobietą kluczowe są przede wszystkim dwie zasady:
- w dzisiejszych czasach nie jest już dobrze postrzegane całowanie kobiet w rękę;
- w sytuacjach formalnych kobieta pierwsza podaje rękę wyłącznie, gdy zajmuje wyższe stanowisko.
Wracając do rozmowy kwalifikacyjnej – pamiętaj, aby kierować się zasadą pozycji. Musisz uznać, że ważniejszy w hierarchii będzie zawsze rekruter i to on wychodzi z inicjatywą uściśnięcia dłoni, a Ty powinieneś odwzajemnić ten gest.
Zasady odpowiedniego powitania według savoir-vivre
Jak wypaść jeszcze lepiej na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Pamiętaj o uśmiechu;
- zadbaj o kontakt wzrokowy;
- przywitaj się pewnym gestem.
Tego lepiej unikaj:
- obejmowanie;
- poklepywanie po ramieniu;
- wyciąganie wierzchniej części dłoni;
- całowanie w rękę;
- potrząsanie czyjejś reki w nieskończoność.
Jest jeszcze kilka innych zasad, których warto przestrzegać:
- wchodzący wita obecnego;
- jeśli w pomieszczeniu jest kilka osób, możesz poprzestać na skinieniu głową w kierunku każdego z nich;
- nie podawaj dłoni przez stół (to niegrzeczne), znacznie lepiej obejść mebel i wtedy uścisnąć rękę.
Uścisk dłoni – rodzaje
Idealny uścisk dłoni to uścisk pewny, ale nie zbyt mocny. Unikaj podawania ręki z góry – może to zostać odebrane jako chęć dominacji bądź prowokacja. Z kolei podawanie ręki spodem dłoni będzie świadczyć o uległości i strachu.
Nie masz pewności czy dobrze podajesz dłoń? Przećwicz to ze znajomymi!
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ważą się losy Twojej kariery zawodowej, z pewnością wiesz już:
- Jak odpowiadać o mocne i słabe strony?
- Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?
- Jak negocjować podwyżkę i wynagrodzenie?
Przywitanie się i uścisk dłoni to ostatnia rzecz, którą musisz jeszcze przygotować. Z pewnością sobie poradzisz!
Pamiętaj, że najważniejsze jest to, aby zachować się naturalnie i z szacunkiem. Nawet jeśli popełnisz drobny błąd, rekruter z pewnością to wybaczy. Skup się na zaprezentowaniu swoich umiejętności i doświadczenia, a pozytywne pierwsze wrażenie wywrzesz swoją pewnością siebie i życzliwością.
Jak wygląda witanie się w innych zakątkach świata?
W różnych częściach świata sposoby witania się przybierają różne formy, często odzwierciedlając kulturowe normy i zwyczaje danego regionu. Zobacz kilka przykładów:
- W Japonii typowym powitaniem jest ukłon. Istnieje kilka rodzajów ukłonów, zależnych od stopnia formalności sytuacji i statusu drugiej osoby. Im głębszy ukłon, tym większy szacunek jest wyrażany.
- We Francji powszechne jest witania się poprzez wymianę pocałunków w policzek. Liczba pocałunków może się różnić w zależności od regionu; najczęściej są to dwa pocałunki, po jednym na każdy policzek.
- W Indiach popularne jest powitanie „namaste”, gdzie dłonie składa się razem na wysokości klatki piersiowej, a głowę lekko kłania. Jest to gest szacunku i gościnności.
- W Rosji typowe jest mocne uściski dłoni, często towarzyszy temu bezpośredni kontakt wzrokowy. Uściski dłoni są powszechne zarówno w formalnych, jak i mniej formalnych sytuacjach.
- W Brazylii powitania są serdeczne, z uściskiem dłoni i często objęciami. W zależności od stopnia bliskości, możliwe są także pocałunki w policzek.
Dowiedz się więcej o procesie rekrutacyjnym:
Wzory CV
Szablony CV
Przykładowe CV
Co zawiera profesjonalna aplikacja na stanowisko pracy? [+ aplikacja o pracę wzór]
Krótkie okresy pracy w CV – czy częsta zmiana pracy może być zaletą?
Jak powinien wyglądać list referencyjny / list polecający?
Grywalizacja – co to jest i gdzie może być wykorzystywana?
Życiorys – jak napisać życiorys i jak wygląda wzór życiorysu?
Jakie osiągnięcia w CV? Jak je wpisać?
Elementy CV – jaka jest odpowiednia budowa CV?
Jak wygląda proces rekrutacyjny pracownika?
Rekrutacja w formie AC – jak wygląda? jak się do niej przygotować?
Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i gotowe odpowiedzi