Moment, gdy wchodzisz do pokoju i stajesz twarzą w twarz z rekruterem, może być stresujący. To pierwsze spotkanie, od którego zależy wiele – potencjalny szef ocenia Cię nie tylko pod kątem kwalifikacji, ale również Twojej osobowości i umiejętności interpersonalnych. Drżące ręce, ścisk niczym zgnieciona puszka po napoju, nerwowy uścisk – to scenariusze, których zdecydowanie chcesz uniknąć. Pamiętaj, że ucisk dłoni to Twój pierwszy występ na tej scenie, a od niego zależy dalszy przebieg rozmowy. Kto pierwszy podaje rękę szef czy pracownik? Poznaj najważniejsze zasady witania się!

Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?

Kto pierwszy podaje reke

To również może Cię zainteresować: Co powiedzieć o sobie na rozmowie kwalifikacyjnej? [kilka słów o sobie przykłady]

Kto pierwszy podaje rękę na powitanie?

Gratulacje! Twoje CV zrobiło wrażenie i dostałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. To ogromna szansa, ale też wyzwanie – w końcu stawka jest wysoka. Masz zaledwie kilka sekund, aby wywrzeć na rekruterze pozytywne wrażenie i przekonać go, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko.

Czy wiesz, że pierwsze 5-10 sekund rozmowy to kluczowy moment, w którym rekruter wyrabia sobie o Tobie pierwszą opinię? W tym krótkim czasie dzieje się naprawdę wiele:

  • Usain Bolt przebiegłby już 100 metrów.
  • Bakterie nie zdążyłyby zanieczyścić jedzenia, które spadło Ci na ziemię.
  • A rekruter w swojej głowie może już myśleć: “To właśnie on/ona! Idealna osoba na to stanowisko!”.

Pozostaw po sobie to dobre wrażenie poprzez odpowiednie przywitanie i uścisk dłoni!

Savoir-vivre kolejność powitania

Kto pierwszy podaje reke na rozmowie kwalifikacyjnej

Zgodnie z zasadami savoir-vivre:

  • młodszy przedstawia się starszemu;
  • mężczyzna kobiecie;
  • gospodarz gościowi.

W przypadku uścisku dłoni kolejność jest jednak odwrotna! Dlaczego uścisk dłoni jest tak ważny?

  • Mocny uścisk dłoni to sygnał dobrych intencji;
  • podanie ręki na początku znajomości wpływa na pozytywne wrażenie o rozmówcy;
  • osoby, które podają rękę na początku rozmowy są mniej skłonne do kłamstwa.

Kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej?

Wyobraź sobie, że jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej. Dotarłeś punktualnie, ubrany schludnie i profesjonalnie, gotowy do zaprezentowania swoich umiejętności i zdobycia wymarzonej pracy. Wtem pojawia się rekruter. Wychodzi z pokoju i zbliża się w Twoją stronę. Co robisz w tej sytuacji? Wyciągasz dłoń na powitanie, czy czekasz na jego gest?

Ta z pozoru błaha decyzja może generować ogromny stres. Krótka chwila niepewności, czy Twój gest zostanie odwzajemniony, może ważyć na całym przebiegu rozmowy.

A więc kto komu podaje rękę? Rozróżnijmy trzy czynniki:

  • Płeć – pierwsza podaje rękę kobieta;
  • wiek – pierwsza podaje rękę osoba starsza;
  • pozycja – pierwsza podaje rękę osoba na wyższej pozycji, czyli przełożony podwładnemu.

Zasady dotyczące płci i wieku dotyczą raczej sytuacji nieformalnych, w których nie musisz załatwiać żadnych istotnych spraw. Kryterium pozycji odnosi się natomiast do sytuacji urzędowych i biznesowych, takich jak rozmowa kwalifikacyjna, w których ranga rozmówcy ma znaczenie.

Jak wyglądana podawanie ręki w praktyce?

Załóżmy, że starsza o 15 lat księgowa przychodzi do swojego szefa. Kto pierwszy podaje rękę w tej sytuacji? Młodszy, ale wyższy rangą przełożony.

Przykład innej sytuacji – starszy mężczyzna wita się z młodą kobietą. W tej sytuacji pierwszeństwo odgrywa wiek. Dlatego np. studentka nie powinna pierwsza podawać ręki starszemu koledze z innego działu.

Uscisk dloni

Podawanie ręki kobiecie – jakie są zasady witania się z kobietą?

W kwestii witania się z kobietą kluczowe są przede wszystkim dwie zasady:

  • w dzisiejszych czasach nie jest już dobrze postrzegane całowanie kobiet w rękę;
  • w sytuacjach formalnych kobieta pierwsza podaje rękę wyłącznie, gdy zajmuje wyższe stanowisko.

Wracając do rozmowy kwalifikacyjnej – pamiętaj, aby kierować się zasadą pozycji. Musisz uznać, że ważniejszy w hierarchii będzie zawsze rekruter i to on wychodzi z inicjatywą uściśnięcia dłoni, a Ty powinieneś odwzajemnić ten gest.

Zasady odpowiedniego powitania według savoir-vivre

Jak wypaść jeszcze lepiej na rozmowie kwalifikacyjnej?

  • Pamiętaj o uśmiechu;
  • zadbaj o kontakt wzrokowy;
  • przywitaj się pewnym gestem.

Tego lepiej unikaj:

  • obejmowanie;
  • poklepywanie po ramieniu;
  • wyciąganie wierzchniej części dłoni;
  • całowanie w rękę;
  • potrząsanie czyjejś reki w nieskończoność.
Kto podaje pierwszy reke

Jest jeszcze kilka innych zasad, których warto przestrzegać:

  • wchodzący wita obecnego;
  • jeśli w pomieszczeniu jest kilka osób, możesz poprzestać na skinieniu głową w kierunku każdego z nich;
  • nie podawaj dłoni przez stół (to niegrzeczne), znacznie lepiej obejść mebel i wtedy uścisnąć rękę.

Uścisk dłoni – rodzaje

Uscisk dloni rodzaje

Idealny uścisk dłoni to uścisk pewny, ale nie zbyt mocny. Unikaj podawania ręki z góry – może to zostać odebrane jako chęć dominacji bądź prowokacja. Z kolei podawanie ręki spodem dłoni będzie świadczyć o uległości i strachu.

Nie masz pewności czy dobrze podajesz dłoń? Przećwicz to ze znajomymi!

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej ważą się losy Twojej kariery zawodowej, z pewnością wiesz już:

Przywitanie się i uścisk dłoni to ostatnia rzecz, którą musisz jeszcze przygotować. Z pewnością sobie poradzisz!

Pamiętaj, że najważniejsze jest to, aby zachować się naturalnie i z szacunkiem. Nawet jeśli popełnisz drobny błąd, rekruter z pewnością to wybaczy. Skup się na zaprezentowaniu swoich umiejętności i doświadczenia, a pozytywne pierwsze wrażenie wywrzesz swoją pewnością siebie i życzliwością.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Jak wygląda witanie się w innych zakątkach świata?

W różnych częściach świata sposoby witania się przybierają różne formy, często odzwierciedlając kulturowe normy i zwyczaje danego regionu. Zobacz kilka przykładów:

  • W Japonii typowym powitaniem jest ukłon. Istnieje kilka rodzajów ukłonów, zależnych od stopnia formalności sytuacji i statusu drugiej osoby. Im głębszy ukłon, tym większy szacunek jest wyrażany.
  • We Francji powszechne jest witania się poprzez wymianę pocałunków w policzek. Liczba pocałunków może się różnić w zależności od regionu; najczęściej są to dwa pocałunki, po jednym na każdy policzek.
  • W Indiach popularne jest powitanie „namaste”, gdzie dłonie składa się razem na wysokości klatki piersiowej, a głowę lekko kłania. Jest to gest szacunku i gościnności.
  • W Rosji typowe jest mocne uściski dłoni, często towarzyszy temu bezpośredni kontakt wzrokowy. Uściski dłoni są powszechne zarówno w formalnych, jak i mniej formalnych sytuacjach.
  • W Brazylii powitania są serdeczne, z uściskiem dłoni i często objęciami. W zależności od stopnia bliskości, możliwe są także pocałunki w policzek.

Dowiedz się więcej o procesie rekrutacyjnym:

Wzory CV
Szablony CV
Przykładowe CV
Co zawiera profesjonalna aplikacja na stanowisko pracy? [+ aplikacja o pracę wzór]
Krótkie okresy pracy w CV – czy częsta zmiana pracy może być zaletą?
Jak powinien wyglądać list referencyjny / list polecający?
Grywalizacja – co to jest i gdzie może być wykorzystywana?
Życiorys – jak napisać życiorys i jak wygląda wzór życiorysu?
Jakie osiągnięcia w CV? Jak je wpisać? 
Elementy CV – jaka jest odpowiednia budowa CV?
Jak wygląda proces rekrutacyjny pracownika?
Rekrutacja w formie AC – jak wygląda? jak się do niej przygotować?
Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i gotowe odpowiedzi