Wykonujemy swoją pracę i wszystko wydaje się być w porządku, dopóki nagle nie otrzymamy gwałtownej krytyki od przełożonego. Czujemy się wtedy zaskoczeni i niesprawiedliwie potraktowani. Dlaczego tak się dzieje? Bo często zakładamy, że skoro nikt nie zgłasza uwag, to wszystko robimy dobrze. To pokazuje, jak ważne jest regularne otrzymywanie informacji zwrotnej. Kiedy i jak przekazywać feedback, aby był konstruktywny i motywujący?

Poznaj inne popularne w języku korporacyjnym zwroty: Korpomowa, czyli jak wygląda język korporacyjny?

Feedback co to znaczy?

Co to feedback? Feedback po polsku często tłumaczony jako informacja zwrotna lub opinia zwrotna – to po prostu komunikat, który otrzymujemy na temat naszych działań, osiągnięć lub zachowania. 

Ze względu na długość polskiego określenia, zwykło się używać angielskiego terminu, stąd popularność pojęcia feedback. Najczęściej stosowany jest w biznesie, gdzie przełożeni udzielają pracownikom opinii na temat ich pracy. Przykładem takiej sytuacji jest okresowa rozmowa ewaluacyjna, podczas której podsumowuje się osiągnięcia pracownika oraz wskazuje obszary wymagające poprawy. Choć może się wydawać, że feedback to jednostronna ocena, w rzeczywistości jest to dialog. Dlatego ważne jest, aby w trakcie rozmowy zapewnić przestrzeń na wypowiedź drugiej strony.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Pozytywny i negatywny feedback

Negatywny feedback wskazuje obszary, w których pracownik mógłby się poprawić. Chodzi w nim przede wszystkim o zwrócenie uwagi na błędy lub niedociągnięcia, które wymagają zmiany lub naprawy. Mimo iż “negatywny” to powinien być on konstruktywny, aby wspierał rozwój, a nie demotywował.

Negatywny feedback – przykłady:

W raporcie znalazło się kilka błędów, które mogły zostać zauważone przy dokładniejszym sprawdzeniu. Proszę, abyś bardziej zwracał uwagę na szczegóły.

Zauważyłem, że ostatnio unikasz angażowania się w dyskusje zespołowe i współpracę z innymi. To wpływa na morale zespołu. Ważne jest, abyś aktywniej uczestniczył w spotkaniach i wnosił swoje pomysły.

Pozytywny feedback koncentruje się na docenieniu i wyróżnieniu osiągnięć, umiejętności lub postępów danej osoby. Jest on zdecydowanie motywujący, buduje pewność siebie i pomaga w dalszym rozwoju.

Pozytywny feedback – przykłady:

Twoje zaangażowanie i entuzjazm są inspirujące. Zawsze przynosisz pozytywną energię do zespołu, co motywuje innych do działania i sprawia, że praca staje się przyjemniejsza dla wszystkich.

Bardzo doceniam twoją szybką reakcję na ten nagły problem. Twój profesjonalizm i umiejętność działania pod presją pomogły nam rozwiązać sytuację bez większych komplikacji.

Zobacz też: Networking – co to? Jak stworzyć sieć kontaktów?

Dlaczego feedback jest istotny?

Czy feedback jest naprawdę niezbędny? Odpowiedź jest jednoznaczna – tak! Zwłaszcza jeśli zależy nam na rozwoju firmy i ciągłym doskonaleniu pracowników. Regularna informacja zwrotna pomaga zatrudnionym zrozumieć swoje zadania, uniknąć błędów i zwiększyć efektywność. To wszystko sprawia, że czują oni satysfakcję z wykonywanej pracy, a firma osiąga lepsze wyniki.

Jak odbierany jest brak feedbacku w pracy?

Oczekiwanie na ocenę pracy często wiąże się z niepokojem i stresem. Boimy się, że okaże się, że nie spełniamy oczekiwań, bądź źle wykonujemy swoje zadania. Warto jednak pamiętać, że ocena to nie tylko wytykanie błędów, ale także docenianie naszych osiągnięć. Dlatego wielu pracowników oczekuje od przełożonych feedbacku.

Co się dzieje, gdy jednak informacji zwrotnej nie ma? Brak regularnego feedbacku powoduje w nas jeszcze większe uczucie niepewności. Tak naprawdę nie wiemy, czy dobrze wykonujemy swoje obowiązki, czy może popełniamy jakieś błędy. Takie poczucie niepewności demotywuje i sprawia, że trudniej nam się skupić na pracy. Z drugiej strony brak informacji zwrotnych może sprawiać wrażenie, że nasza praca nie jest ważna i w każdej chwili możemy zostać zwolnieni.

Feedback

Czym charakteryzuje się kultura feedbacku?

Kultura feedbacku to środowisko, w którym otwarta i szczera wymiana informacji zwrotnych jest normą, a nie wyjątkiem. To miejsce, gdzie zarówno pracownicy, jak i managerowie czują się bezpiecznie, wyrażając swoje opinie i otrzymując konstruktywne uwagi.

Na jakich filarach opiera się kultura feedbacku?

Kultura feedbacku stanowi klucz do budowania efektywnych i zaangażowanych zespołów. Choć wprowadzenie jej wymaga czasu i wysiłku, przynosi wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla całej organizacji. Poznaj niezbędne jej elementy:

Kultura feedbacku
  • Konstruktywność i konkretność – dobrze sformułowany feedback powinien być oparty na faktach i konkretnych obserwacjach. Zamiast powiedzieć “zrobiłeś to źle”, znacznie lepiej użyć sformułowania “W trakcie prezentacji zabrakło szczegółów dotyczących danych, co mogło utrudnić zrozumienie tematu”.
  • Regularność – feedback nie powinien być ograniczony do okresowej oceny pracownika np. raz w roku. Regularna wymiana informacji zdecydowanie lepiej wpływa na efektywność, dzięki bieżącym reakcjom na sytuacje.
  • Pozytywny feedback – w informacji zwrotnej nie chodzi tylko o krytykę! Pozytywny feedback jest równie ważny, jeśli nie ważniejszy, ponieważ motywuje do dalszej pracy i wzmacnia pewność siebie.
  • Otwarta postawa na feedback – odpowiednie przyjmowanie feedbacku jest równie ważne, jak jego udzielanie. Warto podejść do tego z otwartością i nie traktować jako ataku, lecz szansę na rozwój.
  • Sztuka dawania feedbacku – nie chodzi o to, co mówimy, ale jak to mówimy. Przede wszystkim warto unikać oceniania, a skupić się na działaniach. “Jesteś nieodpowiedzialny” nie brzmi najlepiej, prawda? Lepiej użyć sformułowania: “Nie udało Ci się dotrzymać terminu, co wpłynęło na cały zespół”.
  • Kultura zaufania – zespół, w którym ludzie mają do siebie zaufanie, łatwiej przyjmuje i udziela feedbacku.

Jak dawać feedback? Jak powinien on wyglądać?

Aby feedback był skuteczny, potrzebne jest zaufanie między pracownikami a przełożonym. Pracownicy chcą wiedzieć, że ich szef jest zainteresowany ich rozwojem i chce im pomóc w osiągnięciu sukcesu. Tylko w takiej atmosferze feedback nie jest traktowany jako atak, a konstruktywna ocena, motywująca do dalszej pracy.

Im dłużej czekamy z przekazaniem feedbacku, tym mniejsza jego wartość. Pamięć człowieka jest zawodna, a im bardziej odległe w czasie jest zdarzenie, tym trudniej dokładnie je sobie przypomnieć. Właśnie dlatego udzielanie informacji zwrotnej powinno mieć miejsce od razu po wykonaniu zadania. Poza tym chcemy, aby feedback był przekazywany w sposób szanujący nasze zdanie. Kiedy przełożony słucha naszych argumentów i jest otwarty na dialog, to czujemy się bardziej zaangażowani w proces poprawy. Jeśli zaś feedback narzucony jest w sposób autorytarny, to nie tylko nas demotywuje, ale nawet obniża samoocenę.

Sprawdź, na czym polega praca w korporacji?

Przykłady informacji zwrotnej:

Przygotowaliśmy dla Ciebie najpopularniejsze metody feedbacku w pracy, które sprawiają, że informacja zwrotna jest odpowiednio przekazana, jak i dobrze zrozumiana. Poznaj je!

Feedback w pracy – metoda “kanapki”

Metoda “kanapki” pozwala na przekazanie krytyki w taki sposób, aby nie zniechęcić pracownika. Zamiast zaczynać od negatywów, warto zacząć od pochwały, następnie przejść do konkretnych uwag, a na koniec ponownie podkreślić mocne strony. Dzięki temu pracownik czuje się doceniony i bardziej otwarty na przyjęcie konstruktywnej krytyki.

Feedback dla pracownika – przykłady:

Ania, chciałem Ci podziękować za przygotowanie prezentacji. Część dotycząca historii naszej firmy była naprawdę świetna, bardzo dobrze pokazałaś, jak się rozwijaliśmy przez lata. Zwróciłem uwagę, że w części dotyczącej nowych produktów mogłoby być więcej konkretnych danych, np. dotyczących wzrostu sprzedaży. Myślę, że to dodałoby prezentacji jeszcze większej wiarygodności. Jestem przekonany, że przy następnej okazji stworzysz jeszcze bardziej przekonującą prezentację.

Feedback w pracy – metoda “FUKO”

Metoda “FUKO” to prosty, ale skuteczny sposób na przekazanie trudnych informacji. Pozwala jasno przedstawić sytuację, wyrazić uczucia z nią związane, wyjaśnić, jakie są konsekwencje takiego zachowania i przedstawić, czego oczekujemy w przyszłości. To pozwala pracownikowi zrozumieć stanowisko przełożonego i łatwiej przyjąć krytykę.

Feedback dla pracownika – przykłady:

Jan, zauważyłem (fakty), że w ostatnim miesiącu spóźniłeś się na trzy nasze spotkania. To powoduje (uczucia), że inni członkowie zespołu czują się sfrustrowani, ponieważ muszą czekać i przerywać swoją pracę. W konsekwencji (konsekwencje) opóźniamy rozpoczęcie spotkań i tracimy cenny czas na omawianie ważnych tematów. Oczekuję (oczekiwania), że w przyszłości będziesz przychodził na spotkania punktualnie. Jeśli masz jakieś przeszkody, które uniemożliwiają Ci przychodzenie na czas, daj mi znać, abyśmy mogli wspólnie znaleźć rozwiązanie.

Czy informację zwrotną może przekazywać wyłącznie przełożony? Czym jest feedback 360º?

Feedback 360º pozwala zebrać informacje zwrotne na temat danej osoby z różnych źródeł. Co to oznacza w praktyce? Pracownik otrzymuje opinie nie tylko od swojego bezpośredniego przełożonego, ale także od współpracowników, podwładnych (jeśli są) oraz klientów lub innych interesariuszy.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Zajrzyj też do naszych pozostałych artykułów:

Wzory CV
Szablony CV
Przykładowe CV
Na czym polega zadaniowy czas pracy? Wady i zalety takiego systemu
Co to jest notatka służbowa i jak ją napisać? Dodatkowo: notatka służbowa wzór
Jak zapytać o wynik rekrutacji? Po jakim czasie dzwonią w sprawie pracy?
Zarządzanie czasem – jak ważna jest dobra organizacja pracy?
Metoda SMART – cele zawodowe: jak je wyznaczać?
Jak napisać podanie o pracę?
Umowa na zastępstwo – jak długo można kogoś zastępować?
Języki obce na rynku pracy. Jakich języków warto się uczyć?
Jak powinno wyglądać ergonomiczne stanowisko pracy? Organizacja miejsca pracy
Sposoby na rozwój osobisty i zawodowy
Jak wygląda rejestracja bezrobotnego w Urzędzie Pracy? [Rejestracja jako bezrobotny online]
Szkolenia i kursy online – czy warto w nie inwestować?