Najczęstsze pytania i odpowiedzi – (FAQ)
JAK NAPISAĆ CV?
Profesjonalne CV to najważniejszy dokument w procesie rekrutacji. To właśnie nasz życiorys zawodowy potencjalny pracodawca widzi na samym początku i właśnie po wyglądzie tego dokumentu ocenia, czy warto zaprosić nas na rozmowę, czy odrzucić naszą kandydaturę już na starcie. Wielu z nas ma tę świadomość i siadając do komputera zadaje sobie pytanie “CV – jak napisać taki dokument, by zrobić dobre pierwsze wrażenie”? Tu z pomocą przychodzi kreator CiekaweCV i krok po kroku prowadzi nas i wyjaśnia jak zrobić CV, na które rekruterzy z pewnością zwrócą uwagę.
Instruktaż tworzenia CV znajdziecie tu: Jak napisać CV?
JAK POWINNO WYGLĄDAĆ CV?
To, jak wygląda nasze CV ma ogromne znaczenie podczas rekrutacji. Osoba przeglądająca nadesłane aplikacji na pewno chętniej zaprosi na rozmowę osobę, której dokumenty wyglądają profesjonalnie, przejrzyście i mają w sobie wszystko, co powinno zawierać CV. Kluczowy w życiorysie jest odpowiedni jego układ – odwrócona chronologia (czyli najpierw wpisane ostatnie miejsca edukacji lub zatrudnienia, a dopiero niżej dalsza historia), czytelna metryczka (czyli podstawowe dane osobowe, profesjonalny adres mailowy i numer telefonu do kontaktu; bez stanu cywilnego czy adresu zamieszkania), profesjonalne zdjęcie (nie selfie z wakacji) oraz opisy kwalifikacji, umiejętności i ostatnio zajmowanych stanowisk tylko tych, które odpowiadają wymaganiom postawionym w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Każdy, kto ma wątpliwości, jak przygotować tak wyglądające CV powinien skorzystać z kreatora online i w kilku prostych krokach stworzyć profesjonalny dokument. Dzięki wielu funkcjom dostępnym w kreatorze CiekaweCV pytanie co wpisujemy w CV czy co napisać o sobie w CV stanie się banalnie proste.
JAK NAPISAĆ DOBRE CV?
Kiedy musimy stworzyć życiorys CV i wysłać go do potencjalnego pracodawcy, nie wystarczy, że w edytorze tekstu wpiszemy swoje doświadczenie zawodowe, szkoły, które skończyliśmy i dodamy zdjęcie w eleganckiej koszuli. Dobry wzór, jak napisać CV to podstawa – zapewni nam odpowiedni wygląd, układ i format dokumentu, a przy tym poprowadzi nas krok po kroku przez proces tworzenia nowoczesnego, eleganckiego CV, które zwróci uwagę rekrutera. Nie ma potrzeby przeszukiwania internetu i męczenia się z układem CV samodzielnie. Kreator CiekaweCV został stworzony tak, by każdy – bez względu na branżę, w której szuka pracy – szybko dowiedział się wszystkiego na temat, jak napisać dobre CV.
JAKIE UMIEJĘTNOŚCI WPISAĆ W CV?
Wbrew pozorom pracodawca wcale nie chce wiedzieć o nas absolutnie wszystkiego. Nie interesuje go to, że potrafimy szydełkować, kiedy poszukuje pracownika do obsługi wózka widłowego. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio wybrać jakie umiejętności w CV będą przydatne. Wpisujmy tam tylko te, które bezpośrednio związane są z tym, co pracodawca wpisał w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Rekruter nie będzie musiał czytać całej historii naszego życia, tylko szybko będzie mógł ocenić, czy posiadamy umiejętności wymagane do sprawnej pracy na danym stanowisku.
CO NAPISAĆ W MAILU Z CV?
Wbrew pozorom, zasad jak napisać maila z CV jest całkiem sporo. Nie wystarczy bowiem załączyć pliku z Curriculum Vitae i w tytule wiadomości wpisać Jan Kowalski – CV. Jeśli napiszemy takiego samego maila, jak dziesiątki innych osób, nasze zgłoszenie może – po prostu – zginąć w tłumie. Więc jak zatytułować maila z CV? Co napisać w mailu wysyłając CV? Na ten temat nasi eksperci przygotowali artykuł, który wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz krok po kroku tłumaczy, jak wysłać maila z CV.
Przeczytacie go tu: Co napisać w mailu z CV?, Jak wysłać CV, by dostać pracę?
CZY W CV NALEŻY PISAĆ TYLKO PRAWDĘ?
Odpowiedź jest banalnie prosta – tak! Rekruter bardzo szybko zorientuje się, kiedy naściemniałeś w CV. Wyjdzie to już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej lub spotkania. Sytuacja, kiedy nakłamałeś w CV skończy się tym, że najesz się wstydu i z pewnością pracy nie dostaniesz. Poza tym, nie warto starać się o posadę, do której nie masz kompetencji – taka praca na pewno nie będzie satysfakcjonująca.
JAKA CZCIONKA DO CV?
Wybór czcionki jest tak naprawdę dowolny. Obowiązuje jednak naczelna zasada – czcionka w całym dokumencie musi być taka sama, tej samej wielkości i z zastosowaniem identycznych interlinii. Oczywiście, należy wybierać czcionkę, która jest czytelna, raczej prosta i nie posiada żadnych ozdobników. Jeśli zastanawiasz się, jaką czcionką pisać CV to polecamy Arial, Calibri, czy klasyczny Times New Roman. Pozostaje jeszcze wybór, jaki rozmiar czcionki do CV będzie idealny – tu polecamy sprawdzony rozmiar 12, ewentualnie 11. Mniejsze lub większe litery nie będą mile widziane.
JAKIE ZAINTERESOWANIE WPISAĆ DO CV?
Co wpisać w zainteresowaniach do CV? To pytanie zadajemy sobie bardzo często. Idealnie byłoby, gdyby zainteresowanie wpisane w CV były – choć trochę – powiązane z pracą, o którą się staramy. To dobrze świadczy o pracowniku, jeśli łączy pracę z pasją. Jednak w tej części CV nie można zmyślać i kłamać – rekruter najpewniej zapyta nas o wymienione hobby. Będzie bardzo niezręcznie, jeśli nie będziemy potrafili nic powiedzieć o pasji, którą sami wskazaliśmy. Nie pisz też zbyt wiele, wymień jedną – dwie rzeczy, to wystarczy.
JAKA KLAUZULA W CV?
Dodanie klauzuli RODO do CV jest konieczne. Bez tego rekruter nie będzie mógł wziąć naszego CV pod uwagę nawet, jeśli nasza kandydatura wyda mu się interesująca. Z założenia możliwe do wyboru są dwie klauzule – pierwsza, która oznacza naszą zgodę na przetwarzanie danych zawartych w CV tylko na potrzeby jednej rekrutacji, w której bierzemy udział. Druga oznacza, że zgadzamy się aby rekruter “sięgnął” po nasze CV jeśli w przyszłości rozpocznie inną rekrutację. Rozwiązaniem, dzięki któremu nie trzeba się zastanawiać, jak dodać klauzulę do CV jest generator CiekaweCV – wystarczy tylko kliknąć, którą klauzulę chcemy dodać do naszego CV i system zrobi to za nas.
JAKIE ZDJĘCIE DO CV?
Zdjęcie w CV nie jest obowiązkowe, ale dobrze widziane i wskazane. Nie wolno jednak w CV umieszczać prywatnych zdjęć, w nieformalnych sytuacjach – jak np. zdjęcie z wycieczki rowerowej czy selfie z wakacji nad morzem. Zdjęcie do CV powinno być profesjonalne, na jednolitym tle. Powinno przedstawiać naszą twarz, ewentualnie obejmować kadr do ramion. Oczy na zdjęciu powinny być skierowane w stronę obiektywu aparatu. Nasza twarz na zdjęciu powinna być pogodna, z lekkim – ale nie szerokim – uśmiechem. Oczywiście najlepiej wypadają fotografie zrobione u profesjonalnego fotografa. Oczywiście nie każdy ma możliwość i czas, by takie zdjęcie zrobić, dlatego na naszym blogu znajdziecie instruktaż, jak zrobić zdjęcie do CV.
GDZIE WPISAĆ PRAWO JAZDY W CV?
Posiadane prawo jazdy (bez względu jakiej kategorii) wpisujemy jako umiejętności. Jeśli nie jest to związane z przyszłymi obowiązkami, wpisanie uprawnień do prowadzenia pojazdów nie jest obowiązkowe. Ważne jest to, że jeśli pracodawca wymaga np. posiadania prawa jazdy kat. B, możemy je wpisać tylko jeśli nasze uprawnienia są aktywne. Jeśli prawo jazdy zostało nam odebrane lub czasowo zawieszone, nie wpisujemy go w CV.
GDZIE WPISAĆ KSIĄŻECZKĘ SANEPIDOWSKĄ?
Jeśli posiadanie książeczki wystawianej przez SANEPID znajduje się wśród wymagań, jakie stawia potencjalny pracodawca, wpisujemy ją jako certyfikaty lub umiejętności. Ważne, aby w tym przypadku podać datę, do kiedy nasze badania są aktualne.
JAK WPISAĆ ERASMUSA W CV?
Zagraniczne wymiany, wyjazdy naukowe, praktyki itp. to bardzo ważny element CV – wskazuje i dokumentuje pracę, jaką włożył kandydat w zdobywanie cennego doświadczenia. I właśnie jako doświadczenie należy takie etapy zawodowej kariery wpisywać.
JAK NAPISAĆ CV BEZ DOŚWIADCZENIA?
Brak doświadczenia – szczególnie u ludzi młodych, zaczynających dopiero rozwijać swoją karierę zawodową – nie dyskwalifikuje kandydata. Wielu pracodawców ceni sobie młode osoby, które mają właściwe wykształcenie i np. wiele przydatnych kursów, które mogą przyuczyć do wykonywania konkretnych zadań. W takim przypadku – uczniów, czy studentów – bardzo ważne jest precyzyjne wypunktowanie poszczególnych etapów edukacji. Oczywiście podstawówkę pomijamy, ale wpisujemy już np. kierunkowe technikum czy studia. Dodatkowo ważne jest, by wyszczególnić wszystkie kursy, praktyki, zdobyte certyfikaty. Wszystkie te elementy – podobnie jak stypendia, nagrody, wygrane konkursy – wpisujemy we właściwych rubrykach – tu najlepiej sprawdzi się kreator CiekaweCV, który wraz z profesjonalnymi podpowiedziami poprowadzi niedoświadczoną osobą krok po kroku i sprawi, że CV bez doświadczenia zawodowego będzie wyglądało bardzo profesjonalnie.
JAK NAPISAĆ CV PO ANGIELSKU?
Tu sprawa jest dość prosta – CV w języku obcym może wyglądać identycznie, jak wersja przygotowana dla polskiego pracodawcy. Układ, format, poszczególne elementy graficzne i czcionka są uniwersalne i czytelne dla rekruterów w dowolnym kraju. Pozostaje tylko kwestia tłumaczenia – jeśli znamy j. angielski, wystarczy CV po prostu przetłumaczyć. Jeśli nie znamy języka obcego, możemy skorzystać z internetowych translatorów lub zlecić tę pracę tłumaczowi.
JAK DŁUGIE POWINNO BYĆ CV?
Zasada jest taka, że CV powinno przekazywać jak najwięcej informacji o kandydacie. Ale trzeba uważać w przypadku profesjonalnego CV ile stron powinno liczyć. Przyjmuje się, że 2 strony to idealna długość.
JAK NAPISAĆ PIERWSZE CV?
To zależy, w jakim momencie życia stajemy przed koniecznością napisnia pierwszego CV. Jeśli mowa o uczniach lub studentach, powinni stworzyć CV bez doświadczenia, natomiast jeśli wzrór CV jest potrzebny osobie, która ma doświadczenie zawodowe, tylko nigdy wcześniej nie pracowała nad życiorysem, to najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z kreatora CV CiekaweCV. Wystarczy przygotować zdjęcie, zebrać najważniejsze dane dotyczące wykształcenia, doświadczenia, umiejętności itp. Dalej kreator CiekaweCV poprowadzi już od początku procesu aż po zapisanie na dysku gotowego – profesjonalnego CV.
JAK NAPISAĆ PROSTE CV
Zdarza się tak, że pracodawcy nie zależy na rozbudowanym dokumencie, tylko potrzebuje prostego zebrania najważniejszych danych o potencjalnym pracowniku. W tym przypadku wystarczą takie informacje, jak wykształcenie, doświadczenie, umiejętności odpowiadające wymaganiom zawartym w ogłoszeniu i oczywiście dane kontaktowe. Jednak nawet proste CV powinno wyglądać schludnie i profesjonalnie. Dlatego, kiedy wyżej wymienione dane, mamy już przygotowane, warto skorzystać z kreatora CV, który “za nas” uporządkuje wszystkie informacje i stworzy z nich, przyjemny dla oka rekrutera, dokument.
CO TO JEST CV?
CV to skrót od łacińskiego określenia Curriculum Vitae, czyli życiorys zawodowy. Jest to dokument, w którym osoba poszukująca pracy wypisuje najważniejsze informacje o sobie takie, jak wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, uprawnienia i certyfikaty. CV powinno też zawierać zdjęcie kandydata i koniecznie dane kontaktowe. CV musi także mieć określoną formę i kształt poszczególnych elementów. CV wysyła się do potencjalnego pracodawcy, który właśnie na podstawie tego dokument decyduje, czy daną osobę zaprosić na spotkanie i ewentualnie zaproponować zatrudnienie.
Co napisać w podsumowaniu zawodowym przedstawiciela handlowego?
Jeśli przygotowujesz CV na przedstawiciela handlowego warto zacząć od podsumowania zawodowego – co powinno ono zawierać? Podsumowanie zawodowe to krótka wzmianka o Twoim doświadczeniu, kompetencjach oraz celach. Przybliż swoją sylwetkę opisując osiągnięcia i wyjątkowe umiejętności, które z pewnością przyciągną uwagę rekrutera. Warto również wspomnieć o celach zawodowych w swoim CV. Przedstawiciel handlowy z pasją, który pragnie rozwijać się na stanowisku, na które aplikuje sprawia wrażenie kompetentnego i pożądanego pracownika.
Więcej informacji znajdziesz w artykule: CV dla doradcy klienta
Jakie umiejętności powinny znaleźć się w CV handlowca?
Opisując kategorię „umiejętności” zacznij przede wszystkim od charakterystyki twardych i specjalistycznych kompetencji, które są niezbędne na takim stanowisku oraz tych, które nabyłeś w wyniku szkoleń oraz doświadczenia zawodowego. Należą do nich zaawansowany poziom obsługi pakietu MS Office, biegła znajomość języków obcych, prawo jazdy czy szeroka wiedza z zakresu, którym będziesz się zajmował na potencjalnym stanowisku. Sprawdź też, jakie są umiejętności miękkie i twarde.
Jak opisać wykształcenie w CV dla handlowca?
Wykształcenie jest ważne w każdej branży, jednak w zawodzie handlowca odgrywa nieco mniejszą rolę. Dlatego nie musisz na ten temat nadto się rozpisywać w swoim CV. Technik handlowiec, czy inna profesja zdobyta w zawodowej szkole policealnej nie mają większego znaczenia. Niezależnie jednak od uzyskanego zawodu, wpisz ostatnio ukończoną przez siebie szkołę. Jeśli jest to uczelnia wyższa – podaj lata nauki, nazwę uczelni, kierunek oraz uzyskany tytuł – te informacje w zupełności wystarczą.
Sprawdź CV dla doradcy klienta
CV dla doradcy klienta – czy warto pisać o zainteresowaniach?
Jeśli zastanawiasz się, czy w CV dla handlowca powinny znaleźć się zainteresowania to odpowiedź oczywiście brzmi: oczywiście, że tak. W ten sposób możesz pokazać, że praca, o którą się ubiegasz w jakiś wiążę się także z tym, co Cię interesuje. Pokaż, że jesteś osobą aktywną i starasz się rozwijać swoje kompetencje także poza godzinami pracy. Zawsze zawieraj informacje zgodne z prawdą i nigdy nie kłam. Staraj się po prostu dobrać te pasje, które stawiają Cię w korzystnym świetle.
CV doświadczenie – Jak napisać CV bez doświadczenia?
Na początku zastanów się, w jaki sposób Twoje dotychczasowe doświadczenie możesz powiązać z interesującym Cię stanowiskiem. Kompetencje zawodowe można przecież zdobywać nie tylko pracując na etacie. W tym miejscu możesz pochwalić się także swoim uczestnictwem w:
- praktykach zawodowych/studenckich i stażach;
- organizacjach studenckich (np. Aiesec, ESN);
- kołach naukowych;
- wolontariatach (np. w schronisku lub innych organizacjach non-profit);
- konferencjach;
- projektach;
- programach wymiany studentów (znajomość języków obcych);
- kursach – np. tworzenia stron internetowych, fotografii, księgowości.
Jak napisać CV po liceum?
W CV po szkole ogólnokształcącej powinny znaleźć się informacje o konkursach, olimpiadach i wyróżnieniach. Dodatkowo możesz wymienić swoje ciekawe pasje, jeśli dzięki nim rozwijasz umiejętności, które mogą przydać się w pierwszej pracy. Może pomagasz w rodzinnej firmie lub prowadzisz bloga? To też jest Twoje doświadczenie, którymi zainteresujesz przyszłego pracodawcę.
Jak napisać CV po technikum?
Doświadczenie, które możesz umieścić w CV po technikum często jest atrakcyjniejsze niż w CV po liceum, czy nawet w CV po ukończeniu studiów. Wszystko zależy od Twojej aktywności w tym czasie. Napisz o swoich praktykach zawodowych, a następnie postaraj się wymienić umiejętności, które na nich opanowałeś.
Jak napisać pierwsze CV?
Jeśli nie posiadasz doświadczenia możesz pominąć całkowicie sekcję w CV „doświadczenie zawodowe” i spróbować przekonać do siebie rekrutera w inny sposób. Cenne informacje mogą się znaleźć np. w sekcji „umiejętności” lub „zainteresowania”. Dowiedz się, jakie umiejętności wpisać w CV? Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż zmyślanie lub koloryzowanie doświadczenia, które łatwo będzie można zweryfikować podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętaj, że brak doświadczenia w CV nie wyklucza Twojej kandydatury, a brak uczciwości może przekreślić Twoje szanse na otrzymanie pracy.
Jak napisać CV do pierwszej pracy?
CV dla studenta bez doświadczenia można przygotować w taki sam sposób jak wcześniejsze przykłady (CV po technikum, liceum, CV dla ucznia). Koniecznie umieść w CV praktyki studenckie i staże, które odbyłeś podczas szkoły i studiów. Atrakcyjną informacją dla rekrutera będzie Twój udział w projektach, konkursach i konferencjach, dlatego możesz pochwalić się tymi, które uważasz za najbardziej wartościowe. Różnego rodzaju aktywność, dzięki której zdobyłeś umiejętności przydatne w pracy zawodowej, jest ważna i warto umieścić ją w swoim CV. Nie pisz jednak wszystkiego! Wymień tylko te talenty i zainteresowania, które są powiązane ze stanowiskiem pracy na które aplikujesz.
Co wpisać w umiejętności CV bez doświadczenia?
Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, skup się na posiadanych umiejętnościach. Ta sekcja pozwala Ci się zaprezentować z dobrej strony i zainteresować sobą pracodawcę. Musisz pamiętać, że powinieneś skupić się na tych umiejętnościach, które mogą okazać się pomocne w pracy, o którą się starasz. Nie wymieniaj wszystkich, które przyjdą Ci do głowy. Postaw na te, które mogą zainteresować rekrutera i wyróżnić Cię spośród pozostałych kandydatów. Opisz je szczegółowo i dodaj stopnie zaawansowania w formie opisowej lub grafiki.
Dowiedz się więcej z artykułu: CV dla studenta – jak napisać pierwsze CV?
Wykształcenie – jak napisać swoje pierwsze CV?
Jeżeli jesteś studentem, wystarczy, że w CV wpiszesz studia wyższe. Wcześniejsze etapy edukacji możesz pominąć. Wyjątkiem jest technikum, liceum o określonym profilu oraz szkoły branżowej. Warto je umieścić w CV, jeżeli szukasz pracy w kierunku zgodnym z profilem Twojej szkoły średniej. Jeśli nie studiujesz, wpisz ostatnią szkołę, którą ukończyłeś.
Jak napisać referencje?
Referencje stanowią wartość dodaną do Twojego CV. Warto przekazać go rekruterowi. Taki osobny dokument możesz otrzymać po zakończeniu wolontariatu, praktyk studenckich lub stażu. Dzięki referencjom Twoje CV będzie dla pracodawcy bardziej wiarygodne i ciekawe. Możesz również podać w CV kontakt do osób wymienionych wyżej (oczywiście, po wyrażeniu przez nich zgody).
Co wpisać w zainteresowaniach w CV?
W pierwszym CV rubryka „zainteresowania” jest wbrew pozorom istotna. W tym miejscu masz szansę przekonać potencjalnego pracodawcę że praca, którą oferuje jest zgodna z Twoimi zainteresowaniami.
Postaraj się więc opisać swoje hobby tak, by korespondowało:
- ze stanowiskiem;
- z wymaganiami w ofercie;
- z branżą, w której chcesz się rozwijać.
Do kogo wysyłamy email formalny?
Oficjalnego maila piszemy, gdy między nadawcą a odbiorcą wiadomości nie zachodzą prywatne relacje oraz gdy istnieje różnica w statusie. Oficjalne maile to na przykład:
- mail do profesora, wykładowcy, mail do nauczyciela;
- mail do rekrutera/firmy, gdzie staramy się o pracę;
- mail do szefa i współpracowników;
- mail do urzędu/instytucji.
Email oficjalny – czym się charakteryzuje?
Musisz pamiętać, że e-mail formalny charakteryzują:
- zwroty grzecznościowe w korespondencji – szczególnie powitanie w mailu i zakończenie maila formalnego;
- stosowna treść i styl wypowiedzi.
Jakie są formy grzecznościowe w mailu?
Zwrot grzecznościowy to wyraz szacunku wobec osoby, z którą korespondujesz. W mailach oficjalnych jest szczególnie ważny, podobnie jak kiedyś zwroty grzecznościowe w listach tradycyjnych. Pominięcie go jest – z punktu widzenia etykiety biznesowej – dużym błędem. Żeby tego uniknąć, zanim zabierzesz się za pisanie emaila, pomyśl, do kogo się będziesz zwracał. Wówczas o wiele łatwiej będzie Ci dobrać odpowiednie zwroty grzecznościowe, które musisz dopasować do wieku, statusu, rangi adresata oraz do relacji, w jakiej z nim pozostajesz.
Więcej znajdziesz tutaj: Zwroty grzecznościowe w mailu
Jak zacząć oficjalnego maila?
Odpowiednie przywitanie w mailu świadczy o szacunku wobec odbiorcy wiadomości, a jednocześnie stanowi wstęp do właściwej treści. Jak rozpocząć maila formalnego? Do wyboru jest kilka możliwości:
- Szanowny Panie/Pani – to forma najbardziej zalecana przez językoznawców. Tak należy zaczynać maila, którego treść jest formalna, a z odbiorcą wiadomości pozostajesz w stosunkach formalnych, wybierz właśnie ten zwrot. Jest uniwersalny i elegancki.
- Szanowni Państwo – to bardzo dobre rozwiązanie, gdy nie jesteś w stanie określić płci osoby, do której się zwracasz. Użyj jej, jeśli wysyłasz wiadomość np. do instytucji i nie wiesz, do kogo trafi Twój mail.
- Szanowny Panie Dyrektorze/Prezesie/Profesorze/Dziekanie itp. – będzie dobrym wyborem, gdy piszesz do kogoś o wyższym statusie oraz znasz funkcję lub stanowisko, które sprawuje (np. w przypadku maila studenta do profesora uniwersyteckiego).
- Dzień dobry– w mailu oficjalnym jest formą dopuszczalną i akceptowaną przez językoznawców. Użycie tego zwrotu wbrew pozorom nie jest związane z porą dnia i pozostaje poprawne nawet w przypadku, gdy odbiorca odczyta Twoją wiadomość wieczorem lub nocą. Zwróć jednak uwagę, że jest to zwrot mniej sformalizowany, niż poprzednie, dlatego będzie bardziej odpowiednie w sytuacjach pół oficjalnych, np. gdy piszesz do sklepu internetowego z zapytaniem o dostępność produktu.
- Dzień dobry Panie Piotrze – jest dopuszczalne, jeżeli korespondujesz z osobą wyższą statusem/starszą już od jakiegoś czasu i Wasza relacja nie jest już tak formalna, by nadal używać formy Szanowny Panie. Weź jednak pod uwagę, że Twoja ocena zażyłości między Tobą, a odbiorcą jest subiektywna i druga strona może jej nie odczuwać.
Początek oficjalnego maila – jakie są najczęstsze błędy?
Nie każdy zwrot grzecznościowy może zostać użyty w mailu oficjalnym. Poniżej umieściliśmy wyrażenia, których powinieneś unikać w tego typu wiadomościach:
- Witam – jeżeli zależy nam, by dobrze wypaść w oczach odbiorcy, witam w mailu oficjalnym nie jest dobrym rozwiązaniem. Zwrot sugeruje nadrzędność nadawcy względem odbiorcy listu. Jest to forma bezosobowa i mało uprzejma. Stosuje się ją przede wszystkim w mowie.
- Witam serdecznie– jak wyżej. Zwrot ten stawia nas w pozycji bardziej uprzywilejowanej niż odbiorca. Nie wszyscy mają świadomość negatywnego wydźwięku tego słowa, ale weź pod uwagę, że istnieje spore grono osób, które poczują się zlekceważone lub nawet urażone, widząc tak rozpoczętą wiadomość.
Jak zakończyć oficjalnego maila?
Zakończenie maila oficjalnego powinno być spójne z jego rozpoczęciem. Zadbaj o to, by nie łączyć formuły oficjalnej z nieformalną. Jeżeli rozpoczynasz wiadomość od zwrotu Szanowny Panie/Pani/Państwo, na końcu należy użyć któregoś z poniższych zwrotów:
- Z poważaniem – z poważaniem w mailu oficjalnym jest zwrotem prawidłowym. Jeśli zastanawiasz się, jak zakończyć maila do wykładowcy/jak zakończyć mail do profesora/jak zakończyć maila do nauczyciela/jak zakończyć list oficjalny, możesz bez obaw użyć tego zwrotu.
- Z wyrazami szacunku – jest również świetnym wyborem, jeśli zastanawiasz się, jak zakończyć maila. Jeśli rozważasz, jakie zakończenie oficjalnego maila będzie bardziej na miejscu, z poważaniem czy z wyrazami szacunku, pamiętaj że drugi zwrot jest nieco bardziej formalny i elegancki. Obie formy mają uniwersalny wydźwięk, są jak najbardziej poprawne i pożądane w oficjalnym mailu.
- Łączę wyrazy szacunku/poważania– kolejna propozycja, która pozwoli zakończyć email w elegancki sposób. Z powodzeniem możesz użyć tego zwrotu jako zakończenie maila do wykładowcy lub w innej formalnej sytuacji.
Jeżeli natomiast rozpoczynasz maila od Dzień dobry, możesz na koniec użyć zwrotów:
- Pozdrawiam – zwrot pozdrawiam w mailu oficjalnym jest dyskusyjny, dlatego lepiej nie używać go, gdy piszemy do osoby znacznie wyższej statusem oraz w każdej sytuacji, gdy masz wątpliwości, jak bardzo oficjalną formę powinieneś zachować- zawsze lepszym wyborem będzie zwrot bardziej oficjalny jak z poważaniem niż pozdrawiam. Zdarzają się jednak wiadomości oficjalne/półoficjalne, w których wszystkie powyższe zakończenia mogą wydawać Ci się zbyt poważne w zestawieniu z treścią maila, wówczas z powodzeniem możesz użyć zwrotu pozdrawiam.
- Pozdrawiam serdecznie – (lub serdecznie pozdrawiam) jest formą bardziej uprzejmą od zwykłego pozdrawiam jako zakończenie listu oficjalnego rozpoczętego od zwrotu Dzień dobry. Nie zaleca się jednak, by takie zakończenie umieszczać w liście, który zaczynamy od Szanowny Panie/Pani/Państwo. Więc co zamiast pozdrawiam? Najlepszym wyborem będzie Z poważaniem lub Z wyrazami szacunku.
Jak pisać oficjalnego maila?
- mail rozpocznij od odpowiedniego tytułu. Wybierz krótki, anonsujący powód korespondencji tytuł, by w razie potrzeby odbiorca mógł łatwo wrócić do wiadomości;
- nie należy w liście posługiwać się wyłącznie wielkimi literami (kapitalikami), ponieważ są one odczytywane jako wyraz zdenerwowania;
- istotne jest, z jakiego adresu przesyłasz swoją wiadomość; zadbaj, by był profesjonalny, np. adam.nowak@domena.pl zamiast misiaczek4621@o2.pl;
- nie przesadzaj z edycją tekstu, z czcionką, kolorami, efektami; nie używaj emotikon – ich użycie jest nieprofesjonalnie;
- tekst podziel na partie i wydziel je graficznie: zwrot powitalny, nagłówek, treść podzielona na akapity, zwrot pożegnalny, podpis;
- zaimki osobowe: Tobie, Ci, Wam, Państwu– zapisuj wielką literą;
- pisz zwięźle, zrezygnuj z długich wstępów, wyeksponuj najważniejsze informacje/pytania;
- jeżeli Twoja wiadomość zawiera załączniki, poinformuj o tym odbiorcę; zadbaj o odpowiednie nazwy załączników; możesz też dołączyć list motywacyjny – z naszego artykułu dowiesz się, jak idealnie przedstawić swoją kandydaturę;
- unikaj wszystkich zwrotów, które wymuszają na odbiorcy szybką odpowiedź – są one uznane za przejaw braku grzeczności.
Na czym polega praca ratownika medycznego?
Aby podjąć tego typu pracę trzeba być osobą silną fizycznie i wytrzymałą psychicznie, ponieważ jest to praca trudna i obciążająca zarówno ciało jak i umysł. Ogólnie opisując ratownik medyczny ma za zadanie ocenić stan zdrowia pacjenta, w razie potrzeby udzielić mu pierwszej pomocy i podtrzymywać funkcje życiowe podczas transportu do szpitala. Wszystkie czynności, które ratownik może podjąć w ramach wykonywanego zawodu są opisane szczegółowo w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe, które mogą być udzielane przez ratownika medycznego.
Po więcej zajrzyj do naszego artykułu: Ratownik medyczny – zarobki, kariera,
Ile zarabia ratownik medyczny?
Biorąc pod uwagę jak trudna jest praca w pogotowiu ratunkowym, dobrze jest zastanowić się ile zarabia ratownik medyczny na swoim niełatwym stanowisku. Według danych na 2021 rok średnie zarobki ratowników medycznych plasują się w okolicach 20-25zł brutto za godzinę, co daje około 3600zł brutto miesięcznie. Zatrudnienia najlepiej szukać w szpitalach, stacjach pogotowia ratunkowego czy prywatnych firmach medycznych, jednak głównie jest to współpraca oparta o umowę cywilno-prawną. W takim razie ile godzin pracuje ratownik medyczny? Normalny tryb pracy przewiduje około 168 godzin na miesiąc, jednak ratownicy zatrudnieni na własnej działalności wyrabiają nawet 250-270 godzin miesięcznie. Zarobki ratownika medycznego są uzależnione od poziomu wykształcenia, ilości przepracowanych godzin i ogólny staż pracy. Na wyższe wynagrodzenie mogą liczyć osoby z większym doświadczeniem i większą wiedzą, którą można nabyć poprzez kursy, studia, seminaria medyczne itp.
Jak zostać ratownikiem medycznym?
Dyplom ratownika medycznego otrzymuje się po skończeniu 3-letnich studiów licencjackich na kierunku ratownictwo medyczne. Aktualnie jest to jedyna droga, aby otrzymać pracę w pogotowiu ratunkowym. Biorąc pod uwagę, że jest to bardzo odpowiedzialna praca, ratownik medyczny musi posiadać odpowiednią wiedzę i przygotowanie do tego zawodu. Osoba na tym stanowisku powinna umieć działać pod presją i w ekstremalnych sytuacjach. Jeżeli chodzi o zarobki ratownik medyczny powinien otrzymywać większą pensję ze względu na rodzaj wykonywanej pracy, w końcu polega ona na ratowaniu zdrowia i życia ludzkiego. Na szczęście z roku na rok ich wynagrodzenie wzrasta i otrzymują oni nowe benefity, przez co mają coraz lepszą sytuację finansową.
Gdzie znaleźć oferty pracy? Ratownik medyczny
Pierwszym krokiem do znalezienia pracy w zawodzie ratownika medycznego jest poszukanie ofert pracy na stronach szpitali, prywatnych placówek medycznych, lotniczego pogotowia ratunkowego i innych miejsc, w których chcesz pracować. Najłatwiej jest znaleźć zatrudnienie szukając bezpośrednio u pracodawcy, który nas interesuje. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej stworzyło też specjalną stronę z ofertami pracy, więc warto też sprawdzić ogłoszenia w ich Centralnej Bazie Ofert Pracy.
Sprawdź też: Jak i gdzie szukać pracy?
Jak powinno wyglądać CV? – Ratownik medyczny
Zanim podejmiesz się aplikowania na oferty pracy jako ratownik medyczny, zacznij od odpowiedniego przygotowania swojego CV. Po pierwsze, pamiętaj o wpisaniu w CV podsumowania zawodowego. Jest to jeden z kluczowych elementów tego dokumentu, więc nie pomijaj tej sekcji. Opisując swój cel zawodowy wyróżnisz się na tle innych, którzy rezygnują z tego opisu. Kolejnym ważnym elementem jest wpisanie wykształcenia i doświadczenia, które są istotne w zawodzie ratownika medycznego. Wymień ukończone szkoły, kursy, szkolenia, a przy doświadczeniu zawodowym opisz swoje obowiązki i osiągnięcia.
Co robi księgowa?
Osoba na stanowisku księgowego odpowiada, przede wszystkim, za: rozliczenia, weryfikacje, księgowania faktur oraz sporządzanie sprawozdań finansowych. Zbiera i przechowuje faktury i dokumenty, by potem móc je wprowadzić do systemu księgowego oraz przeprowadzić ich analizę, w celu usprawniania działalności firmy. Księgowy nadzoruje wszystkie finanse danej firmy, dlatego odpowiedzialny jest również za pośredniczenie w kontaktach z wszelkiego rodzaju instytucjami skarbowymi, prawnymi i inspektoratami, przygotowuje przelewy bankowe i księguje wyciągi bankowe, księguje i wylicza rezerwy, wyceny walutowe, podatki odroczone, rozliczenia międzyokresowe kosztów itp..
Jak wygląda praca w biurze rachunkowym?
Jednym z miejsc, gdzie księgowy może pracować jest biuro rachunkowe. Osoby w nim pracujące zajmują się rozliczaniem podatkowym wielu mniejszych przedsiębiorstw. Biura zazwyczaj nie zajmują się rozliczaniem danej firmy na pełnej księgowości. Często zajmują się rozliczaniami kadrowo-płacowymi i opłatami ZUS firmy. Co więcej, biura rachunkowe mogą zajmować się reprezentacją usługobiorcy w urzędach i instytucjach, przygotowywaniem wniosków kredytowych, obliczaniem składek na ubezpieczenie społeczne.
Jak wygląda praca w dziale księgowości?
Praca w dziale księgowości obejmuje pracę w dużych firmach i korporacjach. W takich przedsiębiorstwach władzę w księgowości sprawuje dyrektor finansowy, któremu podlega główny księgowy. Czynności księgowych są zależne od wielkości firmy i ilości zatrudnionych w księgowości osób. Przy większej ilości pracowników, każdy jest odpowiedzialny za konkretne czynności (np. wystawianiem i księgowaniem faktur VAT). Natomiast w mniejszych firmach, każdy pracownik księgowości jest odpowiedzialny za większą ilość zadań.
Jak zostać księgową/księgowym?
Aby móc wykonywać pracę związaną z księgowością potrzebne są odpowiednie kwalifikacje i wykształcenie średnie lub wyższe o profilu rachunkowym. Można je zdobyć wybierając ścieżkę edukacyjną na studiach związanymi z rachunkami. Najczęściej wybierane są w tym celu studia finanse i rachunkowość. Wykształcenie na tym kierunku dają najlepszą możliwość przygotowania się do pracy w specjalizacji księgowości. Oczywiście nie jest to wymagany kierunek studiów. Pozytywnie rozpatrzane są również kierunki ścisłe powiązane z matematyką, ekonomią, zarządzaniem, czy bankowością.
Sprawdź szczegóły: Jak zostać księgowym?
Jak napisać profesjonalne CV księgowego?
Aby CV dało zamierzony efekt, powinno zawierać istotne informacje, być dostosowany do oferty pracy, być prawidłowo sformatowany oraz mieć odpowiednią oprawę graficzną. Dokument CV powinien być sformułowany czytelnie i klarownie. Ułatwi to pracodawcy znalezienie interesujących go informacji. Możesz wykorzystać przykładową strukturę standardowego CV:
- Dane osobowe.
- Podsumowanie zawodowe.
- Wykształcenie
- Doświadczenie.
- Umiejętności twarde.
- Umiejętności miękkie.
- Zainteresowania.
- Klauzula o ochronie danych osobowych.
CV księgowa – jak napisać podsumowanie zawodowe?
Podsumowanie zawodowe jest szansą na wyróżnienie się w pierwszych sekundach czytania dokumentu. Znajduje się na początku i służy krótkiemu opisaniu swojej osoby i swoich największych osiągnięć. W tej części możesz wypisać opanowane przez Ciebie programy do księgowości, swoje doświadczenie na stanowisku księgowego, czy też swoje, przydatne w zawodzie, cechy charakteru.
CV księgowa – jak opisać wykształcenie?
W kategorii wykształcenie utrzymuj wszystko w odwrotnej kolejności chronologicznej, czyli zaczynaj od najnowszej pozycji, a zakończ na najstarszej. Pamiętaj, aby wypisać dokładne daty rozpoczęcia i ukończenia szkół, kursów i certyfikatów oraz nazwy placówek uczelnianych, czy instytucji. Szkolenia ukończone wiele lat temu, mogą wydawać się nieistotną informacją, ponieważ branża księgowości ulega regularnym zmianom. Mimo to, warto je zamieścić w CV. Pokazuje to Twoje zaangażowanie w ciągły rozwój umiejętności i wiedzy oraz doświadczenie.
CV księgowa – jak opisać doświadczenie?
Doświadczenie w CV księgowej i księgowego jest niezwykle ważną kategorią. Umieść w niej wszystkie czynności, które należały do twoich obowiązków zawodowych, np.: odpowiedzialność za dokumentację finansową firmy, raporty i inne informacje, maksymalizacja wykorzystania ulg podatkowych, badanie danych finansowych z ubiegłych lat w celu oceny technik prowadzenia dokumentacji, aktywny udział w sporządzaniu sprawozdań finansowych, współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
Ile zarabia księgowa/księgowy?
Średnie zarobki księgowych (brutto) w roku 2021 w Polsce prezentują się następująco:
- główny księgowy – zarobki:
- minimalne wynagrodzenie: 11 500 zł
- średnie wynagrodzenie: 14 500 zł
- zastępca głównej księgowej:
- minimalne wynagrodzenie: 8 500 zł
- średnie wynagrodzenie: 10 500 zł
- samodzielna księgowa – zarobki:
- minimalne wynagrodzenie: 7 500 zł
- średnie wynagrodzenie: 9 000 zł
- księgowy – zarobki:
- minimalne wynagrodzenie: 4 500 zł
- średnie wynagrodzenie: 6 000 zł
Praca księgowa – jak szukać oferty pracy przez internet?
Zaczynając szukać ofert pracy w księgowości, zastanów się, jakie masz oczekiwania co do nowej pracy, np. jaki zakres obowiązków księgowej by ci odpowiadał, jakie wynagrodzenie cię interesuje. Postaraj się dokładnie zbadać ofertę pracy, zanim odpowiesz na ogłoszenie. Zapoznając się szczegółowo z ofertami, istnieje większa szansa, że znajdziesz taką, która odpowiada Twoim umiejętnościom i doświadczeniu. Zapoznaj się z lokalnymi ogłoszeniami o pracę w portalach ogłoszeniowych. Nie sugeruj się jednak wyłącznie tytułem ogłoszenia. Może się okazać, że Twoja wymarzona praca księgowego widnieje pod innym tytułem.
Z jakich elementów składa się CV dla nauczyciela?
Curriculum vitae (łac. przebieg życia) to podsumowanie edukacji i doświadczenia zawodowego, które powinno zawierać następujące elementy:
- dane personalne oraz kontaktowe,
- wykształcenie,
- przebieg pracy zawodowej,
- ukończone kursy, certyfikaty, szkolenia,
- umiejętności zawodowe.
Co zamieścić w podsumowaniu zawodowym w CV pedagoga?
Podsumowanie zawodowe to kategoria, którą nie wszyscy kandydaci zamieszczają w swoim CV, dlatego- dobrze przygotowana- może pomóc w wyróżnieniu się spośród wielu aplikacji. Podsumowanie znajduje się na początku CV, jest to pewnego rodzaju przedstawienie Twojego profilu zawodowego. Pokazuje Twoje zaangażowanie i motywację. Możesz napisać o swoich osiągnięciach zawodowych, sukcesach, planach związanych z pracą w zawodzie nauczyciela. Takie przedstawienie się powinno zawierać około 50 słów oraz być dopasowane do danej oferty pracy.
Jak opisać umiejętności nauczyciela? – CV
Kategoria umiejętności jest bardzo istotna. Możesz zawrzeć w niej kompetencje miękkie, które pozwolą pracodawcy ogólnie określić Twój charakter. Staraj się unikać schematycznych wyrażeń.
Zastanów się, jakie cechy, które posiadasz, są dobrze widziane u nauczyciela z Twoją specjalizacją. Przykładowo, w CV nauczyciela języka angielskiego warto umieścić informację o kreatywnym podejściu do nauczania języków obcych, czy też cierpliwości i charyzma.
Starasz się o stanowisko w szkole językowej? Sprawdź jakie są zasady pisania CV po angielsku.
Jakie umiejętności są najbardziej pożądane w zawodzie nauczyciela?
- łatwość nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- umiejętność słuchania uczniów,
- umiejętność korzystania z multimediów w trakcie zajęć,
- chęć pogłębiania wiedzy,
- dyplomacja (np. w kontaktach z rodzicami uczniów),
- skuteczne motywowanie uczniów do edukacji,
- tworzenie autorskich programów nauczania, zgodnych z założeniami MEN.
Więcej informacji o tym, jakie kompetencje zamieścić w CV, znajdziesz w artykule: Jakie umiejętności wpisać w CV? – Zainteresowania w CV (Przykłady)
Jak powinno wyglądać CV nauczyciela przedszkola?
Starając się o posadę pedagoga, postaraj się wybrać te umiejętności, które będą istotne pod względem wykorzystania ich w praktyce w zawodzie, a jednocześnie będą się wyróżniały na tle innych kandydatów. Praca z małymi dziećmi wymaga dużej odpowiedzialności i podzielności uwagi oraz cierpliwości. Zastanów się również, które umiejętności praktyczne są cenione w pracy w przedszkolu, np. gra na instrumencie, prowadzenie zajęć w języku obcym, zdolności artystyczne.
Jak opisać doświadczenie? Przykładowe CV nauczyciela
Sekcja “doświadczenie” jest jedną z najważniejszych w CV i należy ją dobrze przygotować. W pracy nauczyciela ważne jest doświadczenie dydaktyczne. Dokładnie opisz swoje obowiązki zawodowe, np. prowadzenie zajęć matematyki dla klas 7-8 szkoły podstawowej, prowadzenie dokumentacji nauczycielskiej, współpraca z rodzicami, motywowanie do nauki, zachęcanie uczniów do dodatkowych aktywności, rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów, tworzenie testów wiedzy i sprawdzianów, prowadzenie zebrań.
Czy zdjęcie w CV jest obowiązkowe?
Zdjęcie z dokumencie CV nie jest wymogiem. Jest jednak elementem, który skutecznie przyciąga uwagę czytającego. Nie powinno ono być jednak zbyt duże. Wystarczy zdjęcie portretowe. Pamiętaj, żeby do CV wybierać zdjęcie profesjonalne- unikaj selfie czy fotografii z wakacji. Więcej przydatnych informacji znajdziesz w artykule: Zdjęcie do CV: czy w CV musi być zdjęcie? jakie zdjęcie do CV wybrać?
Dlaczego zgoda na przetwarzanie danych osobowych jest ważna?
Klauzula CV jest ważna przede wszystkim dla pracodawcy. Zgodnie z prawem, bez niej nie może kontaktować się z kandydatem ani przechowywać jego danych osobowych. Dowiedz się więcej o klauzuli CV!
Jak powinien wyglądać list motywacyjny nauczyciela?
Po napisaniu CV nadszedł czas na list motywacyjny do dyrektora szkoły o przyjęcie do pracy. W piśmie musisz przekonać potencjalnego przyszłego pracodawcę, że to właśnie Ty jesteś najlepszym kandydatem na stanowisko nowego nauczyciela. List stanowi uzupełnienie CV. Pamiętaj, że list motywacyjny do szkoły nie powinien powtarzać wszystkich informacji, które zostały już zawarte w CV. Powinien on jedynie uzupełniać informacje. List motywacyjny nauczyciel powinien wykorzystać jako okazję do prezentacji argumentów, które mogłyby wpłynąć pozytywnie na decyzję pracodawcy, pokazać chęć zdobycia stanowiska.
Jak długi powinien być list motywacyjny nauczyciela?
List motywacyjny nie powinien przekraczać długości jednej strony A4. Zbyt długi list nie spełni swojego zadania, czyli zwrócenia uwagi odbiorcy. Powinien być rzetelny i treściwy. Przy większej ilości zgłoszeń istnieje duża szansa, że zbyt długi list nie zostanie nawet do końca przeczytany z powodu, np. ograniczonego czasu.
Kiedy składać CV do szkół?
Swoje kandydatury do szkół na stanowisko nauczyciela można składać już w marcu, kwietniu. Wtedy zaczynają się rekrutacje, co nie oznacza, że nie można znaleźć oferty, np. w miesiącach wakacyjnych. Najlepiej jest obserwować oferty na stronach kuratoriów oświaty, stronach szkół oraz ich mediach społecznościowych.
Jak napisać CV nauczyciela – dowiedz się więcej
Jaki jest zakres obowiązków sprzedawcy?
- dbanie o poprawne saldo kasy;
- obsługa kas fiskalnych, terminali;
- rozliczanie środków płatniczych, wydawanie reszty;
- obsługa klientów;
- doradzanie klientom w kwestii wyboru produktu;
- dbanie o porządek i czystość w sklepie;
- dbanie o prawidłowe i estetyczne ułożenie towarów;
- dbanie o prawidłowe rozmieszczenie cen;
- sprawdzanie dat ważności towarów;
- przyjmowanie zwrotów;
- robienie zamówień (w mniejszych sklepach).
Jakie umiejętności sprzedawcy warto wpisać w CV sprzedawcy?
Nie wiesz jakie umiejętności wpisać w CV? Ciągły kontakt z ludźmi wiąże się również z występowaniem trudnych i stresujących sytuacji. W związku z tym sprzedawca powinien się wykazywać dużą cierpliwością, odpornością na stres, wysoką kulturą osobistą oraz łatwością w nawiązywaniu kontaktu z drugim człowiekiem. Praca sprzedawcy przy kasie z pieniędzmi wymaga również uczciwości, umiejętności szybkiego liczenia i poczucia odpowiedzialności ze strony pracownika, a także umiejętności posługiwania się komputerem. Dobrze postrzegana jest umiejętność obsługi kas fiskalnych. Co więcej, stanowisko sprzedawcy często wymaga dobrej kondycji i sprawności fizycznej, w tym odporności na długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej i siedzącej.
Jak wpisać dane osobowe? CV sprzedawca
Dane osobowe, które należy umieścić w CV to: imię, nazwisko, numer telefonu, adres mailowy. Są to informacje, które pozwolą rekruterowi skontaktować się z Tobą. Dodatkowo, możesz podać swoją datę urodzenia, jednak nie jest to konieczne. Nie podawaj dokładnego adresu zamieszkania lub zameldowania- wystarczy miasto, w którym mieszkasz. Inne dane osobowe są nieistotne z punktu widzenia rekrutacji. Nie zamieszczaj więc np. informacji o stanie cywilnym.
Jak opisać podsumowanie zawodowe? Sprzedawca
W części zawierającej cel zawodowy sprzedawca powinien zawrzeć krótkie podsumowanie swoich umiejętności i osiągnięć. Sekcja prezentująca Twój profil zawodowy powinna znaleźć się na początku dokumentu- jej celem jest przedstawienie się i zachęta do dalszego zainteresowania się CV. Pozwala na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia na pracodawcy. Podsumowanie zawodowe nie powinno być zbyt długie- zwykle zawiera około 50 słów.
Zobacz co zawiera CV sprzedawcy?
Jak wpisać umiejętności w CV sprzedawcy?
W kategorii umiejętności postaraj się wymienić wszystkie umiejętności, które są istotne z perspektywy wykonywania zawodu sprzedawcy. Swoje umiejętności możesz podzielić umiejętności twarde (specjalistyczne) i miękkie. Postaraj się dostosować je do kompetencji, które będą wymagane na danym stanowisku.
Jak opisać zainteresowania w CV sprzedawcy?
Zamieszczenie swoich zainteresowań w CV sprzedawcy dostarczy pracodawcy pewnych informacji o Twoim charakterze i usposobieniu. Jeśli masz wiele pasji, umieść w CV 2-3 przykładowe, o których będziesz mógł później chętnie opowiadać, np. na ewentualnej rozmowie kwalifikacyjnej. Postaraj się nie pisywać hobby, które mogą się wydawać kontrowersyjne.
Jak napisać dobre CV od podstaw?
Bez względu na to, czy mieliśmy już okazję tworzyć CV, a może dopiero przygotowujemy się do tego działania i szukamy pomocnych wskazówek, dzięki którym nasza pierwsza aplikacja będzie odpowiednio napisana, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych, a wręcz fundamentalnych aspektów, takich jak sekcje w CV, format zapisanego dokumentu, profesjonalne zdjęcie, jak i właściwy układ zamieszczonych informacji. Dlaczego należy podkreślić wskazane, wydawać by się mogło, tak oczywiste kwestie? O odpowiedź możemy poprosić osoby, które zajmują się weryfikacją CV podczas pierwszych etapów rekrutacji – z całą pewnością usłyszymy od nich, że właśnie te aspekty okazują się często problematyczne, a nieświadome błędy kandydatów uniemożliwiają niekiedy nawet samo otwarcie aplikacji.
Szczegółowe informacje znajdziesz w naszym poradniku: Jak napisać dobre CV i wyróżnić je na tle innych kandydatów?
Dane osobowe – na co zwrócić uwagę w dobrym CV?
Zanim przejdziemy do pisania CV, zaplanujmy sobie, co chcemy w nim umieścić. Bez cienia wątpliwości muszą znaleźć się tam dane osobowe z naszym numerem telefonu i adresem e-mail. Chcąc wypaść w pełni profesjonalnie, zadbajmy o to, by nazwa naszej poczty internetowej wskazanej w CV była stworzona od imienia lub nazwiska. Nie podawajmy adresu e-mail zakładanego w czasach podstawówki, który w większości przypadków wyglądał mniej więcej tak:
anusia_misiaczek@buziaczek.pl
Jeśli nie mamy innej skrzynki pocztowej, niż ta, której przykład został wskazany powyżej, warto założyć nowe konto. O wiele lepiej prezentuje się adres e-mail pod nazwą:
anna.misiak@gmail.com
Jak opisać doświadczenie w CV?
Obok danych osobowych, należy przedstawić swoje doświadczenie zawodowe z podziałem na stanowiska i okres zatrudnienia. Należy tutaj zaznaczyć nazwę pracodawcy a także wypisać najważniejsze zadania, które spełniło się na danym stanowisku. Istotne jest, aby wskazane przez nas pozycje były pogrupowane zgodnie z zasadą odwróconej chronologii. Zgodnie z wspomnianą regułą na samym początku sekcji przedstawiamy obecną pracę, a jeśli w danej chwili jesteśmy bezrobotni, wskazujemy na ostatniego pracodawcę.
Jak napisać dobre CV bez doświadczenia?
Na początku swojej kariery nie zawsze możemy pochwalić się jednak zbyt dużym doświadczeniem zawodowym. Jak napisać pierwsze CV? W takich przypadkach skupmy się nad korzystnym przedstawieniem swoich kompetencji – zarówno twardych, jak i miękkich. Warto stworzyć krótką notkę na początku CV, w której odniesiemy się do wartości i kultury organizacyjnej firmy, do której aplikujemy. Jeśli mamy za sobą drobne prace sezonowe, napiszmy czego nauczyliśmy się podczas wykonywania obowiązków.
Dobre CV: umiejętności – jakie warto wskazać?
Przechodząc do sekcji umiejętności, rekruterzy często zapoznają się z takimi samymi informacjami od kandydatów. Jakie umiejętności wpisać w CV? Znajomość pakietu Ms Office, praca pod presją czasu i umiejętność zarządzania zespołem – to tylko kilka wskazywanych odniesień, które u wielu kandydatów wyglądają tak samo. Co zrobić by wyróżnić CV na tle innych aplikacji? Konkretyzować. W jakim stopniu znasz Ms Office – czy umiesz zarządzać wykresami w PowerPoint i wiesz, jak tworzyć tabele przestawne w Excelu? Jeśli tak, wyróżnij narzędzia, z których korzystasz.
Czy dobre CV zawiera sekcję Zainteresowania?
Sekcja Zainteresowania w CV nie jest koniecznym elementem, ale jak najbardziej możemy dodać ją do dokumentu. Nie powinna ona jednak zajmować zbyt dużo miejsca, stąd też wypunktowywanie swoich hobby nie jest dobrym pomysłem. Można za to opisać nasze zainteresowania w dwóch lub trzech zdaniach.. Warto, by również tutaj znalazły się konkretny – zamiast wskazania, że interesuje nas sport, podajmy bardziej szczegółowe informacje, np. o ostatnim przebiegniętym półmaratonie lub ukończonym kursie na trenera personalnego.
Jak powinno wyglądać dobre CV?
Oto kilka prostych zasad, które sprawią, że rekruter z zainteresowaniem spojrzy na przesłany dokument:
- używajmy pogrubień i kursywy, w miejsach, gdzie chcemy podkreślić istotne z punktu widzenia pracodawcy informacje – tzn. stanowisko, przebyty kurs, czy certyfikat. Pamiętajmy, by nie wyróżniać wszystkiego, a jedynie najważniejsze aspekty w naszym CV, które przyciągną wzrok rekrutera;
- jeśli decydujemy się na dodanie zdjęcia do naszego CV, zwróćmy uwagę na to, by nie było to selfie zrobione na wakacjach nad morzem. Powinniśmy wyglądać na nim schludnie i naturalnie. Samo zdjęcie natomiast powinno być odpowiednio wyostrzone i rozjaśnione;
- kiedy zakończymy już cały proces tworzenia CV, niezwykle ważne jest, aby zapisać je w formacie, który da nam pewność, że nasz starannie rozmieszczony tekst nie będzie rozjeżdżał się po otwarciu pliku, a czcionki pozostaną takie, jak wybraliśmy. Najprościej będzie zapisać swój dokument w formacie pdf. i przesłać go do rekrutera z równie przejrzystą nazwą, jak:
JanKowalskiCV
Obok aspektów estetycznych możemy również stworzyć kreatywne lub graficzne CV, w którym wykorzystamy drobne ikony do przedstawienia swoich zainteresowań lub zobrazujemy znajomość programów za pomocą skali. Więcej o tworzeniu takiego graficznego CV znajdziemy w naszym osobnym artykule – Graficzne CV – oryginalne spojrzenie na życiorys zawodowy.
Jak szukać pracy?
- Szukaj pracy świadomie i według ustalonego wcześniej planu działania. Na samym początku określ, czego właściwie szukasz: jaka praca, w jakiej branży i miejscu najbardziej Cię interesuje. Co lubisz/chcesz robić, a czego zdecydowanie nie chcesz?
- Zorientuj się, jakie masz możliwości rozwoju kariery zawodowej na stanowisku, którym jesteś zainteresowany. Zdecyduj, jaką lokalizację bierzesz pod uwagę, ile kilometrów mógłbyś dojeżdżać do pracy? Czy jesteś gotów na przeprowadzkę w związku z podjęciem nowej pracy? A może interesuje Cię praca za granicą?
- Stwórz listę swoich umiejętności/mocnych stron, którymi chcesz się pochwalić przed potencjalnym pracodawcą. Jeżeli masz z tym problem, zapytaj swoich bliskich, rodzinę, przyjaciół, jakie są Twoje największe zalety. Możesz to zrobić z pomocą doradcy zawodowego lub trenera kariery. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, jakie zalety warto podkreślić podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zajrzyj do naszego wcześniejszego artykułu: Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej i gotowe odpowiedzi
- Przygotuj niezbędne dokumenty: profesjonalne CV, list motywacyjny, świadectwa pracy, certyfikaty. Jeżeli nie wiesz, jak dobrze napisać CV, możesz poczytać o tym w naszym artykule: Jak napisać CV – Napisz profesjonalne CV
- Poszukiwanie pracy potraktuj jako obowiązek do wykonania i zarezerwuj sobie na to kilka godzin dziennie. Bądź systematyczny, wykorzystuj wszystkie dostępne/znane Ci źródła/sposoby/portale z pracą.
- Koniecznie zapisuj sobie, na jakie oferty pracy już odpowiedziałeś, jakie portale z ofertami pracy/strony z pracą/serwisy pracy już odwiedziłeś. Dzięki temu zminimalizujesz prawdopodobieństwo kilkukrotnego zgłoszenia kandydatury na to samo stanowisko.
- Jeśli to możliwe, ustaw powiadomienia. Portale z ogłoszeniami o pracę dają możliwość wysłanie do Ciebie maila, gdy pracodawca otrzyma lub otworzy Twoją wiadomość z CV. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twoje dokumenty nie trafiły do folderu SPAM.
- Co ważne: uzbrój się w cierpliwość. Jeżeli szukasz pracy, musisz być przygotowany na to, że to może potrwać.
- W międzyczasie, rozwijaj swoje umiejętności i podnoś swoje kwalifikacje zawodowe. Rynek pracy ciągle się zmienia, więc i Ty nie możesz stać w miejscu.
Jak szukać pracy w Polsce?
Jeżeli interesuje Cię tylko i wyłącznie praca w Polsce, musisz zdecydować, czy weźmiesz pod uwagę tylko oferty z Twojej najbliższej okolicy, czy może jesteś w stanie przeprowadzić się w związku z zatrudnieniem? Gdy to określisz, możesz przejść do poszukiwań. Możliwości jest naprawdę wiele. Przemyśl, gdzie zamieścić ogłoszenie szukam pracy, przejrzyj najpopularniejsze portale ogłoszeniowe, sprawdź, jak dodać ogłoszenie o poszukiwaniu pracy na olx i jaka wyszukiwarka ofert pracy jest najlepsza.
Podpowiadamy: Jak i gdzie szukać pracy?
Gdzie znaleźć pracę za granicą?
Z pomocą przychodzi Internet. Dzięki niemu możesz w domowym zaciszu wysyłać swoje CV do pracodawców z całego świata, a rozmowy kwalifikacyjne odbywać na komunikatorach. Wyjedziesz gdy znajdziesz pracę. Minus jest taki, że może ominąć Cię wiele ofert pracy, gdzie firma szuka pracowników „na już”, a Ty nie jesteś w stanie stawić się w miejscu pracy. Strony z ogłoszeniami o pracę za granicą sprawiają jednak, że szukanie pracy poza Polską jest o wiele prostsze i bezpieczniejsze. By zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, przygotuj też CV po angielsku.
Jaki zawód jest najbardziej opłacalny w Polsce?
Według jednego z największych zagranicznych serwisów pracy, największe zarobki w Polsce osiąga się na stanowisku lekarza, sędziego i prawnika. Jak informuje Salary Explorer, dobrze płatne zawody w Polsce zostały wybrane na podstawie danych przesyłanych przez samych użytkowników, a także w oparciu o własną bazę danych o wynagrodzeniach, która powstała we współpracy z wieloma firmami, pracodawcami i agencjami HR. Dowiedz się jaki zawód wybrać, by do Ciebie pasował!
Jakie są dobrze płatne zawody fizyczne?
Współcześnie najlepiej opłacani specjaliści często wykonują pracę fizyczną. Wzrost wartości rynku nieruchomości i powstające inwestycje przyczyniły się do tego, że m.in. specjaliści branży budowlanej już od kilku lat należą do najlepiej zarabiających pracowników w Polsce. Wśród nich należy wymienić zawody:
- majster budowy – średnio 6200 zł brutto/mc
- cieśla szalunkowy – średnio 5700 zł brutto/mc
- dekarz – średnio 5000 zł brutto/mc
- zbrojarz – średnio 5100 zł brutto/mc
- inżynier serwisu – średnio 6000 zł brutto/mc
- operator koparko-ładowarki – średnio 5100 zł brutto/mc
Jakie są najbardziej opłacalne kursy?
Nie zawsze dyplom ukończenia studiów jest potrzebny do tego, by zdobywać atrakcyjny zawód/ciekawą pracę. Możesz przygotować się do zatrudnienia, kończąc kurs lub szkolenie. Jakie zarobki czekają na pracowników, którzy wybrali tę drogę? Zdobyte kursy i certyfikaty z pewnością pozwalają podnieść kompetencje. Poniżej przedstawiamy najbardziej opłacalne kursy (2018) według serwisu szkolenia24h.pl:
- językowe – chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak ważna jest w dzisiejszych czasach znajomość języków obcych, którą w łatwy sposób można wykorzystać do zdobycia lepszych zarobków, dzięki temu przygotujesz też profesjonalne CV po angielsku;
- wózki widłowe i inne maszyny specjalistyczne – kursy są bardzo opłacalne, ponieważ wykwalifikowany pracownik może liczyć w tym zawodzie na pewną pracę i naprawdę atrakcyjne pensję;
- dla wizażystki, kosmetyczki, fryzjerki – popularny kierunek wybierany przez osoby, które chcą założyć własną działalność;
- związane z opieką i medycyną – stanowiska takie jak niania, opiekun osób starszych i asystent osób niepełnosprawnych. Od kilku lat zawody te cieszą się dużą popularnością, a zapotrzebowanie rynkowe na nie jest coraz większe.
Jakie są najlepiej płatne zawody na świecie?
Według serwisu therichest.com, najlepiej opłacanymi pracownikami na świecie są:
- chirurdzy – 180 tys. dolarów rocznie;
- dyrektorzy zarządzający – 140 tys. dolarów rocznie;
- menedżerowie projektów inżynieryjnych – 140 tys. dolarów rocznie;
- piloci samolotów – 135 tys. dolarów rocznie;
- chirurdzy dentystyczni – 132 tys. dolarów rocznie.
Sprawdź też najlepiej płatne zawody w Polsce
Podziękowanie po rozmowie kwalifikacyjnej: czy jest potrzebne?
Wielu rekruterów twierdzi, że wysyłanie maila z podziękowaniem za odbytą rozmowę kwalifikacyjną zwiększa szanse kandydata na zdobycie oczekiwanej posady. Taka wiadomość ze strony kandydata jest uznana za pewnego rodzaju dopełnienie całego procesu rekrutacji. Dlaczego podziękowanie za spotkanie stanowi istotny element, który może mieć wpływ na decyzję o przyjęciu Cię do pracy? Odpowiednio napisany list z podziękowaniem przypomina o danym kandydacie, jego umiejętnościach i zaangażowaniu. Jest to dobry sposób na wyróżnienie się spośród wielu innych zainteresowanych daną posadą.
Podziękowanie za spotkanie rekrutacyjne: z jakich elementów się składa?
Zanim zaczniesz proces pisania maila z podziękowaniem, skoncentruj się na samej rozmowie kwalifikacyjnej. W jej trakcie zwróć uwagę na kilka istotnych informacji, które później pomogą ci w napisaniu dobrego i skutecznego maila. Postaraj się zauważyć i dokładnie zapamiętać następujące informacje:
- czy i kiedy będzie miał miejsce drugi etap rekrutacji,
- kiedy można spodziewać się wyników rekrutacji,
- gdzie najlepiej śledzić aktualne informacje dotyczące procesu rekrutacji,
- nazwę stanowiska służbowego osoby przeprowadzającej rozmowę kwalifikacyjną.
Zwróć uwagę również na to, aby:
- podziękować rekruterowi za spotkanie,
- podkreślić chęć pracy na danym stanowisku,
- jeśli to możliwe, wziąć wizytówki rozmówców.
Te czynności pomogą Ci dowiedzieć się, jak długo będzie trwał proces rekrutacji, kiedy najlepiej wysłać wiadomość oraz do kogo ją zaadresować, czyli ułatwią napisanie maila z podziękowaniem. Pamiętaj też o tym, by zastosować zwroty grzecznościowe w mailu.
Podziękowanie za zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną – kiedy pisać?
To zagadnienie może wywoływać wątpliwości, na szczęście obowiązują proste reguły. W przypadku podziękowania za rozmowę kwalifikacyjną kieruj się takimi zasadami jak przy każdym innym podziękowaniu. Najlepiej wysłać maila 1-2 dni po spotkaniu. Pamiętaj, że nie powinieneś zwlekać zbyt długo. Zrób to w momencie, kiedy rekruter dobrze pamięta Waszą rozmowę- później może nie skojarzyć Twojego nazwiska z Twoją osobą ze względu na dużą ilość kandydatów. Dodatkowo, jeśli będziesz czekał zbyt długo, może zostać to źle odebrane, ponieważ będziesz sprawiać wrażenie osoby, która wysłała maila przy okazji, nie przywiązując do niego większej uwagi.
By jeszcze lepiej zaprezentować swoją kandydaturę – przygotuj list motywacyjny oraz interesujące CV.
Jakich błędów unikać w tworzeniu maila z podziękowaniem po rozmowie rekrutacyjnej?
Jeśli zdecydujesz się na napisanie wiadomości do rekrutera z podziękowaniem za przybycie na spotkanie, zwróć szczególną uwagę na to, aby nie popełnić żadnych błędów. Niedbale napisana wiadomość może przynieść odwrotny skutek niż zamierzony i zepsuć dobrą opinię o kandydacie. Zobacz, na co zwrócić szczególną uwagę i czego nie umieszczać w swoim podziękowaniu.
- Nie proś o przysługi, nie żądaj niczego od rekrutera.
- Twój list nie może zawierać wymówek i usprawiedliwień, nawet jeśli rozmowa kwalifikacyjna nie poszła po Twojej myśli.
- Jeśli chcesz skomplementować osobę, która przeprowadzała z Tobą wywiad, nie używaj banalnych, ogólnych pochwał (np. była miła, przyjazna). Takie komentarze nic nie wnoszą.
- W mailu do przyszłego pracodawcy nie umieszczaj swoich oczekiwań co do wynagrodzenia. Nie najlepszym pomysłem będzie również wymienianie uwag i życzeń dotyczących urlopów/benefitów/opieki zdrowotnej.
- Nie przepraszaj za swoje błędy popełnione podczas rozmowy. Niezależnie od tego, jak poszła Ci sama rozmowa, nie warto wspominać pomyłek i braków (np. w doświadczeniu).
- Sprawdź, czy nie popełniłeś w pisaniu listu/maila żadnych błędów ortograficznych, stylistycznych, językowych itp. Również taka pomyłka może mieć wpływ na opinię rekrutera o Tobie.
List, czy mail? W jakiej formie wysłać podziękowanie za rozmowę kwalifikacyjną?
Podziękowanie za udział w rekrutacji możesz wysłać na dwa sposoby: pocztą elektroniczną lub odręcznie napisanym listem. Niezależnie, którą metodę wybierzesz, pamiętaj, żeby Twoje podziękowanie było konkretne i dobrze napisane, podobnie jak mail z CV– trzymało się wyżej wymienionych wskazówek, a na pewno zrobisz to bezbłędnie.
Jak zwiększyć swoją szansę na pozytywne rozpatrzenie kandydatury?
Chcąc zdobyć swoją wymarzoną pracę, musisz postarać się zrobić dobre wrażenie od samego początku, tzn. od dnia rozmowy kwalifikacyjnej. Podziękowanie w formie maila lub listu, wysłane do osoby rekrutującej, będzie dobrym elementem budowania dobrej opinii wśród nowych pracodawców.
Zobacz, jak się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej: jak się ubrać na rozmowę? Oraz jakie pytania zadać?
Jak opisać wykształcenie w CV?
Podawaj tylko najważniejsze informacje. Jeżeli szkoła podstawowa, gimnazjalna lub średnia nie zostały przez Ciebie ukończone jako ostatni etap edukacji, to lepiej je pominąć, podobnie jak pełną nazwę placówki. Choć nie jest to błąd, to wersja skrócona pozwala zaoszczędzić wiele cennego miejsca. Unikaj zbędnych szczegółów. Część osób po studiach, w CV wpisuje nazwę wydziału, co jest niepotrzebne. Tak samo jak tryb studiów (na przykład: studia jednolite magisterskie, studia pierwszego stopnia). Wystarczy, gdy zawrzesz otrzymany tytuł zawodowy.
Jak wpisać studia w CV, gdy skończyłeś więcej niż jeden kierunek?
Uzupełniając swoje CV, skup się przede wszystkim na wymaganiach pracodawcy, przeczytaj dokładnie ogłoszenie o pracę i przeanalizuj, które umiejętności będą szczególnie pożądane. W sytuacji, gdy Twój drugi kierunek studiów jest powiązany ze stanowiskiem, na które aplikujesz, warto by znalazł się w CV.
Średnia ze studiów – wpisywać czy nie?
Z założenia CV powinno być proste. Z tego względu nie wpisuj do niego średniej ze studiów. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy szukasz pierwszej pracy i nie masz żadnego doświadczenia zawodowego, praktyk czy staży.
Jak wpisać wykształcenie w CV? Zajrzyj po więcej porad
Co jeszcze zamieścić w sekcji wykształcenie, jeśli dopiero zaczynasz pracę?
W CV po studiach powinny znaleźć się informacje na temat stypendiów zagranicznych. Dzięki temu pokażesz pracodawcy, że nie boisz się nowych wyzwań, jesteś proaktywny, masz za sobą doświadczenie w środowisku wielokulturowym, co stanie się atutem, jeśli ubiegasz się o zatrudnienie w dużej firmie lub międzynarodowej korporacji.
Czy wpisywać temat pracy dyplomowej do sekcji wykształcenie w CV?
Ogólna zasada mówi o tym, by nie wpisywać tematów prac licencjackich i magisterskich w CV. Wyjątkowo warto je zawrzeć, jeśli są bezpośrednio powiązane ze stanowiskiem, na które aplikujesz. Nie dodawaj jednak tematu pracy dyplomowej w sytuacji, gdy masz kilka lat doświadczenia zawodowego. Jest ono znacznie cenniejsze dla pracodawcy, niż temat pracy napisanej na studiach.
Jak opisać daty w CV?
W jaki sposób uporządkować daty? Zawsze podawaj je w kolejności odwrotnie chronologicznej. Twoje pierwsze doświadczenia zawodowe powinny znaleźć się na samym dole sekcji.
Jak wpisać w CV wykształcenie w trakcie?
Jeśli jesteś w trakcie studiów, zamiast daty ukończenia napisz, że kontynuujesz naukę. Warto wpisać przewidywaną datę zakończenia studiów, co może być istotne z punktu widzenia pracodawcy, który przyjmuje Cię na staż. Dzięki temu będzie wiedział, kiedy ewentualnie możesz dołączyć do pracy na pełen etat.
Jak wpisać w CV studia bez obrony?
To pytanie często nasuwa się osobom, które nie zdążyły obronić się w terminie. Jeśli studia ukończyłeś w czerwcu 2015, a pracę obroniłeś w styczniu 2016, wpisz datę 06.2015. Z kolei jeśli w ogólnie nie obroniłeś pracy, nie podawaj tytułu naukowego, a jedynie lata i kierunek studiów.
Przerwa w edukacji – co napisać?
Zdarzył Ci się urlop dziekański lub gap year? Jeśli jesteś na początku kariery, to zawrzyj te informacje w sekcji wykształcenie CV. Gap year możesz przekuć w swoją zaletę i zyskać przewagę nad innymi kandydatami. Dlaczego? Pracownik, który mieszkał za granicą, prawdopodobnie lepiej odnajdzie się w międzynarodowym środowisku pracy.
Czy można mieć zbyt wysokie wykształcenie?
Choć nie dla każdego jest to oczywiste, zbyt wysokie wykształcenie w niektórych sytuacjach nie jest zbyt dobrze postrzegane, szczególnie, jeśli decydujesz się na pracę w innej branży. Dlaczego może Ci zaszkodzić? Pracodawca z mniejszym wykształceniem może się obawiać, że zechcesz go zdominować, ignorować jego polecenia lub Twoje aspiracje nie pozwolą Ci długo pozostać na danym stanowisku.
Czym są cele zawodowe w CV?
Pierwszą sekcję CV warto wykorzystać do przedstawienia swojej osoby pracodawcy. Możesz umieścić w niej cele zawodowe, określić swój profil zawodowy lub stworzyć podsumowanie zawodowe– wszystkie trzy spełnią podobny cel. Będzie to jedna z najważniejszych sekcji w CV.
Co to jest cel zawodowy?
Cel zawodowy (CV) – to krótki opis, zawierający najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy informacje o kandydacie. Może uwzględnić podsumowanie dotychczasowego doświadczenia, ale przede wszystkim prezentuje plany na przyszłość związane z dalszym rozwojem kariery. Profil zawodowy CV w pewnym sensie streszcza informacje zawarte w pozostałych sekcjach CV. Pokazuje motywacje i priorytety kandydata. Jest dowodem na to, że zarządza on swoją karierą zawodową w pełni świadomie.
Jak napisać podsumowanie zawodowe?
- Napisz czym się zajmujesz zawodowo, gdzie pracowałeś i jakie masz wykształcenie
- Pochwal się sukcesami, z których jesteś dumny i które mogą zrobić wrażenie na rekruterze
- Napisz w jakim kierunku chcesz się rozwijać
- Pokaż pracodawcy, co może zyskać, jeżeli zatrudni właśnie Ciebie
CV cel zawodowy – na co zwrócić uwagę?
Cele zawodowe do CV powinny być przede wszystkim dopasowane do charakteru pracy, jaką miałbyś wykonywać na stanowisku, na które aplikujesz. Najlepiej, jeżeli podsumowanie w CV będzie zawierało konkretne dowody na to, że jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko. Tworząc profil zawodowy zadbaj o umieszczenie jak największej ilości mierzalnych informacji, czyli cyfr, procentów czy nazw firm w których pracowałeś.
Co zawiera CV?
Do kluczowych elementów CV zalicza się:
- dane kontaktowe
- informacje o wykształceniu
- doświadczenie zawodowe wraz z wykazem obowiązków na poszczególnych stanowiskach
- osiągnięcia i certyfikaty
- umiejętności
- zainteresowania
- klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych
Czym cechuje się CV chronologiczne?
Układ chronologiczny CV przedstawia informacje o doświadczeniu zawodowym, przebytych kursach i szkoleniach, czy wykształceniu, które są uporządkowane w przeciwnej chronologii. Oznacza to, że na samym początku pola w CV przeznaczonego na wypunktowanie szkół i uczelni, czy dotychczasowych miejsc pracy, należy przedstawić swoją karierę w kolejności od obecnego stanowiska (lub ostatniego, w ramach którego podjęto pracę), do miejsca, w którym wykonywano określone obowiązki najwcześniej.
Czym wyróżnia się układ funkcjonalny CV?
Układ funkcjonalny CV ma na celu uwydatnienie konkretnych umiejętności, kompetencji, czy osiągnięć danej osoby. Dokument stworzony w takim ujęciu jest często wykorzystywany, by ukryć pewnego rodzaju braki w doświadczeniu lub niepożądane z perspektywy pracodawcy sytuacje, takie jak przerwy w zatrudnieniu, czy częste zmiany pracy.
Co to jest CV Europass?
CV Europass to szczególna forma CV, która została stworzona na mocy programu z ramienia Parlamentu Europejskiego i Rady decyzją z 15 grudnia 2004. Jest to dokument, który pozwala na przedstawienie swoich kwalifikacji i umiejętności nie tylko na terenie własnego państwa, ale i w pozostałych krajach europejskich.
Dowiedz się więcej o CV
Kiedy warto pisać list motywacyjny do pracy biurowej?
List motywacyjny do biura jest często wymagany przez pracodawców. Jeżeli w ogłoszeniu o pracę widnieje adnotacja informująca o obowiązku jego dołączenia, bezwarunkowo powinieneś to zrobić. Brak wymaganych dokumentów może wykluczyć Cię z procesu rekrutacyjnego. Co zrobić, jeśli list motywacyjny nie jest wymagany? Jeżeli list motywacyjny nie jest obligatoryjny, to mimo wszystko warto go dołączyć. W ten sposób masz szansę przykuć uwagę rekrutera i zyskać przewagę nad innymi kandydatami na to stanowisko.
Jak powinien wyglądać list motywacyjny (pracownik biurowy)?
List motywacyjny pracownika biurowego powinien mieć odpowiednią konstrukcję. Musi składać się z nagłówka, wstępu, rozwinięcia oraz zakończenia. Warto, by główna treść była unikatowa i w ciekawy sposób prezentowała motywację i umiejętności kandydata. Opisz w niej swoje indywidualne cele, kompetencje oraz osiągnięcia, popierając je realnymi przykładami z poprzedniej pracy.
CV pracownik biurowy – co wpisać w podsumowaniu zawodowym?
Podsumowanie zawodowe to krótkie zaprezentowanie Twojej osoby, ujęte w maksymalnie 3-4 zdaniach. Jeżeli umieścisz je na samej górze CV pracownika biurowego, już na wstępie zainteresujesz swoją kandydaturą pracodawcę. Dzięki temu zostaniesz zapamiętany i wyróżnisz się na tle konkurentów, zyskując przewagę.
Jakie umiejętności w CV? Praca biurowa
W sekcji “umiejętności” możesz zamieścić następujące informacje:
- umiejętność obsługi pracy sekretariatu;
- obsługa urządzeń biurowych;
- znajomość języków obcych;
- efektywne zarządzanie dokumentacją;
- umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
Czy kursy są ważne i jak opisać wykształcenie w CV? Praca biurowa
W zupełności wystarczy, jeśli opiszesz ostatnią ukończoną szkołę czy też obroniony dyplom. W sytuacji, gdy wciąż się uczysz, np. studiujesz dziennie, obok nazwy szkoły dopisz “w trakcie”, dzięki czemu pracodawca będzie świadomy, że posiadasz też inne zobowiązania i nie możesz podjąć pracy na pełen etat. Jeżeli brałeś udział w szkoleniach, kursach lub zdobyłeś certyfikaty, w CV warto o nich napisać pod warunkiem, że mogą okazać się przydatne w pracy pracownika biurowego. Sprawdź, jak to zrobić: Kursy i certyfikaty w CV – gdzie wpisać prawo jazdy w CV
Jakie umiejętności kelnera do CV warto wpisać i jak je przedstawić?
Jeśli interesuje Cię praca jako kelnerka/kelner i przygotowujesz właśnie CV, warto tej sekcji poświęcić więcej uwagi. Możesz też skorzystać z naszych propozycji, które zawierają umiejętności miękkie i twarde:
- Znajomość standardów obsługi klienta,
- Obsługa kasy fiskalnej i wystawianie rachunków,
- Profesjonalne prezentowanie oferty;
- Dbałość o wizerunek restauracji;
- Komunikatywność i łatwość nawiązywania relacji
Na czym polega praca kelnera?
Jego głównym zadaniem jest zapewnienie optymalnej obsługi klientów restauracji oraz serwowanie dań w odpowiedni sposób i we wskazanym czasie. Dodatkowo przyjmuje zamówienia, podaje jedzenie i napoje, jednocześnie zwracając uwagę na wszelkie uwagi, preferencje lub ograniczenia dietetyczne przybyłych gości. Praca kelnerki czy kelnera obejmuje również przyjmowanie płatności, rozliczanie się z pobranych zamówień oraz opracowywanie dobowych raportów, a także zarządzanie rezerwacjami, dbanie o pozytywny wizerunek firmy czy doradzanie klientom.
Chcesz pracować w swoim zawodzie? Zobacz jak napisać CV dla kelnera
Jak napisać list motywacyjny do restauracji?
Przede wszystkim zwróć uwagę na to, by nie powtarzać informacji, które zawarłeś w CV, ponieważ Twój list motywacyjny stanie się właściwie bezużyteczny. Wspomnij za to o swoich sukcesach zawodowych, znajomości branży oraz pokaż pasję i zaangażowanie. Istotne jest rozpoczęcie treści dokumentu, które powinno zachęcać do jego przeczytania. Poznaj sprawdzone sposoby na idealne przedstawienie swojej kandydatury
Jakie umiejętności kelnera do CV warto wpisać i jak je przedstawić?
Kelnerka/ kelner podobnie jak kucharz, przedstawiciel handlowy czy nauczyciel przy tworzeniu spersonalizowanego CV powinna kierować się informacjami, które znajdzie w ogłoszeniu rekrutacyjnym. W ten sposób rekruter odniesie wrażenie, że spełnia jego wymagania i jesteś idealnym kandydatem. Umiejętności w CV na kelnerkę/kelnera są równie ważne, co doświadczenie. Powinny być odpowiedzią na wymagania pracodawcy.
Co to referencje?
Mówiąc najprościej – jest to polecenie. Polecenie Ciebie, jako pracownika, przez Twojego poprzedniego pracodawcę. Po co komu takie polecenie? Jest ono bardzo wartościową informacją dla Twojego nowego, potencjalnego pracodawcy. Choć w Polsce ich sprawdzanie nie jest jeszcze tak popularne, jak na zachodzie, to mimo wszystko, starając się o pracę musisz być świadomy, że możesz być poproszony przez rekrutera właśnie o referencje. Jeśli tak się stanie, jest to dobry znak. Oznacza to, że myśli poważnie o Twojej kandydaturze, ale chce jeszcze potwierdzić kompetencje, które wymieniłeś w CV oraz na rozmowie kwalifikacyjnej.
Kiedy warto pochwalić się rekomendacją?
Jeżeli firma, w której ubiegasz się o pracę prosi w ogłoszeniu o referencje – nie masz wyjścia – musisz je umieścić. Oznacza to, że firma zwraca dużą uwagę na rozbudowaną sieć kontaktów osób, które zatrudnia. Wielu pracodawców prosi o referencje podczas drugiego etapu rekrutacji, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna (sprawdź, jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej), dlatego jeżeli jesteś pewien, że w Twoich poprzednich miejscach pracy są osoby, które z całą pewnością wypowiedzą się dobrze o Twoich kompetencjach, pochwal się tym już w CV.
CV referencje – kto może je wystawić?
Najczęściej w CV – co jest zrozumiałe – pojawia się numer do byłego, bezpośredniego przełożonego: do szefa, kierownika, lidera. Najwyższe znaczenie mają natomiast rekomendacje od osób z wyższych szczebli: od prezesa czy dyrektora regionalnego. Jeżeli masz taką możliwość, koniecznie poproś te osoby o ich opinię w razie potrzeby. Dobrze jest jednak poprosić o rekomendację osoby, z którymi na co dzień współpracowałeś i które bez problemu będą potrafiły wypowiedzieć się na Twój temat. Możesz więc poprosić o nie byłego współpracownika, który był Twoim partnerem przy wielu projektach, opiekuna grupy, partnera biznesowego czy nawet swojego stałego klienta.
Dowiedz się więcej: Referencje w CV – co to są referencje?
O co będzie pytał rekruter?
Czego będzie dotyczyła rozmowa rekrutera z osobą rekomendującą? Oczywiście będzie dotyczyła Ciebie i tego, jakim jesteś pracownikiem. Pytania, jakie mogą paść będą dotyczyły Twoich:
- kompetencji twardych )wiedzy) i miękkich (umiejętności interpersonalnych, pracy w grupie);
- zawodowych osiągnięć;
- zakresu obowiązków, jakie wykonywałeś na poprzednim stanowisku;
- cech charakteru;
- stylu pracy
CV sprzątaczka jak opisać doświadczenie?
- napisz o swoich obowiązkach w poprzednim miejscu pracy;
- bardzo dobrze postrzegane są konkrety oraz liczby;
- zadbaj o czytelność tej sekcji, jak i całego CV dla osoby sprzątającej. Stosuj prostą czcionkę, pogrubienia ważnych informacji, punktory i odstępy, nowoczesne CV pozwoli Ci się wyróżnić;
- stosuj zwięzłe opisy, nie dłuższe niż kilka wyrazów;
- pochwal się szczególnymi osiągnięciami zawodowymi
Czy w CV dla osoby sprzątającej warto opisywać wykształcenie?
Zwykle pracodawcy poszukujący sprzątaczek do swojej firmy nie wymagają określonego wykształcenia. Generalnie nie ma szkoły, która przygotowuje do tego zawodu, dlatego nie jest to najważniejsza kwestia. Część pracodawców ma jednak określone wymagania np. status studenta lub posiadanie wykształcenia minimum zasadniczego, dlatego mimo wszystko warto umieścić taką rubrykę w CV.
Sprawdź, co powinno zawierać CV dla osoby sprzątającej
Jak napisać podanie o pracę sprzątaczki?
Prywatne mieszkania, firmy, instytucje lub placówki to miejsca, gdzie może zatrudnić się sprzątaczka. Praca często jest dostępna nawet gdy oficjalnie nie zostały opublikowane żadne oferty pracy. W sytuacjach, gdy dane miejsce nie prowadzi otwartej rekrutacji, możesz spróbować wysłać odpowiednio przygotowane podanie o pracę (sprzątaczka).
Copywriter – kto to?
Copywriter (czyt. kopirajter) – najogólniej jest to osoba pisząca teksty, głównie reklamowe i sprzedażowe, ale wraz z rozwojem branży, wyklarowało się już wiele specjalności copywritingu. Copywriter tworzy też slogany reklamowe, redaguje teksty, tworzy treści na strony internetowe, ulotki, plakaty. Pomaga w pozycjonowaniu stron, pisząc artykuły zgodne z zasadami SEO, przygotowuje scenariusze do spotów reklamowych, hasła na billboardy, a także pisze artykuły do gazet.
Copywriter – praca zdalna czy stacjonarna?
Praca copywriterów może być różna, w zależności od tego, jaką formę przybierze. Zupełnie inaczej wygląda copywriting stacjonarny (w biurze, na etacie), a inaczej copywriting, jako samodzielna praca zdalna. Dowiedz się, jak zarabiać przez internet 2021.
Copywriter – co robi?
Jest to przede wszystkim pisanie:
- tekstów na blogi i strony www;
- opisów produktów;
- publikacji w social mediach;
- artykułów sponsorowanych;
- tekstów reklamowych;
- zapleczowych tekstów SEO;
- tekstów na banery i ulotki;
- artykułów eksperckich wysokiej jakości;
- treści artykułów i reklam prasowych, radiowych i telewizyjnych;
- e-booków, poradników, podcastów, raportów (content marketing);
- newsletterów i ofert handlowych.
Copywriting – jak zacząć?
Początki – jak chyba w każdym zawodzie – nie są łatwe. Może zdarzyć się tak, że na starcie będziesz zmuszony pracować za darmo, żeby zdobyć doświadczenie i zbudować swoje portfolio, które w tym zawodzie są najważniejsze. Potrzebne będą Ci również spore pokłady wytrwałości i cierpliwości. Może minąć sporo czasu, zanim zdobędziesz pierwszą pracę w agencji albo pozyskasz swoich pierwszych klientów.
Kto zatrudnia copywriterów i gdzie szukać ofert pracy?
- Najczęściej jednak copywriterzy zatrudniani są w:
- agencjach reklamowych, marketingowych;
- firmach contentowych i copywriterskich;
- redakcjach;
- firmach korporacyjnych.
Szukasz pracy? Stwórz profesjonalne CV copywriter z naszą pomocą
Copywriter zarobki – ile zarabia copywriter?
Według informacji o zarobkach z portalu pracuj.pl, osoba pracująca w Polsce na stanowisku copywritera zarabia aktualnie, średnio 5300 zł brutto na miesiąc.
Czy jest możliwe zatrudnienie małoletniego?
Przepisy prawa pracy pozwalają podjąć zatrudnienie przez osobę, która ukończyła 15 lat. Praca może być oparta o umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło i musi dotyczyć wykonywania prac lekkich, lub przygotowania zawodowego, czyli tak zwanych praktyk. Osoby w wieku 15-18 są uznawane jako młodociane w świetle prawa pracy, więc w niektórych przypadkach, przed podjęciem zatrudnienia może być potrzebna zgoda rodzica lub opiekuna osoby niepełnoletniej.
Więcej o pracy dla nieletnich – zobacz 11 przykładów prac dla nieletnich
Gdzie znajdę pracę dla nieletnich?
Najlepsze oferty pracy dla niepełnoletnich znajdziesz na poniższych portalach:
- olx
- gumtree
- use.me
- pracuj.pl
- oferia.pl
- freelancer.pl
- zleca.pl
Kolejnym kanałem, przez który można szukać pracy są grupy facebookowe dotyczące pracy dla młodocianych.
Praca dla osób niepełnoletnich. Jak sporządzić CV?
Podejmując swoje pierwsze zatrudnienie, musisz pamiętać o sporządzeniu CV. Większość pracodawców oczekuje przesłania Curriculum Vitae podczas aplikowania na stanowisko. W Twoim dokumencie może brakować doświadczenia, dlatego musisz pamiętać o podkreśleniu swojego wykształcenia, umiejętności i zainteresowań, aby przykuć uwagę rekrutera. CV powinno zostać sporządzone z dużą starannością, pamiętaj też o wyborze dobrego zdjęcia do tego dokumentu.
Wybierz najlepszy program do pisania CV
Jak zrobić CV w PDF?
Wysyłając dokumenty aplikacyjne na wybrane stanowisko niezwykle ważny jest wybór formatu PDF. Jest to najbezpieczniejszy format plików, ponieważ masz wówczas pewność, że potencjalny pracodawca nie będzie miał problemu z otworzeniem plików na swoim komputerze. Nasza aplikacja do tworzenia CV daje możliwość pobrania dokumentu w formacie PDF, dlatego warto wypróbować Ciekawe CV i wygenerować dokumenty aplikacyjne łatwe do otworzenia dla pracodawcy.
Czy można napisać CV na telefonie?
W dobie tak rozwiniętej technologii wiele osób korzysta wyłącznie z telefonów komórkowych, również podczas przygotowywania dokumentów aplikacyjnych. W takim razie jak napisać CV na telefonie? Wejdź w przeglądarkę i wpisz www.ciekawecv.pl, następnie kliknij przycisk „Stwórz CV” i rozpocznij generowanie swojego Curriculum Vitae. Nasza mobilna aplikacja do pisania CV jest dostosowana do wszystkich rodzajów smartfonów, dzięki czemu możesz wygodnie i szybko stworzyć profesjonalny dokument.
Jak napisać CV dla kierowcy?
CV kierowcy powinno zawierać następujące podstawowe elementy: dane personalne oraz kontaktowe, wykształcenie, przebieg pracy zawodowej, ukończone kursy, certyfikaty, szkolenia, umiejętności zawodowe.
List motywacyjny: kierowca – co powinieneś wiedzieć?
List motywacyjny na kierowcę nie powinien być dłuższy niż jedna strona A4. Natomiast powinien być treściwy i nawiązywać zarówno do CV, jak i do treści ogłoszenia o pracę. Zbyt rozległy list motywacyjny nie spełni swojego zadania, czyli nie zwróci należytej uwagi czytelnika.
CV kierowca – z jakich elementów się składa?
CV, czyli życiorys zawodowy jest zbiorem Twoich zawodowych doświadczeń, umiejętności, kwalifikacji oraz etapów edukacji. Rozpoczynając pisanie Curriculum Vitae, należy w pierwszej kolejności dokładnie zapoznać się z treścią ogłoszenia. Dzięki temu dowiesz się, na jakich aspektach powinieneś się skupić oraz jakie umiejętności i doświadczenia podkreślać.
Dowiedz się, jak napisać CV dla kierowcy
CV informatyk: z jakich elementów się składa?
Przykładowa struktura CV składa się z następujących elementów:
- Dane osobowe;
- Podsumowanie zawodowe;
- Doświadczenie;
- Umiejętności;
- Wykształcenie;
- Zainteresowania;
- Klauzula o ochronie danych osobowych.
CV programista: jakich błędów unikać?
Kiedy już napiszesz CV, postaraj się, aby nie zawierało literówek i błędów, zarówno tych ortograficznych, jak i technicznych. Przykładowo, możesz spojrzeć na wcześniej przygotowany dokument po pewnym czasie, co zwiększy prawdopodobieństwo, że zauważysz drobne niedoskonałości. Pamiętaj o prawidłowym sformatowaniu dokumentu i posegregowaniu informacji.
Sprawdź, jak napisać dobre CV programisty
List motywacyjny na stanowisko urzędnicze – z czego się składa?
Osoby starające się pracę w służbie cywilnej powinny spełniać kilka warunków. Praca w urzędzie w Polsce wymaga posiadania obywatelstwa polskiego i pełnych praw publicznych. Co więcej, wymagana jest niekaralność, kwalifikacje pozwalające wykonywać pracę na danym stanowisku (np. wykształcenie prawnicze, administracyjne, wykształcenie w kierunku określonej działalności urzędu, znajomość określonych programów komputerowych itp.) oraz nieposzlakowana opinia.
Przygotuj CV do urzędu z naszymi wskazówkami
Do kogo adresować list motywacyjny w urzędzie?
Dane adresata umieść po prawej stronie dokumentu, poniżej Twoich danych. Wybierz adres, który został podany w ogłoszeniu o pracę. Nazwę instytucji oraz jej pełny adres możesz również znaleźć na stronie internetowej danego urzędu. Zazwyczaj, w ogłoszeniach jest wyraźnie zaznaczone, pod jaki adres kierować swoje aplikacje.
List motywacyjny do urzędu: wzór – jak zakończyć?
List motywacyjny, jak również inne listy formalne, należy zakończyć zwrotem grzecznościowym:
“Z poważaniem”,
“Z wyrazami szacunku”.
Następnie podpisz list swoim imieniem i nazwiskiem. Jeśli możesz, podpisz list własnoręcznie.
Jak rozpocząć perfekcyjne CV?
CV idealne najlepiej rozpocząć od sekcji podsumowania zawodowego, zawierającej ogólne informacje, by następnie przejść do szczegółów. Zadbaj o to, by wstęp do CV obejmował krótkie przedstawienie Twojej osoby, opis umiejętności oraz najważniejszych osiągnięć zawodowych. Postaraj się jednak nie przekroczyć limitu 50 słów.
Doświadczenie w CV – co powinno zawierać?
Doświadczenie to z pewnością jedna z sekcji, na którą pracodawca zwraca szczególną uwagę, dlatego zadbaj o to, by przedstawić je konkretnie i szczegółowo. Sugeruj się ogłoszeniem o pracę, by swoją dotychczasową ścieżkę zawodową opisać w sposób dostosowany do wymagań. Jako pierwsze wymień te obowiązki, których pracodawca zamieścił w ogłoszeniu
Jak opisać wykształcenie w idealnym CV?
Szczegółowe opisywanie edukacji nie jest potrzebne. Lata nauki, nazwa szkoły i kierunku oraz uzyskany tytuł w zupełności wystarczą. W CV umieść ten z poziomów edukacji, który jest przez Ciebie ostatnio ukończonym. Wpisywanie liceum, gimnazjum, a tym bardziej podstawówki jest zbędne.
Jak powinno wyglądać i co powinno zawierać idealne CV? – zajrzyj po więcej informacji
Czy w idealnym CV jest miejsce na zainteresowania?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta i oczywiście twierdząca. Idealna sytuacja to taka, w której pasja kandydata jest związana z pracą, dlatego zainteresowania dopasowane do stanowiska, o które się ubiegasz, będą bardzo dobrze postrzegane przez rekrutera. Pracodawcy doceniają ludzi, którzy mają ciekawe hobby, dlatego stwierdzenia typu: literatura czy kino nie brzmią wiarygodnie.
Jak zostać programistą?
Do zawodu programisty prowadzą cztery drogi. To od Ciebie zależy, którą z nich wybierzesz. A może zdecydujesz się podążać każdą z nich? Wiele osób jest zgodnych co do tego, że aby zrozumieć algorytmy nie potrzeba wyższego wykształcenia, znacznie ważniejsza jest zdobyta wiedza. Studia informatyczne są wymagające i czasochłonne, dlatego polecane są osobom, które mają dużo czasu i motywacji do nauki. Wadą tego rozwiązania jest mała ilość zajęć praktycznych oraz brak nowoczesnych specjalizacji na niektórych uczelniach wyższych.
Czy studia to dobry wybór dla programisty?
Jeśli wychodzisz z założenia, że warto mieć dyplom, który daje większe możliwości, warto zastanowić się, jakie studia wybrać. Najlepsze kierunki studiów to przede wszystkim informatyka (gdzie znajdziesz szeroki zakres specjalizacji), inżynieria procesowa, czy kierunki informatyczno-ekonometryczne.
Bootcampy programistyczne – co to takiego?
Ostatnią metodą zdobywania fachowej wiedzy są tzw. Bootcampy programistyczne, czyli intensywne szkolenia z programowania odbywające się online. Jest to z reguły kilkutygodniowy kurs z mentorem. Lekcje odbywają się na żywo przez Internet, dlatego są doskonałym sposobem nauki programowania w zaciszu domowym, pod okiem doświadczonych specjalistów.
Jak zostać programistą od zera?
Na samym początku spróbuj i przekonaj się, czy jest to praca dla Ciebie. Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z tematem za pomocą książek lub ogólnodostępnych tutoriali. To pomoże Ci zweryfikować, czy chcesz podążać taką drogą lub przekonać się, że zupełnie inaczej wyobrażałeś sobie kodowanie. Następnym krokiem jest staż w firmie informatycznej, gdzie pod okiem doświadczonych specjalistów jesteś w stanie wiele się nauczyć. To doskonała szansa na otrzymanie stałego zatrudnienia, dlatego warto z niej skorzystać.
Więcej informacji o tym, jak zostać programistą znajdziesz w w naszym artykule
Praca dla programisty – gdzie jej szukać?
Jeśli jesteś dopiero na początku swojej zawodowej kariery, ofert pracy z pewnością będziesz szukał na portalach ogłoszeniowych. Jeśli chcesz pracować nad naprawdę ciekawymi projektami, z których będziesz dumny, już na początku swojej drogi zorientuj się w ogłoszeniach. Praca dla początkujących programistów dostępna jest w Internecie, gdzie znajdziesz wiele stron dedykowanych tej branży, między innymi nofluffjobs.com, 4programmers.net, bulldogjob.pl czy justjoin.it. Również portale społecznościowe obfitują w oferty pracy. Szczególnie polecamy specjalne grupy na Facebooku, takie jak: Praca IT/oferty i zlecenia czy Szukam grafika/programisty/Web developera/szukam zleceń.