Pytania o mocne i słabe strony to już stały element niemal każdej rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruterzy je uwielbiają, bo dzięki niemu w szybki i prosty sposób mogą poznać zalety i wady kandydata na dane stanowisko. Tylko jak na nie odpowiadać, by nie stracić swojej szansy na zatrudnienie? Jakie atuty wybrać, a jakie słabe strony lepiej przemilczeć? O tym dowiesz się w poniższym artykule, który pomoże ci dobrze przygotować się do procesu rekrutacji i dzięki temu Twój poziom stresu znacząco się obniży. Zapraszamy do lektury.
Mocne i słabe strony – Spis Treści
- WADY I ZALETY NA ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ
- WADY I ZALETY – PRZYKŁADY
- ROZMOWA KWALIFIKACYJNA WADY – CZEGO NIE MÓWIĆ?
- ZALETY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
- MOCNE I SŁABE STRONY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – PODSUMOWANIE
WADY I ZALETY NA ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ
Zanim odpowiemy na tytułowe pytanie zastanówmy się najpierw, czym właściwie są wady i zalety? Otóż wada to inaczej zła cecha – cecha uważana powszechnie za negatywną, nad którą warto jest pracować, by móc jak najszybciej ją zmienić, usunąć lub choćby zminimalizować. Zaleta to natomiast cecha pozytywna – wszystko to, co wyróżnia nas w dobry sposób i z czego jesteśmy szczególnie dumni. Wady i zalety są więc cechami przeciwstawnymi. Mamy je wszyscy, ale nie każdy potrafi mówić o nich otwarcie i szczerze. Wady bowiem nie zawsze w sobie dostrzegamy, a jeśli nawet, to niekomfortowo i niezręcznie mówić o nich osobie, przed którą chcemy wypaść jak najlepiej. Zalety – tutaj jest łatwiej, jednak i te bywają dla nas kłopotliwe, ponieważ zastanawiamy się które wybrać, by zostać zapamiętanym i jednocześnie trafić w oczekiwania potencjalnego pracodawcy?
WADY I ZALETY – PRZYKŁADY
WADY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Jedno jest pewne – do pytania o wady i zalety warto wcześniej się przygotować. Przemyśleć swoje mocne i słabe strony osobowości. Spontaniczna odpowiedź nie jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem. Słabe strony pracownika przykłady:
Poznaj rodzaje CV
“POZYTYWNE” WADY
Jeśli zastanawiasz się, jakie wady wymienić na rozmowie kwalifikacyjnej, najlepiej jeśli będą to tzw. “pozytywne” wady, czyli cechy, które – zależnie od sytuacji – mogą mieć nacechowanie zarówno negatywne, jak i pozytywne. Wówczas, w zależności od rodzaju stanowiska, na które aplikujemy, dobieramy takie słabe strony zawodowe, które akurat w tej branży odbierane są jako zalety, czy może bardziej nieistotne mocne strony. Słabe strony pracownika biurowego to np. perfekcjonizm i nadmierna skrupulatność, które faktycznie stanowiłby wadę pracownika na stanowiskach wymagających kreatywności lub działania pod presją czasu. Natomiast w biurze będą to cechy mile widziane, wręcz wymagane przez pracodawcę. Idąc dalej tym tropem, na rozmowie o pracę na stanowisko konsultanta ds. obsługi klienta na pytanie, jakie są pana słabe strony, możesz śmiało odpowiedzieć, że są to: przesadny ekstrawertyzm i gadatliwość. W kontekście tej sytuacji nie będą to słabe strony, tylko atuty pracownika. Podobnie zresztą, jak nieśmiałość i indywidualizm, które na pewno nie sprawdziłyby się w zawodach związanych z pracą w grupie czy wystąpieniami publicznymi, natomiast w pracach o innym charakterze – np. związanych z programowaniem czy wymagających analitycznego myślenia – nie będą to może silne strony, ale cechy nie mające praktycznie żadnego znaczenia i wpływu na jakość wypełnianych obowiązków. Podanie takich wad to jeden ze sposobów radzenia sobie z niewygodnym pytaniem o Twoje słabe strony osobowości. Przykłady “pozytywnych” wad:
- nadmierna chęć pomagania – to wada, ponieważ ta cecha może obniżać skuteczność i rozpraszać jeżeli stanowisko, na które aplikujesz jest w pełni samodzielne; będzie to zaleta, jeśli chcesz zdobyć pracę jako np. ratownik medyczny czy pielęgniarka;
- empatia – wada u komornika czy windykatora; zaleta u pracownika socjalnego i pielęgniarki.
Słabe i mocne strony nie są więc z góry jasno podzielone. To, co jest wadą w jednym zawodzie, w innym – może okazać się zaletą.
WADY NIEISTOTNE
Innym, niemniej sprytnym, sposobem jest wymienić swoje słabe strony charakteru, które wiesz, że nie będą miały żadnego wpływu na pracę na stanowisku, o które się starasz. Podejmując pracę w biurze, jako słabe strony możesz wymienić na przykład strach przed wystąpieniami publicznymi. Aplikując na stanowisko pracownika restauracji w odpowiedzi na pytanie, jakie są twoje słabe strony możesz powiedzieć, że jest to niechęć do pracy przy komputerze i związana z tym monotonia. Dzięki temu odpowiemy na pytanie rekrutera, ale nie stracimy zbyt wiele w jego oczach.
“MOJE WADY? – RADZĘ SOBIE Z NIMI”
Aby wybrnąć z twarzą z pytania o słabe strony pracownika polecamy kolejne dobre rozwiązanie: wymień swoje wady i natychmiast dopowiedz, jak sobie z nimi radzisz. Jeżeli nie posługujesz się językiem obcym w stopniu komunikatywnym, możesz powiedzieć, że tak jest, ale w związku z tym jakiś czas temu zapisałeś się na kurs językowy. W ten sposób pokazujemy pracodawcy, że po pierwsze – dostrzegamy nasze słabe strony, po drugie – że mamy motywację do ich zmiany, a po trzecie – że jesteśmy konsekwentni w działaniu i zdeterminowani. Umiejętność krytycznego, obiektywnego spojrzenia na sytuację – szczególnie jeśli dotyczy bezpośrednio nas samych – jest przecież cechą cenioną przez pracodawców. Przyznając się, jakie są Twoje wady na rozmowie kwalifikacyjnej, niechcący wspominasz też, jakie są Twoje mocne strony. Słabe strony na rozmowie kwalifikacyjnej – przykłady tych, z którymi mogłeś już sobie poradzić:
- umiejętność pracy zespołowej: Zdarzało się, że miewałem trudności w zadaniach zespołowych. Związane one były głównie z tym, że często brałem na siebie zbyt wiele. Teraz to wiem i staram sam się pilnować, gdy tylko w mojej głowie pojawia się myśl, że ja wszystko zrobię najlepiej. Moi koledzy przecież też potrafią.
- rzucenie palenia: Kiedyś dużo paliłem, co nie było mile widziane w mojej poprzedniej pracy, dlatego postanowiłem to zmienić i jak dotąd trzymam się tego postanowienia. Jak widać – można.
- nieśmiałość: Od dziecka byłam raczej nieśmiała. Wiedziałam, że w mojej wymarzonej pracy dziennikarskiej będzie mi to tylko przeszkadzało, dlatego przeczytałam kilka dobrych książek, wzięłam udział w kilku kursach i dziś praktycznie nie ma śladu po mojej dawnej nieśmiałości. Nawet przemówienia publiczne nie stanowią dziś już dla mnie problemu.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA WADY – CZEGO NIE MÓWIĆ?
Jakie mogą być słabe strony człowieka? Jest ich oczywiście całe mnóstwo. Jednak nie wszystkie słabe strony na rozmowie kwalifikacyjnej powinny zostać zaprezentowane. Istnieją słabe strony, które będą przeszkadzały w każdej pracy. Są to chociażby: roztrzepanie, spóźnialstwo czy lenistwo. Lepiej nie mów też, że nie masz żadnych wad. Przecież wszyscy je mamy. Wypierając się ich nie zaplusujesz, a tylko udowodnisz, że albo ich nie dostrzegasz, albo że jesteś po prostu nieszczery. Kolejne cechy, jakich lepiej nie wymieniać jako swoje wady to: pracoholizm, perfekcjonizm i poczucie humoru. Uwierz, że wymieniając te cechy nie wykażesz się sprytem i błyskotliwością, bo przed Tobą na podobny pomysł wpadły już setki kandydatów.
SŁABE STRONY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – ILE MÓWIĆ?
Kończąc kwestię wad, bilans mocnych i słabych stron musi zawsze zawierać przewagę tych pierwszych. O słabych stronach nie warto mówić zbyt wiele i zanadto się uzewnętrzniać, bo im więcej powiesz, tym dłużej twoja wada pozostanie w pamięci rekrutera. Należy więc szerzej i dokładniej omówić swoje mocne strony zawodowe, a o wadach zaledwie wspomnieć, oczywiście zgodnie z powyższymi wskazówkami. Warto też pamiętać, aby nie robić dużych dysproporcji między zaletami i wadami. Nie wypadniesz najlepiej jeśli wymienisz 10 zalet, a tylko dwie wady. Najlepiej skupić się na 4-5 zaletach i 2-3 wadach.
ZALETY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Mimo, że mocne strony na rozmowie kwalifikacyjnej wymienić jest zdecydowanie łatwiej, niż wady, to kwestię tę również warto sobie wcześniej przemyśleć. Jest to przecież bardzo ważny punkt rozmowy, kiedy możesz udowodnić, że jesteś odpowiednią osobą na aplikowane stanowisko. Nie zmarnuj więc tego pytania podając twoje mocne strony, które jako pierwsze, spontanicznie wpadną ci do głowy. Czy umiesz odpowiedzieć na pytanie jakie są moje mocne strony?
Przeczytaj artykułu i stwórz świetne CV
- Jak napisać CV
- Jakie umiejętności wpisać w CV?
- Jak napisać list motywacyjny
- Zdjęcie do CV
- Obsługa komputera w CV?
Mocne strony pracownika przykłady– KTÓRE WARTO WYBRAĆ?
Najlepiej, gdy silne strony pracownika pokrywają się z oczekiwaniami pracodawcy. W tym celu warto jeszcze raz, uważnie spojrzeć na ogłoszenie o pracę, które wystawiła firma, konkretnie w punkt „wymagania” i wybrać swoje zalety właśnie „pod” te oczekiwania. Na przykład starając się o stanowisko doradcy klienta w banku powiedz, że potrafisz świetnie nawiązywać i utrzymywać relacje biznesowe. Podczas rekrutacji na stanowisko sprzedawcy pochwal się, że dobrze czujesz się w negocjacjach i uwielbiasz pracę z ludźmi. Jeśli chcesz zostać księgową – zaznacz, że cechuje cię wyjątkowa dokładność i sumienność. Dzięki temu pracodawca będzie mógł odnieść wrażenie, że jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko. Pamiętaj jednak, żeby nie oszukiwać w CV. Jeśli na przykład wystąpienia publiczne nie są Twoją mocną stroną, a na danym stanowisku ta umiejętność jest mile widziana – zaznacz to w “wadach” i dodaj, że wiesz jak ważna to cecha na tym stanowisku i że bardzo intensywnie i wielotorowo pracujesz nad jej rozwojem poprzez np. czytanie książek, udział w licznych kursach i webinarach. Kłamiąc na ten temat, a jest to kluczowa cecha, to wyjdzie to w pierwszych dniach pracy i już na starcie tracimy w oczach pracodawcy i zmniejszamy swoje szanse na przedłużenie umowy po okresie próbnym.
MOCNE STRONY – PRZYKŁADY
Temat twoich zalet warto rozwinąć i wszystkie wymieniane cechy poprzeć choćby jakimś krótkim przykładem, by nie pozostać gołosłownym w swoich zapewnieniach. Mocne strony człowieka to na pewno przyjemniejszy temat, niż jego wady, więc tym bardziej warto tutaj pokusić się o kilka słów więcej. Poniżej zostały zaprezentowane przykładowe mocne strony, o których warto wspomnieć na rozmowie rekrutacujnej.
Zalety przykłady:
- dokładność: Lubię, gdy wszystko jest na swoim miejscu i zawsze upewniam się, że wszystkie sprawy mam dopięte na ostatni guzik. Mam wypracowany system, który pomaga mi czuwać nad tym bez większego wysiłku;
- kreatywność: Nie boję się zmian i nowych wyzwań, codziennie szukam nowych inspiracji. W poprzedniej firmie zaprojektowałam nawet nowe logo.
- dbanie i relacje biznesowe: Uważam, że potrafię budować długofalowe relacje biznesowe w oparciu na obopólne zaufanie. Zawsze informuję ich o najnowszych promocjach, żeby mieli poczucie, że nic ich nie omija. Dzwonię do nich też co jakiś czas z zapytaniem, czy dany produkt spełnia ich oczekiwania, czy mają jakieś pytania lub czy w czymś jeszcze mogę im pomóc.
- pewność siebie: Bardzo łatwo nawiązuję kontakty międzyludzkie, nie mam problemu z wystąpieniami publicznymi ani z rozmowami z kluczowymi klientami. Zawdzięczam to długoletniemu doświadczeniu w branży oraz nabytym kompetencjom.
- umiejętność pracy w zespole: Kocham pracę z ludźmi – to sprawia, że wszyscy możemy się czegoś nawzajem od siebie nauczyć. Kiedy jest jakieś zadanie do wykonania wspólnie, potrafię bez najmniejszego problemu dogadać się nawet z kolegą, za którym na co dzień nie przepadam.
- profesjonalizm: Nie łatwo jest mnie wyprowadzić z równowagi. Zawsze do końca wysłucham, co klient ma mi do powiedzenia i pięć razy się zastanowię, zanim mu odpowiem. Ponadto umiem okazać szacunek i postępuję według zasad firmy oraz fair play biznesowego.
- zdolności negocjacyjne: Chętnie negocjuję z kontrahentami. Wiem, że niektórym sprawia to trudność, ale ja potrafię naprawdę zręcznie i z pomysłem poprowadzić rozmowę tak, by ugrać coś więcej na korzyść firmy, mając jednocześnie na uwadze, by obie strony były ostatecznie zadowolone.
INNE MOCNE STRONY – LISTA:
Zalety należy dopasować do charakteru pracy, o którą się staramy oraz do wymagań pracodawcy. Najlepiej więc zacząć od początku, czyli od wypisania wszystkich swoich zalet na kartce, a później przejść do kroku drugiego, czyli wybrania cech najbardziej pasujących do stanowiska, na które aplikujesz. Możliwości jest naprawdę wiele.
cierpliwość |
lojalność |
znajomość języków obcych |
zaangażowanie |
zdyscyplinowanie |
asertywność |
komunikatywność |
chęć podnoszenia kwalifikacji |
MOCNE I SŁABE STRONY ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – PODSUMOWANIE
Pytanie o mocne i słabe strony pracownika jest prawdopodobnie jednym z trudniejszych pytań, z jakimi przyjdzie ci się zmierzyć podczas rozmowy kwalifikacyjnej. ponieważ jest to pytanie dość niewygodne. Dzięki niemu rekruter sprawdza też, jak sobie radzisz w sytuacjach stresowych. Z tego względu, by uniknąć niepotrzebnych nerwów, najlepszym pomysłem jest się po prostu do niego przygotować. Pamiętaj przy tym, że pytanie to nie ma na celu wybić cię z rytmu, czy rzucić ci kłody pod nogi. Zadający je rekruter przede wszystkim chce lepiej cię poznać, by móc rozważyć twoją kandydaturę. Pozwól mu więc na to. Nie omijaj tematu, bądź wiarygodny, niewygodne kwestie po prostu przemilcz, a na pewno uda ci się zdobyć nową pracę. Powodzenia!
Zwiększaj swoją wiedzę z Ciekawe CV – Zobacz kolejne artykuły:
- Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej
- Jak napisać podanie o pracę?
- Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon
- Co napisać w mailu z CV
- Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?
- Kursy i certyfikaty w CV – gdzie wpisać prawo jazdy w CV?
- Podanie o praktyki – jak napisać podanie o praktyki zawodowe wzór
- Wniosek o urlop macierzyński – gotowy wzór
- Szukam pracy za granicą, czyli gdzie znaleźć zatrudnienie i jak wygląda życie za granicą?
- List motywacyjny bez doświadczenia zawodowego
- List motywacyjny pracownik socjalny – stwórz CV pracownika socjalnego