PR – te dwie litery zrobiły dużą karierę do tego stopnia, że trudno myśleć o prowadzeniu jakiejkolwiek firmy bez uwzględniania public relations. Każdy właściciel biznesu powinien zdawać sobie sprawę z ważnej rzeczy – jeżeli nikt nie mówi o jego firmie – to tak, jakby nie było jej wcale. Aby odnieść sukces, potrzebujesz rozgłosu, a rozpoznawalność marki w sieci oraz jej dobry wizerunek stworzysz, wykorzystując działania public relations. Czym jest PR? I jak wygląda praca w tej branży?
Public Relations – spis treści:
- PR – co to znaczy?
- PR a marketing
- PR a content marketing
- Praca PR – jak wygląda i co musi umieć specjalista ds. public relations?
- Co to znaczy PR i czy warto w niego inwestować? Podsumowanie
PR – co to znaczy?
PR, czyli Public Relations to nic innego jak wszelkie działania, których celem jest dbanie o pozytywny wizerunek, a także kształtowanie dobrych stosunków z otoczeniem organizacji lub działającej publicznie osoby. PR-owiec wykorzystuje do tego różne narzędzia między innymi media tradycyjne, media społecznościowe czy kontakty osobiste. Pomaga także odzyskać utraconą reputację w momencie kryzysu wizerunkowego.
Co to PR? Niektórzy utożsamiają go z brandingiem, inni z marketingiem. Tymczasem jego istota polega na wspieraniu firm w procesie budowania silniejszej marki. Agencje pomagają swoim klientom promować ich produkty i usługi w taki sposób, aby inni chcieli je kupić.
Jakie są cele public relations?
- Budowanie wizerunku – wszelkie działania, które mają zwiększać świadomość oraz tożsamość marki podczas prowadzenia różnych akcji społecznych. W tym celu wykorzystuje się media społecznościowe, portale informacyjne, a także blogerów, influencerów czy youtuberów.
- Budowanie społeczności – w tym przypadku chodzi o dbanie o dobre relacje z obserwatorami i fanami, czyli potencjalnymi klientami. Ważne jest tworzenie angażujących treści i przekazów, które zachęcają do interakcji z odbiorcami.
- Zwiększenie rozpoznawalności marki – rozpoznawalność zwiększa się poprzez prezentowanie marki na różnego rodzaju kanałach, ponieważ odbiorcy chętniej inwestują w coś, o czym już słyszeli, czy widzieli.
- Efektywne działania w sytuacjach kryzysowych – w tym przypadku chodzi o planowanie odpowiednich działań mających złagodzić skutki powstałego kryzysu, ale również zapobieganie sytuacjom, które mogą narazić markę na utratę wizerunku.
Wśród innych celów wyróżnia się także prezentację firmy jako sprawnie zorganizowanej całości, uzupełnianie wiedzy na temat organizacji, pozycjonowanie przedsiębiorstw na rynku, wspieranie działań reklamowych, a także pozyskiwanie akceptacji ze strony władz lokalnych. Bieżące cele zależą tak naprawdę od aktualnie realizowanej strategii przez dane przedsiębiorstwo.
Działania PR – narzędzia wykorzystywane w sieci
Zakres działań public relations wciąż się rozrasta, a to za sprawą powstawania nowych kanałów i rodzajów współpracy. Większość odbywa się w sieci, dlatego fakt posiadania strony internetowej przez firmę już nikogo nie dziwi, chociaż warto wiedzieć, że profesjonalna witryna jest niezbędna do dbania o pozytywny wizerunek. Podobnie, jak systematyczne używanie innych narzędzi, które pozwoli skutecznie przyspieszyć zaplanowane efekty. Jakie to narzędzia?
- Media społecznościowe;
- video content;
- mailingi,
- blog firmowy;
- współpraca z blogerami i influencerami;
- media relations (artykuły, recenzje, notki prasowe, wywiady);
- sponsoring witryn;
- różnego rodzaju konferencje prasowe.
Czarny PR co to znaczy?
Czarny PR jest odwróconą strategią budowania opinii o marce. Co to oznacza w praktyce? Jego celem jest zniszczenie dobrego wizerunku i obniżenie pozycji rynkowej konkurencji. W ramach takich działań często wykorzystuje się manipulację oraz dezinformację.
PR a marketing
Marketing jest szerszym pojęciem niż public relations. Celem działań marketingowych jest pozyskanie klientów i sprzedanie im produktu, z kolei PR dąży to tego, aby ludzie mieli ogólne dobre skojarzenia z marką. Nie chodzi tu tylko o produkt, ale całą firmę, która w opinii innych ma być życzliwa, etyczna oraz godna zaufania. Można więc powiedzieć, że dobry PR jest wsparciem, a nawet elementem strategii marketingowej. Z jednej strony budujemy zaufanie odbiorców działań PR, a z drugiej zachęcamy do kupna produktu poprzez odpowiednią promocję i złożone działania marketingowe.
Szukasz pracy w marketingu na stanowisku kierowniczym? Stwórz profesjonalne CV managera!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skorzystaj z naszych poradników:
- Szablony CV
- Pokolenie Z
- Książeczka sanepidowska
- Jaki zawód wybrać?
- Przebranżowienie i przekwalifikowanie
- Cel zawodowy w CV
- Jak wpisać wykształcenie w CV?
- Najlepiej płatne zawody w Polsce
- Jak i gdzie szukać pracy?
- Praca dla nieletnich
- Program do pisania CV
PR a content marketing
Od jakiegoś czasu zaczęto zauważać pozytywne efekty połączenia działań content marketingowych oraz public relations. Kompleksowe podejście skutecznie buduje lojalność i świadomość klientów. Coraz częściej kampanie reklamowe, treści marketingowe i wizerunkowe oparte są na jednolitej strategii komunikacyjnej bazującej na tej samej zawartości. Często też bywa tak, że specjalista od PR otrzymuje gotowe już treści, które rozprzestrzenia w odpowiedni sposób – najczęściej w mediach tradycyjnych, społecznościowych oraz w innych źródłach, które pozwalają mu dotrzeć do potencjalnych klientów.
PR-owcy często wykorzystują tworzone treści, aby budować relacje z osobami, które nie są jeszcze klientami danej firmy. Odpowiednio zaplanowany content marketing może sprawić, że odbiorca sam zacznie poszukiwać nadawcy komunikatu.
Chcesz zostać copywriterem? Marzysz o pracy content managera? Zobacz, jak wygląda przykładowe CV copywritera:
Praca PR – jak wygląda i co musi umieć specjalista ds. public relations?
Praca w PR jest przede wszystkim bardzo odpowiedzialna, ponieważ odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki. W głównej mierze polega na kontaktach z ludźmi. Trudno w tym przypadku mówić o indywidualnym zajęciu. PR-owcy tworzą najczęściej zespoły marketingowe mające dbać o budowanie wizerunku firmy, instytucji lub osoby publicznej, która im to zleca. W tej pracy trudno narzekać na nudę, ponieważ obowiązki są bardzo zróżnicowane. Czym zajmuje się specjalista PR?
- Identyfikowaniem głównych grup docelowych i określaniem najlepszych sposobów dotarcia do nich;
- tworzeniem komunikatów prasowych i informacji dla mediów;
- odpowiadaniem na pytania ze strony mediów i udzielaniem wywiadów;
- organizowaniem wydarzeń i konferencji;
- współpracą z kierownictwem, działem HR oraz udziałowcami firmy;
- opracowywaniem sposobów pozyskiwania funduszy dla firmy;
- przygotowywaniem przemówień dla kadry kierowniczej firmy;
- weryfikowaniem efektywności prowadzonych działań.
Jakie umiejętności musi posiadać specjalista odpowiadający za PR firmy?
Każde CV jest inne, a życiorys PR-owca musi dodatkowo kłaść nacisk na umiejętności kandydata. Odpowiednia osoba na to stanowisko wie o marketingu niemalże wszystko, jest kreatywna, zdecydowana oraz dobrze zorientowana w aktualnych trendach na rynku mediów. Jakie jeszcze umiejętności powinien posiadać specjalista od PR?
- Umiejętności komunikacyjne (pisemne, prezentacyjne, ustne);
- znajomość mediów społecznościowych;
- dobra organizacja;
- umiejętność pracy pod presją czasu;
- znajomość nowoczesnych narzędzi komunikacji w internecie;
- planowanie eventów i wydarzeń;
- świadomość biznesowa.
Chcesz pracować w PR? Musisz zawsze trzymać rękę na pulsie. Aktualne trendy w sieci to nie wszystko, co musisz wiedzieć. Liczy się też ciekawość świata i ludzi, łatwość nawiązywania kontaktów i gotowość do pracy często w niestandardowych godzinach.
Co to znaczy PR i czy warto w niego inwestować? Podsumowanie
Działania public relations bardzo częstą ratują firmy od przykrych konsekwencji sytuacji kryzysowych oraz pozwalają budować pozytywny wizerunek wśród odbiorców. Jak wiadomo dobra opinia w mediach oraz w społeczności jest kluczowa do prowadzenia efektywnego biznesu. Zależy Ci na rozpoznawalności Twojej marki? Zwiększeniu wiarygodności wśród odbiorców? Robieniu naturalnego szumu wokół firmy? Wzbudzaniu zainteresowania mediów? Nie bagatelizuj korzyści, jakie dają regularnie prowadzone działania public relations.
Sprawdź też:
Przykładowe CV
Co napisać w mailu z CV, czyli skuteczna wiadomość do pracodawcy
Jak napisać CV po angielsku?
Jak napisać podanie o pracę?
Zdjęcie do CV: czy w CV musi być zdjęcie? jakie zdjęcie do CV wybrać?
Awans zawodowy nauczyciela – jakie są stopnie nauczycielskie?
Jak napisać CV i dopasować je do konkretnej oferty pracy?
List motywacyjny pracownik socjalny – stwórz CV pracownika socjalnego
Praca na pół etatu – jak wygląda zatrudnienie na pół etatu?
Jak stworzyć profesjonalne CV dla elektryka?
CV dla fryzjera – jak stworzyć CV i list motywacyjny dla fryzjera
Gotowe wzory CV do wypełnienia – Zobacz 24 szablony CV do pobrania