
Co to HR? Praca w HR na czym polega? Co oznacza skrót HR? Zadajesz sobie te pytania i cały czas szukasz satysfakcjonującej odpowiedzi? Chciałbyś zatrudnić się w tej branży, ale nie wiesz do końca co robi pracownik HR? Przeczytaj ten artykuł, a wszystkie Twoje wątpliwości zostaną rozwiane!
Spis treści:
- HR – co to?
- Praca HR – obowiązki
- Co to jest HR miękki i twardy? – działy HR
- Human resources – jak zacząć pracę w HR?
- Praca w HR – jakie umiejętności są potrzebne?
- HR co to – słownik słów angielskich, używanych w branży HR
- HR business partner zarobki – ile możesz dostać na przykładowych stanowiskach
HR – co to?
Skrót HR pochodzi od angielskiego Human Resources. W wolnym tłumaczeniu oznacza zasoby ludzkie. Branża HR odnosi się wobec tego do zatrudnienia w sektorze odpowiedzialnym za zarządzaniem zasobami ludzkimi. Jak to rozumieć? Co należy do obowiązków ludzi zatrudnionych w tym sektorze? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Dział HR czym się zajmuje?
Dział HR zajmuje się głównie rekrutacją, zatrudnieniem, szkoleniami i kwestiami administracyjnymi pod kątem świadczeń pracowniczych. Osoby pracujące w tym sektorze odpowiadają za personel – to oni w głównej mierze przyczyniają się do analizowania, czy ktoś powinien zostać zatrudniony w danej firmie czy nie. To jednak nie jest wszystko, za co odpowiedzialni są HRowcy.
Poza rekrutacją, HRowcy są także pośrednikami pomiędzy przełożonymi, a pracownikami. Odpowiadają oni zarówno za realizowanie wizji pracodawców, jak i analizowanie oraz proponowanie nowych rozwiązań w sytuacjach, gdy aktualne już nie przynoszą zysków, a może nawet powodują straty.
Praca HR – obowiązki
Powyżej omówione zostały kwestie ogólne. Przejdźmy zatem do szczegółów. Czym konkretnie zajmują się pracownicy zatrudnieni w HR? Zarządzanie zasobami ludzkimi jest niezwykle istotne, ale z czym wiąże się dokładnie?
- Rekrutacja na stanowiska – do ich zadań należy przegląd kandydatów i wybór tych odpowiednio wykwalifikowanych, spełniających oczekiwania firmy. Składa się na nią:
- publikacja ogłoszeń – w celu znalezienia kandydatów umieszcza się ogłoszenia, informujące o naborze;
- wybór CV – zgłoszenia, które napłyną muszą być przejrzane i odpowiednio wyselekcjonowane – wybiera się tylko te pasujące do danej oferty;
- przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych – spośród wyselekcjonowanych CV tylko część kandydatów zapraszanych jest na rozmowę kwalifikacyjną.
- Zapewnienie odpowiednich warunków pracy dla obecnie zatrudnionych:
- przygotowywanie szkoleń dla pracowników w zakresie ich praw i obowiązków oraz dopilnowywanie, by były one przestrzegane;
- motywowanie pracowników – to dział HR odpowiedzialny jest za kontrolę i udostępnianie zatrudnionym benefitów pracowniczych;
- dbałość o dobrą komunikację i atmosferę w firmie.
HR sam w sobie został jednak wewnętrznie podzielony na miękki i twardy.
Zobacz, na czym polega praca w korporacji

Co to jest HR miękki i twardy? – działy HR
Powyżej możesz przeczytać, jakie ogólne obowiązki spoczywają na pracownikach z działu HR. W zależności od tego, do jakiej kategorii je zaliczymy, możemy je podzielić na dwa działy.
Miękki HR
Dotyczy relacji z pracownikami i warunków z pracy. Rozszerza się na zadania związane z rekrutacją, jednak ta specjalizacja skupia się na pracy bezpośrednio z ludźmi oraz na komunikacji z nimi. To pracownicy tego działu, oprócz rozmów z kandydatami i współpracą z zatrudnionymi, dbają o atmosferę, jaka panuje w miejscu pracy. Ich celem jest zwiększenie satysfakcji pracowników oraz podwyższenie poziomu wykonywanych przez nich zadań.
Twardy HR
To z kolei praca wśród dokumentów i formalności. Choć dotyczy podobnych zagadnień, to odnosi się do nich z innej strony. Osoby zatrudnione w tym dziale HR muszą się liczyć z tym, że nie będą mieć dużego kontaktu z nowymi ludźmi, a ich praca będzie się skupiała na umowach czy rozliczeniach.
Wybór zależy jednak od tego, jakie posiadasz kwalifikacje zawodowe.

Human resources – działy HR lista obowiązków
Miękki HR
- Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych;
- analizowanie satysfakcji pracowników, ich opinii oraz sugestii co mogłoby być inaczej, żeby pracowało się lepiej;
- kreowanie pozytywnego wizerunku firmy;
- publikowanie ofert pracy;
- selekcja CV kandydatów;
- wprowadzanie nowych pracowników do firmy.
Twardy HR
- Wyliczanie wynagrodzeń i urlopów pracowników (w tym rozliczanie zwolnień lekarskich);
- przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem;
- zawieranie umów o pracę z pracownikami;
- obsługa systemu kadrowo – płacowego;
- zgłoszenia do instytucji państwowych, takich jak ZUS czy urząd skarbowy.
Jak łatwo zauważyć, jest znaczna różnica pomiędzy działami HR. Zastanów się czy bardziej odpowiada Ci praca nastawiona na kontakt z ludźmi czy w otoczeniu dokumentacji?
Human resources – jak zacząć pracę w HR?
Chcesz zdobyć zatrudnienie w branży HR, ale nie wiesz, jakiego wykształcenia mogą od Ciebie oczekiwać? Najprostszą, choć nie jedyną, odpowiedzią są studia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Bez trudu znajdziesz je na wielu uczelniach w Polsce. Już podczas wyboru musisz sobie jednak zadać pytanie który dział HR bardziej Cię interesuje. W celu rozpoczęcia pracy w miękkim, możesz pomyśleć o studiach, które pomogą Ci zrozumieć innych ludzi, takich jak psychologia. Bardzo istotna będzie tu też znajomość języków obcych, żeby móc płynnie i z łatwością porozumiewać się z zagranicznymi klientami. Co więcej, jeśli posiadasz wykształcenie w zupełnie innej branży, ale masz predyspozycje do bycia dobrym rekruterem – możesz okazać się atrakcyjnym kandydatem dla pracodawcy. Jeżeli znasz się, np. na branży IT, to dobrze rozumiesz ten rynek, przez co łatwiej będzie Ci selekcjonować nowych pracowników do firm technologicznych.
Z kolei w twardym HR – ze względu na zajmowanie się sprawami administracyjnymi, prawnymi, płacowymi i kadrowymi – wymagana jest znajomość programów. Mogą się tu przydać studia z zakresu przedsiębiorczości, czy ukierunkowanych na rozwijanie twardych kompetencji, takich jak chociażby obsługa potrzebnych systemów. Znajomość zagadnień kadrowo – płacowych oraz prawa także będzie bardzo przydatna.

Profesjonalne CV do branży HR
Jeśli uważasz, że praca w HR jest dla Ciebie odpowiednia – aplikuj! Pamiętaj jednak, że aby pracować wśród ludzi, którzy zawodowo zajmują się analizowaniem dokumentów kandydatów, musisz wykazać się dobrym CV. Szczególnie w tej branży pracodawca zwróci uwagę na poprawność i estetykę wykonania. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć życiorys – skorzystaj z pomocy naszego kreatora. Dzięki niemu okaże się to banalnie proste, a Twoje CV będzie świadczyło o dużym doświadczeniu i zaangażowaniu.
Oczywiście działy HR nie wyznaczają tylko dwóch możliwych stanowisk. W zależności od etapu w rozwoju zawodowym, na którym będziesz oraz od ścieżki, którą wybierzesz, możesz piąć się w karierze po kolejne posady.

HR praca – przykładowe stanowiska HR
- Specjalista ds. rekrutacji;
- specjalista ds. kadr i płac;
- specjalista ds. szkoleń;
- specjalista ds. oceny i rozwoju;
- specjalista ds. Employer Brandingu (EB) i komunikacji wewnętrznej;
- HR Business Partner;
- HR manager;
- trener wewnętrzny / coach;
- dyrektor ds. personalnych;
- doradca zawodowy.
Praca w HR – jakie umiejętności są potrzebne?
Wiesz już jakie wykształcenie pomoże Ci w zdobyciu pracy w sektorze human resources. Pamiętaj, że wiedza to nie wszystko! Pracodawca z pewnością zwróci uwagę na umiejętności i cechy, jakie posiadasz. Będą one świadczyć o tym, czy odnajdziesz się na stanowisku, na które aplikujesz.
HR miękki

- Umiejętności interpersonalne – powinny być nawet wyższe niż u przeciętnego człowieka, ponieważ osoby na takich stanowiskach muszą z empatią i zrozumieniem podchodzić do każdego kandydata z osobna, zwłaszcza przy przekazywaniu dobrych i złych wiadomości;
- cierpliwość oraz odporność na stres – rozmowy z innymi ludźmi mogą przebiegać różnie – nie każdy będzie zachwycony telefonem czy potrzebą stawienia się w danym miejscu, należy jednak pamiętać, że ta praca zakłada, iż potrafimy wytrzymać wszystkie takie sytuacje;
- umiejętność rozwiązywania konfliktów – jest to powiązane z umiejętnościami interpersonalnymi.
HR twardy
- Dokładność – istotna będzie skrupulatność i porządek zachowany w dokumentacji; kadry nie mogą sobie pozwolić na pomyłkę, gdyż może się odbić na stratach dla firmy;
- dobra organizacja pracy – HR-owiec musi umieć ustalić priorytety, aby najważniejsze zadania były wykonane jako pierwsze;
- chęć rozwoju – zmieniające się prawa, zasady i aktualizacje programów – pracownik musi być czujny i wszystkie zmiany wprowadzać na bieżąco;
- punktualność – oprócz oczywistego przychodzenia do pracy na czas, posada w tym dziale HR wymaga także terminowości w pełnieniu obowiązków;
- zdolność analitycznego myślenia – nie każda informacja jest łatwa do przyswojenia – czasem trzeba się dłużej zastanowić, żeby wciągnąć wnioski (jednocześnie nie może to trwać zbyt długo);
- zdolność do pracy pod presją czasu – biorąc pod uwagę, że wszystko musi być wykonane na czas, presja z tym związana nie może spowalniać ludzi na takich stanowiskach – a wręcz przeciwnie.

Szkolenia BHP – kogo w zakładzie obowiązuje szkolenie w zakresie BHP?
HR co to – słownik słów angielskich, używanych w branży HR
Wiesz już więcej niż wcześniej, ale nadal kłopotem są dla Ciebie słowa pochodzące z języka angielskiego, które firma HR stosuje każdego dnia? Przygotowaliśmy dla Ciebie mały słownik, dzięki któremu łatwo odnajdziesz się w tej przestrzeni.
- Human resources po polsku to, jak już zostało wspomniane, zasoby ludzkie. Jeśli mówimy o branży HR, to mamy na myśli zarządzanie zasobami ludzkimi.
- Onboarding po polsku to nic innego, jak socjalizacja organizacyjna. Polega ona na zaaklimatyzowaniu nowych pracowników i wcieleniu ich do zespołu. Przebiega poprzez przekazanie im wiedzy potrzebnej do pracy w danej organizacji.
HR business partner zarobki – ile możesz dostać na przykładowych stanowiskach
Jak we wszystkich branżach, także w HR, zarobki zależą od stanowiska, które obejmujesz. Średnia pensja dla specjalisty ds. HR wynosi 7 650 zł brutto, jak podaje portal wynagrodzenia.pl. Mediana zarobków dla osoby na stanowisku HR business partner wynosi z kolei 10 300 zł brutto. Pamiętaj, że średnie zarobki nie muszą być kwotą, którą Ci zaproponują na tym stanowisku, zwłaszcza, gdy obejmujesz je po raz pierwszy.
Szukasz pracy na innym stanowisku? Sprawdź:
Co to jest public relations i jak wygląda praca w PR?
CV psycholog – Jak stworzyć list motywacyjny i profesjonalne CV psychologa?
Jak wygląda praca jako grafik i jak stworzyć profesjonalne CV grafika komputerowego?
CV fizjoterapeuty – jak stworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne?
Profesjonalne CV i list motywacyjny dietetyk – podstawowe zasady tworzenia dokumentów aplikacyjnych
Jak napisać CV managera? Przykładowe CV na stanowisko kierownicze
Jak napisać CV lekarza?
CV logistyk – porady, jak napisać CV i list motywacyjny logistyka
Jak napisać list motywacyjny i CV dla kosmetyczki/ kosmetologa – praktyczne porady
Jak stworzyć profesjonalne CV dla elektryka?
CV niania – sprawdzone porady i przykłady: czy warto wysyłać list motywacyjny dla niani?
Jak napisać CV i list motywacyjny mechanika samochodowego? Sprawdzone porady