Co to HR? Praca w HR na czym polega? Co oznacza skrót HR? Zadajesz sobie te pytania i cały czas szukasz satysfakcjonującej odpowiedzi? Chciałbyś zatrudnić się w tej branży, ale nie wiesz do końca co robi pracownik HR? Przeczytaj ten artykuł, a wszystkie Twoje wątpliwości zostaną rozwiane!
Spis treści:
- HR – co to?
- Praca HR – obowiązki
- Co to jest HR miękki i twardy? – działy HR
- Human resources – jak zacząć pracę w HR?
- Praca w HR – jakie umiejętności są potrzebne?
- HR co to – słownik słów angielskich, używanych w branży HR
- HR business partner zarobki – ile możesz dostać na przykładowych stanowiskach
HR – co to?
Skrót HR pochodzi od angielskiego Human Resources. W wolnym tłumaczeniu oznacza zasoby ludzkie. Branża HR odnosi się wobec tego do zatrudnienia w sektorze odpowiedzialnym za zarządzaniem zasobami ludzkimi. Jak to rozumieć? Co należy do obowiązków ludzi zatrudnionych w tym sektorze? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Dział HR czym się zajmuje?
Dział HR zajmuje się głównie rekrutacją, zatrudnieniem, szkoleniami i kwestiami administracyjnymi pod kątem świadczeń pracowniczych. Osoby pracujące w tym sektorze odpowiadają za personel – to oni w głównej mierze przyczyniają się do analizowania, czy ktoś powinien zostać zatrudniony w danej firmie czy nie. To jednak nie jest wszystko, za co odpowiedzialni są HRowcy.
Poza rekrutacją, HRowcy są także pośrednikami pomiędzy przełożonymi, a pracownikami. Odpowiadają oni zarówno za realizowanie wizji pracodawców, jak i analizowanie oraz proponowanie nowych rozwiązań w sytuacjach, gdy aktualne już nie przynoszą zysków, a może nawet powodują straty.
Praca HR – obowiązki
Powyżej omówione zostały kwestie ogólne. Przejdźmy zatem do szczegółów. Czym konkretnie zajmują się pracownicy zatrudnieni w HR? Zarządzanie zasobami ludzkimi jest niezwykle istotne, ale z czym wiąże się dokładnie?
- Rekrutacja na stanowiska – do ich zadań należy przegląd kandydatów i wybór tych odpowiednio wykwalifikowanych, spełniających oczekiwania firmy. Składa się na nią:
- publikacja ogłoszeń – w celu znalezienia kandydatów umieszcza się ogłoszenia, informujące o naborze;
- wybór CV – zgłoszenia, które napłyną muszą być przejrzane i odpowiednio wyselekcjonowane – wybiera się tylko te pasujące do danej oferty;
- przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych – spośród wyselekcjonowanych CV tylko część kandydatów zapraszanych jest na rozmowę kwalifikacyjną.
- Zapewnienie odpowiednich warunków pracy dla obecnie zatrudnionych:
- przygotowywanie szkoleń dla pracowników w zakresie ich praw i obowiązków oraz dopilnowywanie, by były one przestrzegane;
- motywowanie pracowników – to dział HR odpowiedzialny jest za kontrolę i udostępnianie zatrudnionym benefitów pracowniczych;
- dbałość o dobrą komunikację i atmosferę w firmie.
HR sam w sobie został jednak wewnętrznie podzielony na miękki i twardy.
Zobacz, na czym polega praca w korporacji
Co to jest HR miękki i twardy? – działy HR
Powyżej możesz przeczytać, jakie ogólne obowiązki spoczywają na pracownikach z działu HR. W zależności od tego, do jakiej kategorii je zaliczymy, możemy je podzielić na dwa działy.
Miękki HR
Dotyczy relacji z pracownikami i warunków z pracy. Rozszerza się na zadania związane z rekrutacją, jednak ta specjalizacja skupia się na pracy bezpośrednio z ludźmi oraz na komunikacji z nimi. To pracownicy tego działu, oprócz rozmów z kandydatami i współpracą z zatrudnionymi, dbają o atmosferę, jaka panuje w miejscu pracy. Ich celem jest zwiększenie satysfakcji pracowników oraz podwyższenie poziomu wykonywanych przez nich zadań.
Twardy HR
To z kolei praca wśród dokumentów i formalności. Choć dotyczy podobnych zagadnień, to odnosi się do nich z innej strony. Osoby zatrudnione w tym dziale HR muszą się liczyć z tym, że nie będą mieć dużego kontaktu z nowymi ludźmi, a ich praca będzie się skupiała na umowach czy rozliczeniach.
Wybór zależy jednak od tego, jakie posiadasz kwalifikacje zawodowe.
Human resources – działy HR lista obowiązków
Miękki HR
- Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych;
- analizowanie satysfakcji pracowników, ich opinii oraz sugestii co mogłoby być inaczej, żeby pracowało się lepiej;
- kreowanie pozytywnego wizerunku firmy;
- publikowanie ofert pracy;
- selekcja CV kandydatów;
- wprowadzanie nowych pracowników do firmy.
Twardy HR
- Wyliczanie wynagrodzeń i urlopów pracowników (w tym rozliczanie zwolnień lekarskich);
- przygotowywanie dokumentacji związanej z zatrudnieniem;
- zawieranie umów o pracę z pracownikami;
- obsługa systemu kadrowo – płacowego;
- zgłoszenia do instytucji państwowych, takich jak ZUS czy urząd skarbowy.
Jak łatwo zauważyć, jest znaczna różnica pomiędzy działami HR. Zastanów się czy bardziej odpowiada Ci praca nastawiona na kontakt z ludźmi czy w otoczeniu dokumentacji?
Human resources – jak zacząć pracę w HR?
Chcesz zdobyć zatrudnienie w branży HR, ale nie wiesz, jakiego wykształcenia mogą od Ciebie oczekiwać? Najprostszą, choć nie jedyną, odpowiedzią są studia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Bez trudu znajdziesz je na wielu uczelniach w Polsce. Już podczas wyboru musisz sobie jednak zadać pytanie który dział HR bardziej Cię interesuje. W celu rozpoczęcia pracy w miękkim, możesz pomyśleć o studiach, które pomogą Ci zrozumieć innych ludzi, takich jak psychologia. Bardzo istotna będzie tu też znajomość języków obcych, żeby móc płynnie i z łatwością porozumiewać się z zagranicznymi klientami. Co więcej, jeśli posiadasz wykształcenie w zupełnie innej branży, ale masz predyspozycje do bycia dobrym rekruterem – możesz okazać się atrakcyjnym kandydatem dla pracodawcy. Jeżeli znasz się, np. na branży IT, to dobrze rozumiesz ten rynek, przez co łatwiej będzie Ci selekcjonować nowych pracowników do firm technologicznych.
Z kolei w twardym HR – ze względu na zajmowanie się sprawami administracyjnymi, prawnymi, płacowymi i kadrowymi – wymagana jest znajomość programów. Mogą się tu przydać studia z zakresu przedsiębiorczości, czy ukierunkowanych na rozwijanie twardych kompetencji, takich jak chociażby obsługa potrzebnych systemów. Znajomość zagadnień kadrowo – płacowych oraz prawa także będzie bardzo przydatna.
Profesjonalne CV do branży HR
Jeśli uważasz, że praca w HR jest dla Ciebie odpowiednia – aplikuj! Pamiętaj jednak, że aby pracować wśród ludzi, którzy zawodowo zajmują się analizowaniem dokumentów kandydatów, musisz wykazać się dobrym CV. Szczególnie w tej branży pracodawca zwróci uwagę na poprawność i estetykę wykonania. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć życiorys – skorzystaj z pomocy naszego kreatora. Dzięki niemu okaże się to banalnie proste, a Twoje CV będzie świadczyło o dużym doświadczeniu i zaangażowaniu.
Oczywiście działy HR nie wyznaczają tylko dwóch możliwych stanowisk. W zależności od etapu w rozwoju zawodowym, na którym będziesz oraz od ścieżki, którą wybierzesz, możesz piąć się w karierze po kolejne posady.
HR praca – przykładowe stanowiska HR
- Specjalista ds. rekrutacji;
- specjalista ds. kadr i płac;
- specjalista ds. szkoleń;
- specjalista ds. oceny i rozwoju;
- specjalista ds. Employer Brandingu (EB) i komunikacji wewnętrznej;
- HR Business Partner;
- HR manager;
- trener wewnętrzny / coach;
- dyrektor ds. personalnych;
- doradca zawodowy.
Praca w HR – jakie umiejętności są potrzebne?
Wiesz już jakie wykształcenie pomoże Ci w zdobyciu pracy w sektorze human resources. Pamiętaj, że wiedza to nie wszystko! Pracodawca z pewnością zwróci uwagę na umiejętności i cechy, jakie posiadasz. Będą one świadczyć o tym, czy odnajdziesz się na stanowisku, na które aplikujesz.
HR miękki
- Umiejętności interpersonalne – powinny być nawet wyższe niż u przeciętnego człowieka, ponieważ osoby na takich stanowiskach muszą z empatią i zrozumieniem podchodzić do każdego kandydata z osobna, zwłaszcza przy przekazywaniu dobrych i złych wiadomości;
- cierpliwość oraz odporność na stres – rozmowy z innymi ludźmi mogą przebiegać różnie – nie każdy będzie zachwycony telefonem czy potrzebą stawienia się w danym miejscu, należy jednak pamiętać, że ta praca zakłada, iż potrafimy wytrzymać wszystkie takie sytuacje;
- umiejętność rozwiązywania konfliktów – jest to powiązane z umiejętnościami interpersonalnymi.
HR twardy
- Dokładność – istotna będzie skrupulatność i porządek zachowany w dokumentacji; kadry nie mogą sobie pozwolić na pomyłkę, gdyż może się odbić na stratach dla firmy;
- dobra organizacja pracy – HR-owiec musi umieć ustalić priorytety, aby najważniejsze zadania były wykonane jako pierwsze;
- chęć rozwoju – zmieniające się prawa, zasady i aktualizacje programów – pracownik musi być czujny i wszystkie zmiany wprowadzać na bieżąco;
- punktualność – oprócz oczywistego przychodzenia do pracy na czas, posada w tym dziale HR wymaga także terminowości w pełnieniu obowiązków;
- zdolność analitycznego myślenia – nie każda informacja jest łatwa do przyswojenia – czasem trzeba się dłużej zastanowić, żeby wciągnąć wnioski (jednocześnie nie może to trwać zbyt długo);
- zdolność do pracy pod presją czasu – biorąc pod uwagę, że wszystko musi być wykonane na czas, presja z tym związana nie może spowalniać ludzi na takich stanowiskach – a wręcz przeciwnie.
Szkolenia BHP – kogo w zakładzie obowiązuje szkolenie w zakresie BHP?
HR co to – słownik słów angielskich, używanych w branży HR
Wiesz już więcej niż wcześniej, ale nadal kłopotem są dla Ciebie słowa pochodzące z języka angielskiego, które firma HR stosuje każdego dnia? Przygotowaliśmy dla Ciebie mały słownik, dzięki któremu łatwo odnajdziesz się w tej przestrzeni.
- Human resources po polsku to, jak już zostało wspomniane, zasoby ludzkie. Jeśli mówimy o branży HR, to mamy na myśli zarządzanie zasobami ludzkimi.
- Onboarding po polsku to nic innego, jak socjalizacja organizacyjna. Polega ona na zaaklimatyzowaniu nowych pracowników i wcieleniu ich do zespołu. Przebiega poprzez przekazanie im wiedzy potrzebnej do pracy w danej organizacji.
HR business partner zarobki – ile możesz dostać na przykładowych stanowiskach
Jak we wszystkich branżach, także w HR, zarobki zależą od stanowiska, które obejmujesz. Średnia pensja dla specjalisty ds. HR wynosi 5 700 zł brutto, jak podaje portal wynagrodzenia.pl. Mediana zarobków dla osoby na stanowisku HR business partner wynosi z kolei 9 650 zł brutto. Pamiętaj, że średnie zarobki nie muszą być kwotą, którą Ci zaproponują na tym stanowisku, zwłaszcza, gdy obejmujesz je po raz pierwszy.
Szukasz pracy na innym stanowisku? Sprawdź:
Co to jest public relations i jak wygląda praca w PR?
CV psycholog – Jak stworzyć list motywacyjny i profesjonalne CV psychologa?
Jak wygląda praca jako grafik i jak stworzyć profesjonalne CV grafika komputerowego?
CV fizjoterapeuty – jak stworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne?
Profesjonalne CV i list motywacyjny dietetyk – podstawowe zasady tworzenia dokumentów aplikacyjnych
Jak napisać CV managera? Przykładowe CV na stanowisko kierownicze
Jak napisać CV lekarza?
CV logistyk – porady, jak napisać CV i list motywacyjny logistyka
Jak napisać list motywacyjny i CV dla kosmetyczki/ kosmetologa – praktyczne porady
Jak stworzyć profesjonalne CV dla elektryka?
CV niania – sprawdzone porady i przykłady: czy warto wysyłać list motywacyjny dla niani?
Jak napisać CV i list motywacyjny mechanika samochodowego? Sprawdzone porady