ceo

Coraz częściej nazwy stanowisk w firmach określane są skrótami lub anglojęzycznymi odpowiednikami. Duże nagromadzenie obco brzmiących nazw prowadzi do tego, że często nie jesteśmy pewni, z kim tak naprawdę mamy do czynienia. Taka tendencja jest szczególnie widoczna w przypadku osób pełniących funkcje kierownicze oraz zarządcze. Kto to CEO? Kim jest CEO Founder? I co oznacza CTO? Poznaj nazwy stanowisk najważniejszych osób w firmie.

Kto to CEO? Spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

CEO co to znaczy?

Zarząd oraz kierownictwo coraz częściej nazywają swoje stanowiska za pomocą skrótów. Robią tak z różnych powodów – wiele polskich firm współpracuje z zagranicznymi przedsiębiorcami, więc ułatwia im to wzajemną identyfikację. Inne z kolei chcą być profesjonalne i używają skrótów, aby lepiej prezentować się przed klientami, choć nadawanie skomplikowanych nazw nie zawsze jest konieczne. Zastanawiasz się, co to znaczy CEO? CEO skrót to Chief Executive Officer, po polsku oznacza po prostu dyrektora generalnego lub prezesa zarządu. CEO pełni najwyższe stanowisko w firmie i jest upoważniony do podejmowania istotnych decyzji. Poza tym sprawuje funkcje reprezentacyjne i posiada ostateczną władzę wykonawczą w przedsiębiorstwie.  

Wiele osób utożsamia CEO z właścicielem firmy; owszem może nim być (szczególnie w małych przedsiębiorstwach lub takich, które udało się rozwinąć bez udziału obcego kapitału), ale nie zawsze jest to reguła. Właściciel to po prostu owner lub founder, (w przypadku, gdy jest także jej założycielem). 

Pozycja CEO – jak zdobyć?

Chcesz w przyszłości zostać CEO, dyrektorem generalnym lub prezesem zarządu? Zaplanuj odpowiednio swój rozwój!  Dobre CV to pierwszy krok do kariery zawodowej. Profesjonalnie zaprezentowanie kwalifikacje i kompetencje przybliżą Cię do osiągnięcia założonych celów. Starasz się o stanowisko w międzynarodowej korporacji? Stwórz CV po angielsku i przygotuj się do wieloetapowego procesu rekrutacji assessment center

Praca w korporacji pozwoli Ci znaleźć miejsce w ściśle ustalonej hierarchii, by następnie piąć się po szczeblach awansu zawodowego. Jak napisać profesjonalne CV? Przydatne informacje znajdziesz w naszych poradnikach. 

Jak napisać CV w 2022 roku?
Gotowe wzory CV do wypełnienia – Zobacz 24 szablony CV do pobrania
Jak powinno wyglądać i co powinno zawierać idealne CV?
Co to jest CV?
Jak napisać dobre cv? – Najczęstsze błędy podczas pisania CV

CEO stanowisko – ile zarabia?

Wysokość wynagrodzenia na poszczególnych stanowiskach, zależy przede wszystkim od specyfiki i wielkości firmy, jak również stażu pracy, wykształcenia czy województwa, w którym działa przedsiębiorstwo. Według serwisu pracuj.pl, średnie zarobki prezesa zarządu w Polsce wynoszą 25 000 PLN brutto, co daje 16 431 PLN na rękę. Jest to o ponad 20 000 więcej od przeciętnego wynagrodzenia brutto w naszym kraju. Dodatkowo CEO korzystają z licznych benefitów pozapłacowych. Najczęściej jest to służbowy samochód i telefon do celów prywatnych, prywatna opieka medyczna oraz ubezpieczenie na życie. 

cto

Jak sytuacja wygląda na świecie? W USA zauważa się znaczne dysproporcje w zarobkach CEO, a osób zajmujących niższe stanowiska. Według raportu EPI (Economic Policy Institute) w 2020 roku prezesi zarabiali nawet 351 razy więcej niż przeciętny pracownik. Dyrektor generalny jednej z największych firm w Stanach Zjednoczonych otrzymywał średnio 24,2 mln dolarów rocznie. Okazuje się, że wynagrodzenia CEO są nawet ponad sześciokrotnie wyższe od tych, które otrzymują inni, bardzo dobrze zarabiający pracownicy. 

Ogromne różnice są zauważalne także w innych światowych korporacjach. Np. Satya Nadella – prezes Microsoftu – w 2019 roku zarobił 42,9 mln dolarów, co dało sumę 249 razy wyższą od mediany zarobków pozostałych pracowników firmy.

Sprawdź: Najlepiej płatne zawody w Polsce

CEO największych firm na świecie – kim są?

  • Sundar Pichai (CEO Google) – urodzony 10 czerwca 1972 roku amerykański biznesmen. Do Google dołączył w 2004 roku, gdzie nadzorował rozwój Google Chrome i Chrome OS, był też odpowiedzialny za Dysk Google oraz prace nad wszystkim nam znanymi aplikacjami – Gmail i Google Maps. W 2015 r., po 11 latach pracy, został wybrany CEO Google.
  • Susan Wojcicki (youtube CEO) – urodzona 5 lipca 1958 roku, córka profesora fizyki pochodzącego z Polski. Początkowo pracowała w koncernie Intel. W 1998 wynajęła na cele firmowe swój prywatny garaż założycielom Google. Natomiast od 1999 r. kierowała działem marketingu Google, a już rok później została wiceprezesem przedsiębiorstwa. Z obu stanowisk zrezygnowała w 2011 roku, by 3 lata później zostać CEO YouTube.
  • Andy Jassy (CEO Amazon) – urodził się 13 stycznia 1968 roku, został dyrektorem generalnym Amazon.com w 2021 roku po rezygnacji Jeffa Bezosa. Do firmy dołączył pod koniec lat 90., wtedy pełnił funkcję asystenta technicznego Bezosa. Od 2006 r. był odpowiedzialny za Amazon Web Services oraz Amazon Music.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Jakie inne stanowiska kadry zarządzającej warto znać?

Większość anglojęzycznych skrótów, które warto poznać, przynależy do kadry kierowniczej zarządzającej firmą lub poszczególnymi jej działami. Można zauważyć pewną tendencję – właściwie wszystkie zaczynają się od słowa chief, a kończą słowem officer. Poznaj najważniejsze z nich:

CEO co to?

CEO, czyli Chief Executive Officer, o którym pisaliśmy wcześniej, jest najważniejszą osobą w hierarchii pracowniczej. W języku polskim oznacza prezesa zarządu, dyrektora lub po prostu szefa.

CIO co to znaczy?

CIO, czyli Chief Information Officer pełni funkcję dyrektora działu IT. Zaawansowane technologie informatyczne są dzisiaj podstawą funkcjonowania niemalże każdego przedsiębiorstwa. Większość procesów zostaje zautomatyzowana, aby usprawnić działanie firmy, dlatego CIO to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Podejmuje wiele istotnych decyzji i ma realny wpływ na działanie przedsiębiorstwa.

Rozpocznij karierę w branży informatycznej z profesjonalnym CV dla informatyka:

CFO skrót – co oznacza?

CFO to inaczej Chief Financial Officer, czyli dyrektor finansowy lub główny księgowy. CFO zajmuje najwyższe stanowisko w dziale finansów firmy. Musi być specjalistą w zakresie finansów, rachunkowości i zarządzania. CFO przyświecają dwa główne cele: utrzymanie rentowności przedsiębiorstwa, a także budowanie jego wartości w dłuższej perspektywie. Często przygotowuje także raporty finansowe na zlecenie CEO.

Chcesz podążać tą ścieżką? Zacznij od CV księgowej:

CSO – co znaczy?

CSO oznacza Chief Security Officer. Takie stanowisko może obejmować dyrektor bezpieczeństwa lub szef ochrony bezpieczeństwa. CSO to osoba odpowiadająca za bezpieczeństwo w firmie. Oznacza to, że ocenia ryzyko w firmie, nie tylko finansowe, ale również fizyczne i osobiste, a jednocześnie pomaga go unikać. CSO zajmuje się także bezpieczeństwem danych w przedsiębiorstwie.

COO – co oznacza COO skrót?

COO, czyli Chief Operating Officer to dyrektor operacyjny w strukturze pełniący główne funkcje w dziale operacyjnym firmy. Często uważany za najważniejszą osobę w przedsiębiorstwie. Aktywnie uczestniczy w procesie planowania i wdrażania nowych rozwiązań. Dodatkowo współpracuje z innymi działami, aby usprawnić procesy zachodzące w firmie. Do jego obowiązków należy również sporządzanie raportów dla prezesa zarządu.

Jak znaleźć pracę? – Dowiedz się jak znaleźć pracę

CTO skrót

CTO oznacza Chief Technology Officer. Specjalista na tym stanowisku, nadzoruje dział technologii. Nie w każdym przedsiębiorstwie spotykana jest ta funkcja – najczęściej w firmach, które są bezpośrednio związane z technologią. Zadaniem takiej osoby jest kontrolowanie i rozwijanie możliwości firmy w zakresie technologii.

CMO co to?

CMO to inaczej Chief Marketing Officer, czyli osoba obejmująca najważniejsze stanowisko w dziale marketingu. Nikogo nie trzeba przekonywać, że marketing jest niezwykle istotny, ponieważ pozwala przebić się na tle konkurencji i dotrzeć z produktem lub usługą do klienta docelowego. CMO nadzoruje prace nad prawidłową reklamą oraz sprzedażą.

Sprawdź też: Co to jest public relations i jak wygląda praca w PR?

Stanowiska niższego szczebla

Okazuje się, że nie tylko w zarządzie występują skomplikowane nazwy stanowisk. Podobne tendencje można zaobserwować też w przypadku osób znajdujących się nieco niżej w hierarchii. Jest to szczególnie widoczne w międzynarodowych korporacjach, gdzie karierę najczęściej zaczyna się od juniora, a kończy jako senior. Zobacz, jakie stanowiska możesz spotkać w ofertach pracy:

  • CSM (Customer Service Manager) – Kierownik ds. obsługi klienta;
  • KAM (Key Account Manager) – Kierownik ds. kluczowych klientów;
  • HRM (Human Resource Manager) – Kierownik działu kadr;
  • RSM (Regional Sales Manager) – Regionalny dyrektor sprzedaży;
  • BUM (Business Unit Manager) – Kierownik oddziału;
  • EM (Export Manager) – Kierownik ds. eksportu;
  • IM (Import Manager) – Kierownik ds. importu;
  • ASM (Area Sales Manager) – Kierownik obszaru sprzedaży;
  • DBA (Data Base Administrator) – Administrator baz danych.
ceo skrót

Zaprezentuj swoje kompetencje w profesjonalnym CV managera:

Wiedza na temat określonych stanowisk w firmie jest przydatna. Po pierwsze, będziesz pewien, z kim rozmawiasz i do kogo kierować konkretne prośby np. wniosek o urlop wypoczynkowy lub wniosek o podwyżkę wynagrodzenia. Po drugie, pozwoli Ci uniknąć wpadki i nieprofesjonalnego zachowania.

Sprawdź też:

Dyrektor generalny, dyrektor zarządzający i prezes zarządu – czym się różnią?

Choć w Polsce nie ma jeszcze tak dużych korporacji, jak na zachodzie, to można zaobserwować wyraźny rozwój w tym kierunku. Praktycznie w każdym większym mieście działają już duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa, które potrzebują managerów, prezesów i dyrektorów, często mylnie utożsamianych z tymi samymi funkcjami. Poznaj kluczowe różnice pomiędzy dyrektorem generalnym, dyrektorem zarządzającym oraz prezesem zarządu. 

Dyrektor generalny – co to znaczy CEO i czym się zajmuje?

Można powiedzieć, że CEO jest przełożonym wszystkich dyrektorów w firmie. Odpowiada za długofalową wizję przedsiębiorstwa, koncepcje i koordynację prowadzonych działań. Do jego obowiązków można zaliczyć:

ceo co to znaczy
  • tworzenie planów rozwojowych firmy;
  • nadzorowanie i kontrolowanie prac związanych z realizacją założonych celów;
  • opracowywanie planów inwestycyjnych,
  • analizę działań i raportów;
  • reprezentowanie przedsiębiorstwa na zewnątrz;
  • określanie zasad współpracy i zasad panujących w firmie;
  • wybieranie członków zarządu;
  • podejmowanie kluczowych decyzji wpływających na rozwój i funkcjonowanie firmy.

Dzień pracy dyrektora generalnego wypełniają głównie spotkania z klientami i kontrahentami oraz liczne wyjazdy służbowe (w tym zagraniczne). Choć pracuje w firmie, obowiązuje go nienormowany czas pracy, a rozliczany jest najczęściej z efektów swoich działań. Kto może objąć takie stanowisko? Na pewno manager z wieloletnim doświadczeniem, najczęściej wybrany w drodze awansu wewnętrznego.

Dyrektor zarządzający – zakres obowiązków

Dyrektor zarządzający odpowiada za poprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zajmuje się współtworzeniem i realizacją całej wewnętrznej strategii. Podejmuje najważniejsze decyzje inwestycyjne oraz rozwojowe, koordynuje i zarządza pracą wszystkich działów w firmie (zleca działania poszczególnym zespołom, a następnie rozlicza je z ich realizacji), a także prowadzi negocjacje z dostawcami. Dodatkowo zajmuje się:

  • podpisywaniem umów i innych dokumentów formalnych;
  • udziałem w spotkaniach z kluczowymi partnerami firmy;
  • nadzorem nad tworzeniem planów finansowych;
  • opracowywaniem i aktualizowaniem strategii przedsiębiorstwa.

Na tym stanowisku ważna jest umiejętność szybkiego reagowania na pojawiające się problemy i szukanie optymalnych rozwiązań. Dyrektor zarządzający podobnie, jak dyrektor generalny zostaje wyłoniony wewnątrz firmy. 

ceo co to

Czym zajmuje się prezes zarządu?

Funkcja prezesa zarządu występuje w spółkach akcyjnych i z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki mają najczęściej wielu właścicieli, zwanych udziałowcami. Na takich zasadach działają właśnie duże korporacje. Udziałowcy są reprezentowani przez Radę Nadzorczą, której zadaniem jest bieżąca kontrola działań spółki zmierzających do zwiększania zysków. Głównie dlatego, że oczekują tego udziałowcy, aby maksymalizować wartość swoich udziałów. 

Prezes zarządu odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całej tej struktury. Podejmuje bieżące decyzje i reprezentuje udziałowców wewnątrz i na zewnątrz spółki, jednocześnie ponosząc odpowiedzialność przed Radą Nadzorczą. Do jego zadań należy przede wszystkim:

  • wdrażanie planów i strategii;
  • kierowanie pracą Zarządu;
  • ścisła współpraca z Radą Nadzorczą;
  • reprezentowanie spółki na zewnątrz;
  • zarządzanie kapitałem ludzkim;
  • kontrolowanie pracy podwładnych mu dyrektorów.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Co to jest CEO – podsumowanie

Jednoznacznie zdefiniowane pozycje w firmie, stanowią podstawę jej sprawnego funkcjonowania. Okazuje się, że przypisane im nazewnictwo, często wprowadza w błąd osoby spoza organizacji lub te, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową. Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomógł Ci usystematyzować wiedzę i rozwiać wiele wątpliwości. Chcesz dobrze zaplanować swoją karierę zawodową? Marzysz o dojściu na sam szczyt? Zacznij od profesjonalnego życiorysu – pomoże Ci w tym nasz kreator CV. Koniecznie sprawdź!

Po więcej informacji zapraszamy do innych artykułów:

Szablony CV
Jak napisać list motywacyjny do urzędu? – CV do urzędu
CV kierowca – Jak napisać CV dla kierowcy
Praca dla nieletnich – Zobacz 11 przykładów prac dla nieletnich
CV copywriter – Praca copywritera, kim jest copywriter
Jak i gdzie szukać pracy?
Dane personalne w CV – co zawierają dane kontaktowe? Jakich danych nie podawać?
CV dla ucznia – jak napisać przykładowe CV ucznia?
Szkolenia BHP – kogo w zakładzie obowiązuje szkolenie w zakresie BHP?
Rozmowa kwalifikacyjna – jakie są najczęstsze błędy podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Jak się dostać do wojska i jak wygląda praca w wojsku?
Pierwszy dzień w nowej pracy – jak go przeżyć i jak pokonać stres przed nową pracą
Zdjęcie do CV: czy w CV musi być zdjęcie? jakie zdjęcie do CV wybrać?


Dodaj komentarz