grywalizacja

Słyszałeś już kiedyś pojęcie “grywalizacja”? Zastanawiałeś się, co ono może oznaczać? Kojarzy Ci się z grami, ale nie jesteś pewien, czy jest to słuszne skojarzenie? Okazuje się, że jak najbardziej! Nie powstała ona  jednak tylko w celu dostarczania dobrej zabawy. Możliwe, że brałeś już udział w procesach związanych z grywalizacją, a nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest grywalizacja i w jakich sytuacjach okazuje się przydatna – przeczytaj poniższy artykuł!

Grywalizacja – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Grywalizacja co to jest – jak można rozumieć i wykorzystywać grywalizację?

Grywalizacja bywa nazywana też: gamifikacją, gryfikacją lub w języku angielskim: gamification. Polega ona na wykorzystaniu gier lub ich elementów do innych celów niż zabawa. Dzięki takiemu zabiegowi można pobudzić kreatywność czy zachęcić do działania, co skutkuje znalezieniem lepszych rozwiązań na powstałe problemy, np. opracowanie projektu w miejscu pracy. Grywalizacja może zatem być odpowiedzią na wykonywanie zadań pozornie nieciekawych, skomplikowanych lub wymagających, zmieniając je w dobrą zabawę. 

Techniki grywalizacji mogą mieć zastosowanie w różnych sektorach:

  • marketingu;
  • sprzedaży;
  • edukacji;
  • szkoleniach;
  • zarządzaniu kapitałem ludzkim;
  • zarządzaniu projektami.

Można zatem śmiało powiedzieć, że grywalizacja pozytywnie wpływa na realizowanie różnych projektów i obowiązków. Z pewnością spełnia ona swoje zadanie. Jak to się jednak dzieje, że za pomocą zmiany podejścia można tak wiele zyskać? Co takiego mają w sobie te techniki? 

WZORY CV – zobacz!

Grywalizacja co to – czym charakteryzuje się ten sposób usprawniania i uatrakcyjniania różnych procesów?

Jest wiele książek, które tłumaczą, czym jest grywalizacja. W “Grywalizacji w działaniu” pojawiają się konkretne kryteria, jakie musi ona spełniać.

  1. Cel 

Przed rozpoczęciem działania należy wyznaczyć określone cele, które muszą zostać spełnione. Grywalizacja jest wykorzystywana do realizacji ich w określony sposób. 

  1. Emocje 

Wykorzystanie grywalizacji sprowadza się do tego, aby zaciekawić uczestników. Jeśli zadanie będzie wywoływało emocje – będzie jednocześnie bardziej angażujące i zachęcające. Dzięki temu wzrośnie także satysfakcja oraz zadowolenie.

  1. Mechanika gier

Biorąc pod uwagę, że grywalizacja to wykorzystanie gier do celów zawodowych czy edukacyjnych – podczas procesu wykonywania projektu powinny funkcjonować elementy obecne w grach. Działanie uatrakcyjnią takie aspekty, jak: nagradzanie, rywalizacja, możliwość wygranej czy też późniejsze poinformowanie jak przebiegło działanie.

  1. Aspekty powiązane z normalnym życiem

Wykonywany projekt nie może dotyczyć tematyki gier – zapożyczona jest tylko technika. Oznacza to, że rozwiązywany problem, powinien pochodzić z prawdziwego życia.

  1. Motywacja

Grywalizacja jest wprowadzana w celu zwiększenia motywacji do wykonania danej czynności. Nie może ona zatem zniechęcać. Powinna spowodować, że chęć wzrośnie, dzięki czemu konkretny projekt zostanie stworzony szybciej. 

Sprawdź też: Work life balance – jak osiągnąć równowagę w życiu?

Jeśli posiadasz jakiś żmudny obowiązek – spróbuj go zmienić zabawę! Każda czynność może stać się przyjemniejsza. Z tego powodu grywalizacja jest wykorzystywana nie tylko przez pracodawców, aby usprawnić działanie pracowników. Może być wprowadzana przez nauczycieli w szkołach czy firmach, które chcą w jakiś sposób zachęcić do działania swoich uczniów lub klientów. Najważniejsze, aby wymyślona technika wpisywała się w powyższe kryteria. Wtedy z pewnością spełni swoją rolę.

Co ważne, w grywalizacji nie ma znaczenia to, czy uczestnicy posiadają jakiekolwiek doświadczenie w grach. Zastosowanie tej techniki ma na celu uatrakcyjnienie zadań. Uczestnik nie musi zatem kojarzyć, że dane zabiegi były stosowane w jakiejś grze, którą zna, a jedynie zacząć się bawić. To psychologiczna zmiana podejścia do zadania zachęca go do wykonania go.

grywalizacja co to

Grywalizacja przykłady – jak można zastosować grywalizację w konkretnych sektorach?

Grywalizacja nie jest sztywnym sposobem, który można wykorzystywać tylko w jednej branży. To szeroka technika, którą warto wykorzystywać w wielu okolicznościach. Jak przykładowo mogłoby to wyglądać?

Grywalizacja w rekrutacji – jak może wyglądać?

Rozmowa kwalifikacyjna nie jest przyjemnym procesem. Zarówno potencjalny pracownik, jak  i rekruter, mogą czuć się zestresowani lub znużeni zwykłą rozmową, w której pojawia się zbyt wiele pytań. Może warto coś zmienić?

Grywalizacja może odnaleźć swoje zastosowanie w tym przypadku. Chcesz sprawdzić kompetencje miękkie kandydata? Może próbujesz lepiej go poznać, sprawdzić jak się zachowuje w określonych sytuacjach lub ocenić inne jego cechy? Wprowadzenie elementu gry będzie tu ciekawym urozmaiceniem. 

Nie należy mylić grywalizacji z rekrutacją w formie AC, podczas której kandydat dostaje konkretne zadania do wykonania. Można tu sprawdzić jego kompetencje przy wyobrażeniu, że już obejmuje on dane stanowisko. Nie ma to jednak na celu poznania jego cech czy zachowań.

grywalizacja co to jest

Grywalizacja w marketingu – jak może wyglądać?

Marketingowcy często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić klientów do większych lub częstszych zakupów danych produktów. Grywalizacja może stać się rozwiązaniem tego problemu, ponieważ zachęca do zakupów lub zapoznania się z marką na wiele sposobów.

Często stosowane są np. akcje zbierania naklejek lub pieczątek. Dzięki nim można uzyskać nagrodę, taką jak tańsze zakupy czy konkretny produkt gratis. W marketach często są to patelnie, garnki czy też pluszaki z danej kolekcji. Trzeba jednak sprawić, aby klientowi zależało na tym produkcie – musi on być drogi sam w sobie lub pochodzić z edycji limitowanej. Jeśli konsument nie może go nabyć w inny sposób – chętniej weźmie udział w zabawie. 

Innym sposobem jest organizowanie różnych eventów. Często są to zabawy plenerowe, podczas których można wziąć udział w konkursach, wygrać nagrody z logo firmy czy też wypróbować jej produkty. Takie wydarzenia nierzadko zachęcają też do udziału dzieci, którym obcowanie z daną marką będzie się kojarzyło z dobrą zabawą.

Jak się nie stresować? Poznaj sprawdzone sposoby na stres!

Grywalizacja w edukacji – jak może wyglądać?

Rodzice i nauczyciele wiedzą, że dzieci nie łatwo jest zachęcić do nauki. Często preferują one różnego rodzaju aktywności sportowe, zabawę z innymi czy też grę w gry komputerowe i planszowe. A gdyby tak połączyć te aspekty? 

Nauka poprzez zabawę (a zatem także grywalizację) jest znacznie skuteczniejsza niż siedzenie całymi dniami nad książkami, próbując na siłę zapamiętać nowe słówka z języka angielskiego. Wprowadzanie rywalizacji, zasad i ciekawszych aspektów sprawia, że dzieci uczą się szybciej, efektywniej, lepiej zapamiętują, a co więcej – nie męczą się aż tak bardzo. Pozwala to na swobodny rozwój, bez kojarzenia nauki ze żmudną pracą. 

grywalizacja przykłady

Grywalizacja – jakie korzyści może nieść ze sobą?

Grywalizacja niesie ze sobą wiele korzyści. Jakie zalety przemawiają za tym, aby ją zastosować?

Zalety zastosowywania grywalizacji:

  • rosnąca kreatywność;
  • otwartość na różne rozwiązania danego problemu;
  • dobra zabawa – mniejsze zmęczenie pracowników lub uczniów;
  • zachęcanie do dalszej pracy;
  • aktywizacja i wywoływanie pozytywnych skojarzeń pomiędzy pracą/ nauką / firmą a uczniem/ pracownikiem/ klientem.

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon – jak się do niej przygotować?

Grywalizacja książka – czy istnieje zbiór informacji o grywalizacji?

Grywalizacja jest stosunkowo nową techniką. Istnieje jednak wiele książek, które opisują jej działanie. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak stosować grywalizację, lub jakie korzyści może ona przynieść, wybierz pozycję, która będzie odpowiednia dla Ciebie. Możesz się spotkać między innymi z takimi tytułami jak: 

  • “Teoria gier”, Ken Binmore;
  • “Zarządzanie szczęśliwym zespołem. Gry, narzędzia i praktyki, które zmotywują każdy zespół”, Appelo Jurgen;
  • “Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych”, Paweł Tkaczyk.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Więcej przydatnych informacji znajdziesz w naszych pozostałych artykułach:

Onboarding pracowników – jak powinien przebiegać proces onboardingu?
Życiorys – jak napisać życiorys i jak wygląda wzór życiorysu?
Okresowa ocena pracownika + metody oceniania pracowników
Ustawa o ochronie danych osobowych – co to jest ochrona danych osobowych i na czym polega RODO?
Jak poprosić o podwyżkę? Rozmowa o podwyżkę + argumenty do podwyżki
Przykładowe CV
Szablony CV
UX designer / UI designer – co to za zawody i ile można zarobić?
Ile zarabia psycholog? Jak zostać psychologiem?
Kucharz – ile zarabia kucharz? Jak zostać szefem kuchni?