czy można mieć dwie umowy o pracę

Można mieć dwie umowy o pracę jednocześnie (a nawet więcej). Nie zabraniają tego żadne przepisy i wcale nie jest to rzadkością. Pracownicy coraz częściej nawiązują więcej niż jeden stosunek pracy i nie muszą informować o tym przełożonych (jedynym ograniczeniem jest umowa o zakazie konkurencji). Dwie umowy o pracę a ZUS – zobacz, jak wygląda rozliczenie w przypadku “podwójnego” zatrudnienia.

Czy można mieć dwie umowy o pracę? – Spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Czy można mieć dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy?

Możesz zostać zatrudniony na dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy, jednak pod warunkiem, że każda z umów dotyczy innego rodzaju pracy, a obowiązki są wykonywane w podstawowym wymiarze czasu pracy. Chodzi o to, aby pracodawca nie próbował w ten sposób obejść przepisów i zataić faktu, że pracownik pracuje zbyt dużo.

Kodeks pracy określa maksymalną liczbę godzin nadliczbowych. Pracownik nie może wyrobić ich więcej niż 150 rocznie. Podpisanie kolejnej umowy może stworzyć sposób na obejście prawa przez pracodawcę. To właśnie z tego powodu druga umowa o pracę z tym samym pracodawcą musi dotyczyć zupełnie innego zakresu obowiązków, a wszystkie z powierzonych zadań należy wykonywać w tym samym czasie pracy.

Drugi warunek umożliwiający podpisanie 2 umowy o pracę u tego samego pracodawcy dotyczy zakresu obowiązków. Etaty nie mogą ze sobą kolidować – jako pracownik musisz mieć zarówno warunki, jak i czas na realizację wszystkich zadań. 

Praca na 2 etaty u jednego pracodawcy – jakie obowiązki ma wobec Ciebie przełożony?

Podpisujesz ze swoim pracodawcą drugą umowę o pracę? Musi on w każdym z dokumentów wskazać:

Oczywiście pracując na 2 umowy o pracę w tej samej firmie, masz prawo do wszystkich rodzajów urlopów:

  • urlop bezpłatny;
  • urlop macierzyński;
  • urlop wychowawczy;
  • urlop rodzicielski;
  • urlopy okolicznościowe.

Co ważne, podpisując dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy, musisz odbyć odrębne szkolenie BHP i przejść osobne badania lekarskie.

dwie umowy o pracę

Praca na 2 etaty u tego samego pracodawcy a składki ZUS

W przypadku pracy na 2 etaty u jednego pracodawcy wynagrodzenie dla każdej umowy musi być liczone oddzielnie i podlegać odrębnej ochronie. Z kolei składki na poszczególne rodzaje ubezpieczeń pracodawca nalicza od sumy tych wynagrodzeń.

Jeśli pracodawca zawrze z Tobą 2 umowę o pracę nie musi ponownie zgłaszać Cię do ubezpieczeń w ZUS-ie na formularzu ZUS ZUA.

Czy można mieć dwie umowy o pracę u różnych pracodawców 2024?

Czy można mieć 2 umowy o pracę u różnych pracodawców? Również jest taka możliwość (szczególnie jeśli u każdego pracujesz np. na pół etatu). 

Niezależnie od wymiaru czasu pracy w każdym z miejsc przysługuje Ci (niezależnie):

Pamiętaj, że nie musisz informować swojego obecnego pracodawcy o tym, że podejmiesz zatrudnienie (lub jesteś zatrudniony) również w innym miejscu. Ile umów o pracę można mieć? Prawo nie narzuca w tej kwestii żadnych limitów.

dwie umowy o pracę u różnych pracodawców

Dwie umowy o pracę u różnych pracodawców – ZUS

Jeśli masz 2 umowy o pracę u różnych pracodawców nie dochodzi do zbiegu tytułów ubezpieczeń, dlatego każdy z nich musi Cię zgłosić do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz do ubezpieczenia zdrowotnego

Z kolei podczas ustalania przychodu – stanowiącego podstawę wymiaru składek ZUS – pensje sumują się. 

Praca na dwa etaty u różnych pracodawców a świadczenia z ZUS

Pracując na dwie umowy o pracę u różnych pracodawców musisz wiedzieć, że świadczenia z ZUS, takie jak np. renta, emerytura czy zasiłki – przysługują Ci odrębnie z każdej umowy.

2 umowy o pracę u różnych pracodawców – jak wygląda rozliczenie podatku?

Podczas rozliczania podatku pracownicy mają możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Wysokość kwoty zmniejszającej podatek to 300 zł. Jeśli zawarłeś więcej niż jeden stosunek pracy koszty uzyskania przychodu możesz odliczyć z każdej umowy niezależnie – w przypadku dwóch umów będzie to po 150 zł i po 100 zł w przypadku trzech umów.

Praca na dwóch etatach u różnych pracodawców a przerwy

praca na dwóch etatach u różnych pracodawców

Według Kodeksu pracy czas pracy nie może przekraczać:

  • 8 godzin na dobę;
  • przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy..

Pracownikowi przysługuje także 15 minut przerwy w pracy niezależnie od trybu pracy oraz na to, czy jest zatrudniony na jedną, czy na dwie umowy o pracę. Osoby pracujące przy komputerze otrzymują dodatkowe 5 minut na każdą godzinę pracy na oderwanie oczu od ekranu.

Pamiętaj też, że zgodnie z prawem należy Ci się co najmniej 11 godzin przerwy na odpoczynek od zmiany. Co oznacza, że jeśli danego dnia pracowałeś na popołudniową zmianę, to kolejnego nie możesz przyjść na rano do pracy.

Czy można mieć 2 umowy o pracę? Podsumowanie

Dwie umowy o pracę to częste rozwiązanie osób, które chcą zwiększyć swoje dochody, ale również poszerzyć doświadczenie zawodowe w różnych dziedzinach, czy zdobyć nowe umiejętności. Najczęściej praca dorywcza podejmowana jest na umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie lub umowa o dzieło), dlatego wiele osób zastanawia się, czy można mieć dwie umowy o pracę?

Prawo nie wskazuje limitu umów o pracę, jedynym ograniczeniem może być umowa o zakazie konkurencji. Możesz też podpisać drugą umowę o pracę z tym samym pracodawcą lub podjąć kolejne zatrudnienie w zupełnie innej firmie. Interesuje Cię praca na dwóch etatach? Pamiętaj o przysługującym Ci czasie na wypoczynek!

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Przeczytaj także pozostałe artykuły:

Praca Czechy – jak wygląda praca i życie w Czechach? + Zarobki Czechy
Etyka zawodowa co to? Poznaj podstawowe zasady etyki zawodowej
Prawnik – ile zarabia prawnik? Co robić po prawie?
Życiorys – jak napisać życiorys i jak wygląda wzór życiorysu?
Choroba zawodowa – Czy należy Ci się odszkodowanie za chorobę zawodową?
Okresowa ocena pracownika + metody oceniania pracowników
Umowa zlecenie a emerytura – czy umowa zlecenie wlicza się do emerytury i stażu pracy?
Jak się nie stresować? Poznaj sprawdzone sposoby na stres!
Jak poprosić o podwyżkę? Rozmowa o podwyżkę + argumenty do podwyżki
UX designer / UI designer – co to za zawody i ile można zarobić?
Opinia o praktykancie – czy ocena z praktyk jest istotna?
Praca Dania – jak wygląda życie i praca w Danii?