marketing

W dzisiejszym świecie biznesu słowo marketing odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Wyspecjalizowany dział funkcjonuje już niemalże w każdej większej i mniejszej firmie. Jednak czym tak naprawdę jest marketing? Jakie są typy marketingu? Poznaj definicję marketingu.

Marketing – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Definicja marketingu – co to jest marketing? 

Marketing to szeroko rozumiany proces zarządzania, który obejmuje identyfikowanie, przewidywanie i zaspokajanie potrzeb klientów w sposób zyskowny dla organizacji. Jest to naukowy i zarazem twórczy proces, który koncentruje się na rozwijaniu i dostarczaniu wartości dla klientów, osiąganiu zysków, a także budowaniu trwałych relacji z nimi.

Istotne elementy definicji marketingu obejmują:

  • Orientację na klienta – konieczność rozumienia i zaspokajania potrzeb, życzeń oraz oczekiwań klientów.
  • Tworzenie wartości – dostarczanie produktów, usług czy doświadczeń, które są wartościowe dla klientów i odpowiadają na ich potrzeby i życzenia.
  • Komunikację – skuteczne przekazywanie wartości i zalet produktów lub usług do potencjalnych klientów za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych.
  • Wymianę – proces, w którym dwie strony dostają wartość: klient otrzymuje produkt lub usługę, a firma zyskuje wartość w postaci pieniędzy, lojalności czy danych.
  • Relacje – budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z klientami, aby zwiększyć ich lojalność i zbudować trwały sukces firmy.

Marketing znacząco zmienia się na przestrzeni lat. Na samym początku koncentrował się on na produkcie, później w centrum zainteresowania stał klient, a obecnie opiera się na specyfice zachowań konsumpcyjnych. Tym samym ma ogromny wpływ na nasze decyzje (również zakupowe).

Zobacz nasze przykładowe CV:

Czym jest marketing?

Marketing zawiera w sobie różne dziedziny i techniki, takie jak badania rynkowe, segmentacja rynku, pozycjonowanie produktu, strategie cenowe, strategie komunikacji, oraz zarządzanie marką. W praktyce marketing może być realizowany przez różne kanały i platformy, w tym media tradycyjne, takie jak telewizja czy prasa, oraz media cyfrowe, np. media społecznościowe czy marketing internetowy.

Marketing 4P

Warto w tym miejscu przytoczyć także koncepcję 4P, inaczej marketing mix, stworzoną przez Hoppera Bordena. Prezentuje ona zestaw narzędzi, które warto wykorzystywać do realizacji określonych w biznesie celów. 4P oznacza:

  • product – produkt,
  • price – cenę,
  • place – miejsce dystrybucji,
  • promotion – promocję.

Marketing stanowi połączenie 4 tych punktów.

Marketing co to? Jakie są rodzaje marketingu?

Poznaj najpopularniejsze formy marketingu!

  • Content marketing – zakłada tworzenie i udostępnianie wartościowych treści (artykułów, blogów, wideo itp.), aby przyciągnąć określoną grupę odbiorców i zbudować z nią relacje.
  • Digital marketing –  obejmuje wszelkie działania marketingowe przeprowadzane przez kanały cyfrowe, takie jak media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, e-mail czy aplikacje mobilne.
  • Marketing afiliacyjny – strategia, w której marka płaci za promowanie/ polecanie różnych produktów lub usług (zarabiają tak influencerzy lub youtuberzy).
  • Network marketing (marketing sieciowy) – strategia sprzedaży, w której sprzedawcy zarabiają prowizje nie tylko ze sprzedaży, którą bezpośrednio generują, ale również ze sprzedaży dokonanej przez osoby, które sami rekrutowali.
  • Marketing szeptany – opiera się na naturalnym procesie dzielenia się informacjami, a więc na rekomendacjach produktów lub usług przez użytkowników.
  • Marketing bezpośredni – skupia się na bezpośredniej komunikacji z obecnymi lub potencjalnymi klientami za pomocą ulotek, broszur lub wizyt w domu.
marketing co to
rodzaje marketingu
  • Performance marketing – koncentruje się na osiągnięciu konkretnych wyników i jest mocno zorientowany na cele. Obejmuje różne strategie, takie jak marketing afiliacyjny, marketing w wyszukiwarkach czy reklama typu PPC.
  • Marketing partyzancki – jego celem jest osiągnięcie maksymalnej ekspozycji marki, produktu lub usługi przy minimalnych kosztach, często przez zaskoczenie i angażowanie odbiorców w nieoczekiwane sytuacje.
  • E-mail marketing – wykorzystuje pocztę elektroniczną do komunikacji z klientami.
  • Influencer marketing – współpraca z osobami, które mają znaczący wpływ na potencjalnych klientów, aby promować produkty lub usługi.
  • Real-time marketing – polega na szybkim reagowaniu na aktualne wydarzenia, które budzą zainteresowanie społeczności internetowej lub opinii publicznej.
  • Event marketing – zajmuje się promowaniem i organizowaniem wydarzeń, takich jak konferencje, festiwale czy koncerty.

Działania marketingowe – od czego zależy ich skuteczność?

Aby działania marketingowy były skuteczne muszą być dobrze przemyślane. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których to przypadek i odrobina szczęścia decydują o sukcesie. Należy jednak brać pod uwagę takie czynniki, jak:

  • świadomość konsumencką;
  • aktywną konkurencję;
  • zróżnicowane potrzeby i oczekiwania klientów;
  • dostępność dóbr i usług.

Skuteczny marketing:

  • analizuje powyższe czynniki;
  • wyznacza cele;
  • jest spójny i konsekwentny w czasie;
  • jest kreatywny, ale i bazujący na twardych danych;
  • powierza się go specjalistom.
działania marketingowe

Praca w marketingu na czym polega?

Praca w marketingu może być niezwykle różnorodna i obejmować różne zadania, w zależności od konkretnej roli, rodzaju organizacji oraz strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Poniżej przedstawiamy ogólne aspekty pracy w marketingu, które mogą obejmować różne role i specjalizacje w tej dziedzinie:

  • Przeprowadzanie badań rynkowych w celu zrozumienia zachowań i potrzeb konsumentów;
  • Analiza danych dotyczących klientów, konkurencji oraz trendów rynkowych;
  • Opracowywanie i implementacja strategii marketingowej, która obejmuje celowanie, pozycjonowanie i mix marketingowy;
  • Planowanie i zarządzanie budżetem marketingowym;
  • Projektowanie i realizacja kampanii reklamowych skierowanych do określonej grupy docelowej;
  • Wybór odpowiednich kanałów komunikacji i nośników reklamowych;
  • Tworzenie, edycja i optymalizacja treści marketingowych, takich jak artykuły blogowe, materiały wideo, czy posty w mediach społecznościowych;
  • Opracowywanie kalendarza treści i zarządzanie publikacjami;
  • Zarządzanie obecnością firmy w mediach społecznościowych, w tym tworzenie treści, moderowanie społeczności i analiza wyników;
  • Zarządzanie kampaniami reklamowymi w mediach cyfrowych, takich jak Google Ads czy reklamy na Facebooku;
  • Śledzenie i analiza wyników działań marketingowych;
  • Optymalizacja strategii i taktyk marketingowych na podstawie analizy danych;
  • Budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z klientami przez różne kanały, takie jak media społecznościowe, e-mail czy eventy;
  • Zarządzanie programami lojalnościowymi;
  • Optymalizacja treści i technicznych aspektów witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek;
  • Analiza słów kluczowych i budowanie strategii SEO;
  • Współpraca przy tworzeniu i wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub usług;
  • Zarządzanie cyklem życia istniejących produktów.

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Szukasz pracy w marketingu? Stwórz profesjonalny życiorys! Wybierz nasze nowoczesne wzory CV i zwiększ swoje szanse w procesie rekrutacji! Kreator CV – sprawdź i wygeneruj CV, które przyciągnie uwagę pracodawcy.

Sprawdź też:

Praca w bibliotece – jak zostać bibliotekarzem? Ile wynoszą zarobki bibliotekarzy?
Data urodzenia w CV – czy podawać datę urodzenia w CV?
Praca chałupnicza: uczciwa praca chałupnicza oferty pracy – jak szukać?
Ile stron powinno mieć CV? CV ma dwie strony czy na jedną?
Praca w hotelu – ile zarabia hotelarz, recepcjonista i pokojówka? Kto pracuje w hotelu i na czym polega ta praca?
Merchandising – czym zajmuje się merchandiser / visual merchandiser?
Jak stworzyć profesjonalne CV logopedy? 
CV do sklepu odzieżowego – jak napisać CV do pracy w sklepie?
Szablony CV
Format CV – jak poprawnie sformatować CV?
CV emeryta – jak napisać CV dla emeryta?
Czy można mieć dwie umowy o pracę jednocześnie?
Awans zawodowy – czym jest i jak go zdobyć?
Grywalizacja – co to jest i gdzie może być wykorzystywana?
Pracoholizm – skutki i objawy przepracowania