multitasking

Słyszałeś wielokrotnie, że w danej pracy pomocny jest multitasking? Zastanawiałeś się, co to oznacza i czy posiadasz taką umiejętność? Czy da się wykonywać niektóre obowiązki bez tej zdolności? Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest multitasking i czy możesz się pochwalić, że posiadasz tę kompetencję – koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem!

Multitasking – spis treści:

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Multitasking co to – czym jest multitasking?

Multitasking po polsku oznacza wielozadaniowość. Jest to kompetencja, która umożliwia wykonywanie kilku zadań w tym samym momencie. Samo pojęcie pochodzi z branży IT i odnosi się do komputerów. Jego znaczenie zostało jednak rozszerzone do określania także zdolności ludzkich. Aktualnie często wykorzystuje się je w kontekście określania czy ktoś posiada umiejętność łączenia zadań i wykonywania kilku czynności jednocześnie. Jest to istotne z perspektywy czasu, który musisz na coś poświęcić. Często pojawiają się pytania, czy taka wielozadaniowość może przynosić zadowalające efekty?

Zobacz nasze Przykładowe CV

Multitasking – czy może być efektywny?

Wbrew powszechnej opinii, że multitasking jest pożądaną umiejętnością, ponieważ pozwala poprawić jakość i czas wykonania zadań, w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie. Jednoczesne wykonywanie kilku obowiązków z pozoru jest dobre, ponieważ dane czynności zajmują mniej czasu. Okazuje się jednak, że znacznie wzrasta liczba błędów w wykonywaniu ich. Wiąże się to z faktem, że skupienie się należycie na jednym obowiązku staje się trudniejsze, przez co pomijane są istotne kwestie. W efekcie wszystkie zadania są zrobione, ale żadne z nich nie jest wykonane dobrze. Dlaczego tak się dzieje? 

Multitasking – jak mózg działa podczas wielozadaniowości?

Naukowcy i psychologowie zaznaczają, że wielozadaniowość wcale nie jest dobra. Oprócz tego, że obowiązki są gorzej wykonane, ma to dodatkowo wpływ na nas. Multitasking negatywnie oddziałuje na wydajność naszego mózgu. Stosowanie jej może nawet doprowadzić do jego uszkodzeń. Przekłada się to na zmniejszenie produktywności. Jeśli ktoś jest cały czas narażony na nadmiar informacji, może później mieć problemy z szybkim skupieniem uwagi, wyszukiwaniem potrzebnych danych lub przejściem na inne zadanie. 

Okazuje się ponadto, że uszkodzenia mózgu spowodowane multitaskingiem nie muszą dotyczyć nawet zajmowania się obowiązkami w pracy czy domu. Czynności, które wydają nam się relaksujące, też mogą być szkodliwe, np. jednoczesne skupienie się na filmie w telewizji i wiadomościach w telefonie. Dla ludzkiego umysłu naturalne jest zajmowanie się jedną rzeczą na raz. Szybkie przełączanie się między zadaniami, czyli to, czym w istocie jest multitasking, może spowodować szkodliwe zmiany. Jest to bowiem nienaturalne zachowanie z biologicznego punktu widzenia.

Przeprowadzone badania w tematyce wielozadaniowości pokazują ponadto, że obniża ona poziom IQ, czyli iloraz inteligencji. Wskazuje na to badanie, które zostało przeprowadzone na Uniwersytecie Londyńskim. U osób badanych, które często korzystały z multitaskingu do wykonywania zadań, poziom IQ spadał. Efekt ten był porównywalny do sytuacji, w której przez całą noc nie zmrużyliby oka lub gdyby palili marihuanę. U mężczyzn praca na podstawie wielozadaniowości jest w stanie obniżyć iloraz inteligencji do poziomu posiadanego przez 8-letniego chłopca.

multitasking co to

Multitasking – jak zmienia się działanie i budowa mózgu?

Naukowcy zaczynają podejrzewać, że zmiany w mózgu, spowodowane nadmiernym korzystaniem z multitaskingu, mogą być trwalsze. Okazało się bowiem, że pod wpływem takiego funkcjonowania zmniejsza się gęstość mózgu w obszarach odpowiedzialnych za empatię oraz kontrolę emocjonalną i poznawczą. 

Multitasking wpływa ponadto na zwiększoną produkcję kortyzolu. Jest on nazywany hormonem stresu. Przeskakiwanie pomiędzy zadaniami dodatkowo męczy mózg, co powoduje szybsze wyczerpanie – niezależnie od tego, czy długo już pracujesz lub jak wiele zadań wykonałeś. 

Okazuje się natomiast, że wykorzystywanie multitaskingu do zadań podobnych do siebie nie jest złym pomysłem, a wręcz przeciwnie. Dochodzi wtedy do tzw. “iluzji multitaskingu”. Trudności pojawiają się w sytuacji, gdy obowiązki, którymi się zajmujesz, dotyczą zupełnie innych zagadnień.

Wielozadaniowość nie jest zatem efektywnym sposobem na wykonywanie obowiązków. Wręcz przeciwnie – jest bardzo szkodliwy przy dłuższym wykorzystywaniu go. Zmniejsza dodatkowo produktywność już w momencie korzystania z niego. Lepiej zatem jest się skupić na jednym zadaniu, lub chociaż jednej tematyce, aby zrobić je dobrze. Jak jednak poradzić sobie, jeśli przełożony wymaga wielozadaniowości?

wielozadaniowość

Multitasking – co zrobić, gdy na Twoim stanowisku potrzebna jest wielozadaniowość?

Na stanowisku, które obejmujesz, koniecznym wymogiem jest wielozadaniowość? Nie potrafisz z niej korzystać lub po prostu wiesz, że nie jest ona aż tak efektywna, jak mogłoby się wydawać? Jak sobie poradzić, gdy pracodawca wymaga multitaskingu?

co gdy pracodawca wymaga multitaskingu
  1. Przygotowywanie listy rzeczy do zrobienia i organizacja czasu pracy

Nie potrafisz przeskakiwać z jednego zadania na drugie? Nic straconego! Możesz po prostu przygotować listę rzeczy do zrobienia. Ułóż je w zależności od priorytetu. Zorganizuj sobie przy tym ich układ tak, aby jak najbardziej zoptymalizować swoją pracę. Najczęściej praktykowane jest zaczynanie od zadania trudnego, aby skończyć na najłatwiejszym. Dostosuj jednak kolejność zadań do siebie i swoich preferencji.

  1. Notuj najważniejsze rzeczy

Nie musisz pamiętać wszystkiego. Zanotuj sobie najważniejsze rzeczy, o których musisz pamiętać danego dnia lub w dalszym okresie czasu. Jeżeli powstały jakieś pomysły, które będą realizowane dopiero za kilka tygodni lub miesięcy – tym bardziej umieść notatkę w dogodnym miejscu. Dzięki temu będziesz mógł się skupić na aktualnych zadaniach, a Twój mózg nie będzie przeciążony multitaskingiem.

  1. Podziel zadania według kategorii

Masz do wykonania kilka zdań, które są do siebie podobne i kilka, dotyczących zupełnie innej dziedziny? Ułóż swój plan na dany dzień tak, aby wykonywać je od razu po sobie. Obowiązki, które są zbliżone zakresem i tematyką wykonasz lepiej, gdy nie będą oddzielone innym aspektem. Z kolei zadania o innej tematyce zostaw na później – np. na drugą część dnia. Multitasking nie będzie wtedy miał miejsca, ponieważ zajmiesz się jednym tematem na raz.

  1. Skup się na obowiązkach i doprowadź je do końca

Multitasking może dotyczyć zarówno przełączania się pomiędzy zadaniami, jak i układania sobie w głowie możliwych rozwiązań. Postaraj się skupić na tym, co aktualnie robisz i zawsze, o ile tylko masz możliwość, kończ te obowiązki, które już rozpocząłeś. Jeśli nagle postanowiłeś zająć się innym zadaniem – możliwe, że nadal będziesz rozmyślał o rozwiązaniu tamtego poprzedniego. W efekcie nie zrobisz żadnego z nich dobrze. Doprowadzenie obowiązków do końca dodatkowo zmotywuje Cię do dalszej pracy. Z kolei długotrwałe wykonywanie zadania, bez zamknięcia żadnego z nich, będzie Cię tylko zniechęcać. Możesz wtedy odnieść wrażenie, że Twoja praca nie ma końca. 

multi tasking
multitasking po polsku
  1. Pamiętaj o work-life balance

Nie łącz pracy i odpoczynku. Wyznacz granicę pomiędzy obowiązkami zarobkowymi, a życiem prywatnym. Pamiętaj, że zmęczenie nie wpływa pozytywnie na samopoczucie, zdrowie, ani efektywność w pracy. Postaraj się dostosować godziny pracy do swojego stylu życia, do takiego stopnia, w jakim jest  to możliwe. W trakcie tego czasu skup się na wykonaniu obowiązków, aby później móc swobodnie zająć się przyjemniejszymi rzeczami, nie stresując się przy tym, że nie wyrobiłeś się z terminami.

  1. Nie daj się rozproszyć

Telefon to najgorszy wróg w pracy. Łatwo możesz do niego zerknąć, szybko sprawdzić smsa, przejrzeć Facebook’a lub Instagrama. Przecież to tylko chwila, prawda? Okazuje się, że przełączanie się pomiędzy zadaniami a telefonem, telewizorem czy innym rozpraszaczem, także może być traktowane jako multitasking. Nie wpłynie to zatem dobrze na Twoją efektywność. Jeśli nie możesz utrzymać skupienia zbyt długo i cały czas ciągnie Cię do przeglądania wiadomości – możesz wypróbować technikę pomodoro. 

Okazuje się, że multitasking, wbrew przewidywaniom i opiniom niektórych pracodawców, wcale nie prowadzi do zwiększenia efektywności w pracy. Wręcz przeciwnie – osłabia możliwość koncentracji, co negatywnie wpływa na pracę. Spróbuj przeciwdziałać wielozadaniowości w Twoim życiu i spraw, aby szef zauważył, że bez tego jesteś świetnym pracownikiem!

Potrzebujesz CV?

Zarejestruj się i korzystaj z naszego kreatora CV!

Stwórz CV

Sprawdź też:

Praca w ochronie – jak zostać kwalifikowanym pracownikiem ochrony?
Technik weterynarii a weterynarz – jak zostać weterynarzem?
Umowa na czas nieokreślony – kiedy umowa na stałe?
Jak wygląda praca w HR?
Urlop na żądanie – ile urlopu przysługuje? Poznaj podstawowe zasady
Praca w wydawnictwie – co robi redaktor? Ile zarabia korektor?
Okres ochronny przed emeryturą – ile lat przed emeryturą jest okres ochronny?
Jak negocjować podwyżkę i wynagrodzenie?
Praca zdalna – jak znaleźć pracę zdalną?
Czym zajmuje się hostessa? Jak stworzyć CV hostessy?
CEO – co oznacza popularny skrót CEO oraz CTO, COO i CFO?
Wypłata wynagrodzenia – na konto czy do ręki? Co jeśli na koncie brak wypłaty?
Szkolenia BHP – kogo w zakładzie obowiązuje szkolenie w zakresie BHP?