Ponieważ praca w call center nie wymaga doświadczenia zawodowego – najczęściej skierowana jest do studentów i uczniów, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy. Niektórzy krytykują ją za monotonię, dużą presję i ciągły stres. Z kolei inni doceniają atrakcyjne prowizje, elastyczne godziny pracy i sympatyczną atmosferę. A więc ile osób, tyle opinii. Jak w rzeczywistości wygląda praca na infolinii? Zanim podejmiesz decyzję, przeczytaj nasz artykuł.
Spis treści:
- Call center – co to?
- Praca call center – możliwości rozwoju
- Call center – zarobki
- Call center oferty pracy – gdzie szukać?
- Jak stworzyć dokumenty aplikacyjne do pracy w call center?
- Jak wygląda praca w call center? Zalety i wady
- Praca infolinia – porady
Call center – co to?
Call center można określić także jako biuro obsługi klienta lub centrum obsługi telefonicznej. Sama nazwa call center pochodzi od oprogramowania umożliwiającego telefoniczną obsługę klientów. Obecnie jednak obserwuje się dużą różnorodność obowiązków wykonywanych przez konsultantów. Wraz z intensywnym rozwojem branż i postępującą cyfryzacją, osoby zatrudnione w tym sektorze obsługują znacznie szersze spektrum kanałów komunikacyjnych aniżeli wyłącznie telefon. Dlatego praca w call center to nie tylko “praca na słuchawce”, ale często obejmuje także e-mail, faks, czaty SMS czy social media.
Czym zajmuje się pracownik call center?
Na czym polega praca w call center? Przede wszystkim na szeroko rozumianej obsłudze klienta – telefonicznej, mailowej, SMS-owej czy za pomocą mediów społecznościowych i czatów. Pracownicy obsługują dwa rodzaje połączeń:
- przychodzące – osoba obsługująca połączenia przychodzące zajmuje się obsługą posprzedażową, wyjaśnianiem wszelkich wątpliwości klientów i rozwiązywaniem problemów, a także przyjmowaniem reklamacji;
- wychodzące – w tym przypadku chodzi zwykle o realizację kampanii marketingowych, czyli oferowanie nowych produktów, zawieranie i przedłużanie umów, przeprowadzanie ankiet czy windykowanie należności.
Praca w korporacji – na czym polega?
Praca konsultant telefoniczny – jakie wymagania muszą spełniać pracownicy?
Specyfika pracy w call center wymaga posiadania konkretnych cech osobowości. Pracownik na tym stanowisku powinien być: asertywny, otwarty, komunikatywny, odporny na stres, cierpliwy, a dodatkowo mieć dar przekonywania i podzielność uwagi.
Nie bez znaczenia jest także podstawowa znajomość obsługi komputera. Do codziennych obowiązków pracownika call center należy bowiem wypełnianie danych w systemie komputerowym lub poszukiwanie w nim informacji podczas rozmowy z klientem. Oczywiście jednym z warunków takiej pracy jest dobra dykcja. Rekruterzy często stawiają umiejętności miękkie ponad doświadczenie, ponieważ firmy oferują zwykle szkolenia.
Obsługa komputera w CV – skorzystaj z praktycznych wskazówek
Praca call center – możliwości rozwoju
Tego typu praca przez telefon nie wymaga doświadczenia, jak również konkretnego wykształcenia, chociaż mile widziana jest edukacja na kierunkach związanych z branżą, którą zajmuje się dana firma. Dlatego panuje powszechne przekonanie, że call center jest tylko dla studentów, którzy chcą przeczekać okres edukacji, by następnie starać się o lepszą posadę.
Stwórz profesjonalne CV studenta!
W rzeczywistości bardzo wiele tego typu firm oferuje ciekawą ścieżkę rozwoju zawodowego. Już po kilku miesiącach możesz awansować na stanowisko kierownika zespołu (team leadera). Jeśli sprawdzisz się w kierowaniu zespołem, istnieje szansa na karierę również w innych działach firmy np. jako project manager.
Call center – zarobki
Zarobki w call center zależą od stanowiska, doświadczenia, wielkości firmy oraz miejscowości, w której się ona znajduje. Według portalu wynagrodzenia.pl ich mediana wynosi 5250 zł brutto, co daje 3909 zł na rękę (stan na luty 2024 r.). Jednak 25 proc. najlepiej wynagradzanych pracowników otrzymuje miesięczną pensję w kwocie przewyższającej 6540 zł brutto.
Zobacz najlepiej płatne zawody w Polsce
Należy również pamiętać, że dużą część zarobków w przypadku pracy w call center stanowią prowizje. Ich wysokość ustalana jest indywidualnie z pracodawcą.
Call center oferty pracy – gdzie szukać?
Oczywiście możesz w wyszukiwarkę internetową wpisać hasła: call center Warszawa, praca call center Katowice czy praca call center Poznań, ale w ten sposób trafisz na najbardziej oblegane oferty. Dlatego polecamy Ci zajrzeć na strony rekrutacyjne firm, w których chciałbyś podjąć zatrudnienie. Najlepiej wybrać zakładkę praca, kariera lub dołącz do nas. Znajdziesz tam szczegółowe informacje o aktualnie prowadzonych naborach.
Jak i gdzie szukać pracy? – Tutaj znajdziesz więcej praktycznych wskazówek
Praca na słuchawce – jakie popularne serwisy posiadają zespoły call center?
- Orange,
- AXA,
- PZU,
- UPC,
- T-Mobile.
Nie znalazłeś nic godnego uwagi? Sprawdź też popularne serwisy ogłoszeniowe (gdzie dostępna jest również praca zdalna call center):
- Pracuj.pl,
- OLX,
- Indeed,
- Jooble,
- InfoPraca.pl,
- Gratka,
- Gumtree.
Praca call center zdalna
Call center praca z domu – wydaje się to proste, ale z pewnością nie na początku kariery na infolinii. Oczywiście wiele tego typu firm oferuje pracę zdalną (szczególnie w czasie pandemii tzw. home office zyskał na popularności), jednak nowo przyjęty pracownik musi najpierw przejść odpowiednie szkolenia stacjonarnie. Ponieważ obejmują one wdrożenie w tzw. systemy CRM funkcjonujące w danym miejscu pracy, zapoznanie z bazą wiedzy i przyswojenie kolejnych etapów realizacji zamówień.
Dlatego jeśli zobaczysz głoszenie pod tytułem “Infolinia – praca zdalna”, weź pod uwagę, że wcale nie jest to takie oczywiste. Bez odpowiedniego przygotowania nikt nie pozwoli Ci na samodzielną pracę z domu.
Pierwszy dzień w nowej pracy – jak go przeżyć i jak pokonać stres przed nową pracą?
Jak stworzyć dokumenty aplikacyjne do pracy w call center?
Szukanie pracy to rywalizacja z wieloma kandydatami. Część z nich posiada większe doświadczenie od Ciebie. Swoją przewagę możesz zwiększyć, wysyłając profesjonalne i atrakcyjne dokumenty aplikacyjne, czyli CV i list motywacyjny. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci się wyróżnić.
- CV i list motywacyjny dopasowane do oferty pracy. Zapoznaj się z treścią ogłoszenia o pracę, a dokładnie z wymaganiami w nim zawartymi i jako pierwsze wypisz kompetencje, które tam znajdziesz (oczywiście pod warunkiem, że je posiadasz). Jak dopasować CV do oferty pracy? Tutaj znajdziesz więcej szczegółów.
- Podsumowanie zawodowe na początku życiorysu. Podsumowanie zawodowe powinno zawierać krótki opis kluczowych kwalifikacji i umiejętności, dzięki czemu pracodawca od razu je zobaczy i chętniej zapozna się z pozostałą częścią dokumentu.
- Konkretne informacje. Chcesz pracować w call center? Prawdopodobnie lubisz kontakt z klientem, ale czy pracodawca na etapie rekrutacji jest w stanie to zweryfikować? Niestety nie, dlatego postaraj się o bardziej wartościowe dane.
- Przygotowanie listu motywacyjnego. Zdecydowana większość pracodawców nie wymaga od kandydatów listu motywacyjnego, ale jeśli mimo wszystko go przygotujesz – zyskasz dodatkowe punkty. List motywacyjny pokaże pracodawcy, że naprawdę zależy Ci na tym stanowisku i włożyłeś wiele starań, aby je zdobyć.
- Odpowiedni wygląd dokumentów. Zawartość merytoryczna jest kluczowa, ale równie istotny jest wygląd CV i listu motywacyjnego. Błędy ortograficzne czy literówki mogą skutecznie przekreślić Twoje szanse na zatrudnienie. Podobnie, jak nudny, czarno-biały szablon CV, dlatego wybierz nowoczesne wzory dostępne w naszym kreatorze CV.
Nie zapomnij też o klauzuli CV ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Bez niej Twoja kandydatura nie zostanie uwzględniona w procesie rekrutacji.
Jak wygląda praca w call center? Zalety i wady
Praca w call center może być dla Ciebie zarówno prosta, jak i wymagająca. Wszystko zależy od tego, jakie umiejętności posiadasz i czy potrafisz rozmawiać z ludźmi. Dar przekonywania i komunikatywność niewątpliwie pozwalają osiągnąć sukces, a za sukcesem w tej branży idą pieniądze, które zależą od prowizji, czyli liczby sprzedanych produktów.
Zalety pracy w call center
- Łatwość w zdobyciu zatrudnienia – nie musisz mieć doświadczenia zawodowego ani konkretnego wykształcenia, a niezbędną wiedzę zdobywasz podczas szkoleń. Wiele firm oferuje pracę ludziom młodym, które dopiero ukończyły edukację, co może okazać się świetnym startem w karierze zawodowej.
- Elastyczne godziny pracy – praca w call center może być zajęciem dodatkowym np. na pół etatu lub dla studentów chcących pogodzić kształcenie z zarabianiem pieniędzy. Część firm oferuje bowiem zatrudnienie w godzinach zaproponowanych przez zatrudnionego. Co więcej, to doskonała opcja dla chcących pracować z domu. Praca na infolinii z domu wymaga jedynie dostępu do internetu, komputera z oprogramowaniem i słuchawek, które otrzymasz od pracodawcy.
- Łatwość awansu – w przypadku poszukiwania osób na stanowiska kierownicze najczęściej prowadzona jest rekrutacja wewnętrzna, co zwiększa szansę na rozwój zawodowy.
- Atrakcyjne zarobki – jeśli jesteś zaangażowanym pracownikiem, możesz naprawdę sporo zyskać. Takie firmy oferują zwykle prowizje od liczby klientów, a także liczne premie i inne benefity pracownicze.
- Miła atmosfera w pracy – konsultant telefoniczny musi być uprzejmy, miły, posiadać poczucie humoru i wyczucie taktu. Grupa takich osób zgromadzona w jednym miejscu tworzy naprawdę przyjazną atmosferę w miejscu pracy. Poza tym w biurach coraz częściej powstają specjalne pokoje do relaksu, a pracodawcy zapewniają owoce i inne przekąski co skutecznie poprawia komfort zatrudnionych.
- Budowanie pewności siebie – pracownicy call center pracują nad siłą przebicia i wierzą w swoje możliwości, bez tego nie nawiązali by owocnych współprac.
Wady pracy w call center
- Call center dla odpornych na stres – niestety prowadzenie tylu rozmów dziennie jest stresujące. dodatkowo klienci nie zawsze są mili i wyrozumiali, dlatego pozytywne nastawienie to w tej pracy połowa sukcesu.
- Nie każdy ma siłę przebicia – w call center najlepiej zarabiają najlepsi. Premiuje się wyniki, dlatego trzeba naprawdę się postarać, aby trafić do czołówki. To wszystko może prowadzić do niezdrowej rywalizacji i tzw. “wyścigu szczurów”. Dla niektórych to zabójcze tempo dlatego wiele osób chcąc dorównać innym, traci wiarę we własne możliwości, towarzyszy im wypalenie zawodowe i zwykle nie otrzymuje należytego wsparcia.
- Wysokie plany sprzedażowe – niestety zdarzają się także praktyki polegające na zawyżaniu planów sprzedażowych, aby pracownicy nie byli w stanie ich wykonać i uzyskać premii. Oczywiście są to tylko sporadyczne przypadki, duże firmy nie mogą pozwolić sobie na takie działania i utratę renomy.
- Warunki umowy – często można spotkać się opiniami o zaniżonym wynagrodzeniu, dlatego pamiętaj, aby przed podjęciem współpracy koniecznie posiadać umowę w ręku, a także dokładnie sprawdzić warunki naliczania pensji.
To warto wiedzieć! Czym się różni umowa zlecenie od umowy o pracę?
Praca infolinia – porady
Z pewnością praca w call center nie jest dla każdego i w tym przypadku wiele zależy od podejścia samego zatrudnionego. Jeśli czujesz, że odnajdziesz się w obsłudze klienta – śmiało próbuj! W pracy dawaj z siebie 100 proc., ale po godzinach pozwól sobie na odpoczynek i nie myśl nad realizacją planu sprzedażowego. Skupiaj się na tym, co mają do powiedzenia Twoi rozmówcy i uprzejmie odpowiadaj na pytania. I najważniejsze – zachowaj dystans – nie bierz do siebie wszystkiego, co usłyszysz i nie obwiniaj się za niższą efektywność. Osoby z wieloletnim doświadczeniem najczęściej będą osiągać lepsze wyniki.
Więcej cennych porad znajdziesz w naszych pozostałych artykułach:
Europass CV
Jak przygotować CV magazyniera?
Jak zostać taksówkarzem? Ile kosztuje licencja taxi?
Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku – jak się do niej przygotować?
Praca Norwegia – Ile zarabia się w Norwegii?
Przykładowe CV
Czym się zajmuje i ile zarabia fizjoterapeuta?
Urlop okolicznościowy śmierć babci
Porzucenie pracy – jakie są konsekwencje porzucenia pracy?
Praca na akord – jak obliczyć akord?
Wzory CV
Praca na wysokości – jak zdobyć uprawnienia do pracy na wysokości?
Wykształcenie wyższe – czy licencjat to wykształcenie wyższe?