Digital marketing, czyli marketing cyfrowy obejmuje wszystkie działania reklamowe z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Jeszcze do niedawna marketing tradycyjny i digital marketing wzajemnie się przenikały – obecnie jednak ten drugi zyskuje coraz większą przewagę. Czym jest digital marketing? Jak działa? Czy są studia z digital marketingu? Wyjaśniamy!
Digital marketing – spis treści:
- Digital marketing co to jest?
- Digital marketing – jakie są rodzaje marketingu internetowego?
- Digital marketing – studia
Digital marketing co to jest?
Wywieszanie plakatów, rozdawanie ulotek, spoty w radiu czy w telewizji – tak kiedyś wyglądał marketing. Dzisiaj wszystko dzieje się w internecie. Digital marketing, czyli marketing cyfrowy to wszelkie działania związane z szeroko pojętą promocją marki w internecie oraz w innych mediach cyfrowych.
W digital marketingu chodzi o reklamę, ale także o komunikację z klientami (obecnymi oraz potencjalnymi). Jak wynika z badań 78 proc. konsumentów spędza więcej czasu na szukaniu informacji o marce lub produkcie w internecie niż w sklepie. Co oznacza, że pracę nad promocją marki należy rozpocząć już na etapie, gdy klient korzysta z wyszukiwarki Google.
Zobacz nasze wzory CV:
Co to jest digital marketing? Co obejmuje?
Online marketing jest bardzo szeroki – w jego zakres wchodzą następujące działania:
- kampanie Google Ads
- SEO, czyli pozycjonowanie stron
- e-mail marketing
- reklama w Social Media
- reklama za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
Internet marketing opiera się przede wszystkim na tym, aby dotrzeć do odbiorcy z konkretnym komunikatem, który skłoni go do podjęcia określonego działania – zakupu produktu lub skorzystania z usługi danej marki.
Digital marketing jest skuteczny, ponieważ:
- pozwala na precyzyjny pomiar efektów;
- umożliwia personalizację prowadzonych działań;
- daje możliwość skalowania;
- umożliwia kierowanie reklamy do użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą, co daje mu znaczącą przewagą nad tradycyjnym marketingiem, w którym komunikaty docierają także do osób niezainteresowanych;
- wymaga mniejszych nakładów finansowych, ponieważ w przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, część działań możesz podejmować bez jakichkolwiek nakładów pieniężnych np. prowadzenie profilu w mediach społecznościowych.
Marketing digital – jakie kanały wykorzystuje?
Digital marketing daje szerokie możliwości i wiele kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami. Dobiera się je po uwzględnieniu potrzeb i specyfiki branży, a także grupy docelowej. Jakie są sposoby dotarcia do odbiorcy?
- Strona internetowa firmy/ sklep internetowy;
- media społecznościowe;
- wyszukiwarka Google;
- płatne reklamy;
- poczta e-mail;
- zdjęcia i grafiki;
- opinie w wizytówce Google Moja firma oraz na stronie/ w sklepie;
- kampanie SMS i MMS;
- content marketing.
Podczas planowania strategii marketingowej należy ocenić, który z wymienionych sposobów pozwoli dotrzeć do najszczerzej “publiczności”.
Digital marketing – jakie są rodzaje marketingu internetowego?
Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, strategię marketingową dobiera się po uwzględnieniu specyfiki produktu/ usługi, potrzeb odbiorcy, a także budżetu. Digital marketing to płatne reklamy, działania w mediach społecznościowych, ale też tworzenie treści.
Poznaj rodzaje digital marketingu!
- SEO (Search Engine Optimization) – działania zmierzające do uzyskania najwyższych pozycji organicznych w wynikach wyszukiwania na kluczowe frazy. Pozycjonowanie wymaga czasu, ale przynosi długofalowe efekty w postaci wzrostu widoczności witryny na klucze dla Twojej marki frazy.
- SEM – to płatne reklamy, które pojawiają się na górze pierwszej strony w wyszukiwarce (ponad wynikami organicznymi), koszt takiej reklamy zależy od popularności frazy, na którą wykupujemy reklamę.
- Content marketing – polega na tworzeniu i dystrybucji treści (najczęściej są to teksty, ale także grafiki i wideo), które nie są jedynie komunikatem reklamowym, a mają dla odbiorcy określoną wartość. Jakie treści sprawdzają się w digital marketingu? Przede wszystkim opisy kategorii i produktów, a także artykuły blogowe.
- Social media marketing – dzisiaj obecność w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Tik Tok, Pinterest czy Snapchat to niemalże konieczność dla każdego biznesu. Social media marketing przyciąga uwagę klientów poprzez posty w konkretnych kanałach, ale również dzięki płatnym reklamom np. z wykorzystaniem Facebook Ads. Prowadzenie firmowych profili w mediach społecznościowych pozwala na skuteczne działania w niskim budżecie.
- E-mail marketing – to rodzaj bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi lub obecnymi klientami. Polega na wysyłaniu wiadomości mailowych z aktualną ofertą firmy
- Affiliate marketing – polega na delegowaniu działań marketingowych partnerom, którzy polecają konkretny produkt swojej publiczności. Najczęściej można się z nim spotkać w przypadku porównywarek internetowych czy influencer marketingu.
Dowiedz się więcej o innych branżach:
Straż Graniczna zarobki – jak dostać się do Straży Granicznej? Straż graniczna praca – na czym polega?
Wolny zawód – co to jest wolny zawód? Lista wolnych zawodów
Praca w ochronie – jak zostać kwalifikowanym pracownikiem ochrony?
Czym się zajmuje branża FMCG? Jak znaleźć pracę w tym sektorze?
Jak wygląda praca w HR?
Digital marketing – studia
Chcesz zostać specjalistą od digital marketingu? Nie musisz kończyć żadnych specjalistycznych studiów. Chociaż pracodawcy z pewnością docenią kandydatów po takich kierunkach, jak: marketing, zarządzanie czy Public Relations.
Jeśli chcesz rozwijać swoją wiedzę w tej branży sprawdź oferty studiów podyplomowych, które kształcą na takich kierunkach, jak:
- Mediaworking;
- Innowacyjny e-marketing;
- MBA – Mobile & Digital Marketing;
- Digital marketing.
W digital marketingu dostępnych jest też wiele kursów, po których otrzymasz wartościowy certyfikat (są one najczęściej płatne), ale znajdziesz również darmowe szkolenia.
Sprawdź, jak wpisać kursy i certyfikaty w CV
Internet marketing – od czego zacząć? Jak szukać pracy?
Szukanie zatrudnienia w digital marketingu może nie być aż tak proste i oczywiste. Głównie dlatego, że w ofertach dla pracy w tej branży znajdziesz stanowiska pod różnymi nazwami:
- Specjalista do spraw marketingu online
- Specjalista ds. content marketingu;
- Specjalista ds. Digital Marketingu SEO/ SEM;
- Performance Marketing Specialist;
- Google Ads Specialist;
- Specjalista ds. SEM.
Przygotowałeś idealne CV? Otrzymałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną i pomyślnie ją przeszedłeś? Teraz czeka Cię pierwszy dzień w nowej pracy! Jakich obowiązków możesz się spodziewać?
- Monitorowanie bieżących działań firmy i konkurencji;
- współpraca z pozostałymi działami firmy w zakresie realizacji strategii marketingowej;
- realizacja celów biznesowych firmy;
- zarządzanie obszarem SEO i SEM;
- opracowywanie i koordynacja kampanii mailingowych i newsletterowych;
- bieżąca analiza trendów, a także wdrażanie innowacji w obszarze komunikacji online;
- poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania klientów;
- inicjowanie nowych działań oraz dzielenie się pomysłami;
- analiza kluczowych wskaźników efektywności prowadzonych działań;
- zarządzanie profilami firmy w social media;
- przygotowywanie wytycznych dla copywriterów.
Pracę w digital marketingu oferują już nie tylko duże korporacje, ale też mniejsze firmy, którym zależy na promocji swoich produktów w sieci.
Marketing digital – praca i zarobki
Osoby zajmujące się digital marketingiem muszą świetnie planować działania marketingowe, tworzyć angażujące przekazy reklamowe oraz znać specyfikę kanałów i rodzajów online marketingu. Praca na tym stanowisku wymaga dobrej organizacji, umiejętności szybkiego działania, pracy pod presją czasu, a także podejmowania trudnych decyzji.
Z drugiej strony praca w tej branży ma wiele zalet. Przede wszystkim elastyczny czas pracy, nieustanny rozwój (to dziedzina, która szybko się rozwija, dlatego trzeba na bieżąco śledzić aktualne trendy), oraz wysokie zarobki. Digital marketing to marketing przyszłości, dlatego duże firmy inwestują w reklamę cyfrową.
Ile zarabia się w digital marketingu?
Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków w tej branży kształtuje się następująco:
- Specjalista ds. e-marketingu – 6430 zł brutto;
- Specjalista ds. marketingu – 6200 zł brutto;
- Social Media Manager – 6040 zł brutto;
- Specjalista ds. SEM – 6640 zł brutto;
- Specjalista SEO – 6640 zł brutto.
Jeśli poważnie rozważasz karierę w digital marketingu na samym początku musisz odnaleźć swoją dziedzinę.
- Piszesz ciekawe, angażujące treści? Pomyśl o copywritingu;
- Wiesz co nieco o grafice? Twórz takie, które znajdą zastosowanie w marketingu;
- Lubisz analizować dane? Poznaj narzędzia do weryfikowania ruchu i sprawdzaj, co wpływa na skuteczność działań.
Jak widzisz – miejsca wystarczy dla wielu specjalistów, ale kluczowa jest praktyka. Im więcej projektów zrealizujesz, tym większą wiedzę posiadasz i lepsze umiejętności. Warto więc zacząć od praktyki lub stażu, gdzie zdobędziesz pierwsze kwalifikacje zawodowe.
Zajrzyj również do naszych pozostałych artykułów:
List intencyjny – co to jest, jak napisać list intencyjny?
Jak wygląda powrót do pracy po macierzyńskim – jak się do niego przygotować?
Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy – co określa Kodeks pracy?
Przykładowe CV
Własna działalność – jak założyć firmę? Jak otworzyć działalność jednoosobową?
CV naukowe – jak napisać życiorys naukowy?
Outsourcing co to? Wady i zalety + rodzaje outsourcingu
Zmiana pracy – kiedy i jak zmienić pracę bez stresu?
Szablony CV
Multitasking – o co chodzi? Czy wielozadaniowość jest efektywna?
Praca Czechy – jak wygląda praca i życie w Czechach? + Zarobki Czechy
Etyka zawodowa co to? Poznaj podstawowe zasady etyki zawodowej
Work life balance – jak osiągnąć równowagę w życiu?
Jakie osiągnięcia w CV? Jak je wpisać?
Okresowa ocena pracownika + metody oceniania pracowników